«Μακεδονικὴ Ἀναγέννηση»

Δὲν ἦταν τίτλος ὁμάδας Δ’ Ἐρασιτεχνικῆς, ἦταν ἕνας ὅρος ποὺ πρότεινε ὁ K. Weitzmann (Greek Mythology in Byzantine Art) γιὰ τὴν τέχνη τῆς περιόδου ἐκείνης (10ος αἰ.).

σάρωση0503 σάρωση0504 σάρωση0505 σάρωση0506

Ὁ ὅρος Ἀναγέννηση ἀμφισβητήθηκε τόσο ἀπὸ τοὺς ὑποστηρικτὲς τῆς ἀσυνέχειας μεταξὺ Βυζαντίου καὶ Ἀρχαιότητας ὅσο κι ἀπὸ τοὺς ὑποστηρικτὲς τῆς συνέχειας. Οἱ πρῶτοι π.χ. ὁ Μάνγκο, ὑποστήριξαν ὅτι πρόκειται για μιὰ ἀναιμικὴ ἀρχαιοφιλία τῶν αὐλικῶν χωρὶς ἐπέκταση σὲ ἄλλες μορφὲς τέχνης καὶ χωρὶς μεγάλη διάρκεια. Δηλαδὴ ὅτι ἀφοροῦσε μόνο τὰ χειρόγραφα κι ὅτι ἡ μόδα ἔσβησε γρήγορα.

Οἱ ὑποστηρικτὲς τῆς συνέχειας ἀντίθετα, π.χ. ὁ Kitzinger ἢ ὁ P. Brown κ.ἄ., ὑποστήριξαν ὅτι ὁ λόγος γιὰ τὸν ὁποῖο δὲν ὑφίσταται Ἀναγέννηση εἶναι ὅτι τὸ Βυζάντιο ποτὲ δὲν ἔχασε τὴν ἐπαφὴ μὲ τὴν Ἀρχαιότητα -δηλαδὴ ὅτι γιὰ νὰ γίνει λόγος γιὰ (Μακεδονικὴ) ἀναγέννηση προϋποτίθεται, ὅπως καὶ στὴν Ἰταλία, ἡ διακοπὴ καὶ ἡ ρήξη. Ἐπίσης, σὲ ἀντίκρουση τοῦ ἐπιχειρήματος γιὰ βραχυχρόνια ἐπίδραση τῆς Μακεδονικῆς ἀναγέννησης καὶ ὅτι μόνο στὰ χειρόγραφα συναντᾶμε ἀρχαιολατρικὲς τάσεις, ἀντιτείνουν ὅτι δὲν ὑπῆρξε ἀπόρριψη τοῦ κλασικοῦ στοιχείου μετὰ τὸν 10ο αἰ, ἀλλὰ συγχώνευσή του μὲ τὸ πνευματικὸ κ.ἄ. στοιχεῖα τοῦ 11ου καὶ 12ου αἰ.  Ἐπίσης, παραδείγματα ἀρχαίας ἐπίδρασης βρίσκονται καὶ στὰ σμάλτα, τὴν ὑαλουργία κ.λπ. κι ὄχι μόνο στὰ χειρόγραφα.

Advertisements
This entry was posted in Αρχαιότητα, Ρωμανία, βυζαντινή τέχνη and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s