Κόντογλου, Θεόφιλος: Περικλῆς

Ἀντίθετα πρὸς τὴν αὐτοεκπληρούμενη προφητεία τῶν ἐχθρῶν τῆς παράδοσης, πὼς οἱ φίλοι τῆς παράδοσης εἶναι πολιτικὰ συντηρητικοί (μαζὶ μ’ αὐτοὺς κι οἱ καλλιτέχνες φίλοι τῆς παράδοσης, οἱ ὁποῖοι θεωροῦνται ἀπὸ τοὺς ἐχθροὺς τῆς παράδοσης ὡς ἐθνικιστὲς κι ὄχι καλλιτέχνες), ὁ Κόντογλου κι ὁ Θεόφιλος ζωγράφισαν καθένας τὸν Περικλῆ, σὲ μιὰ ἐποχὴ κατὰ τὴν ὁποία δὲν ὑπῆρχαν πολλὰ περιθώρια οὔτε καὶ γιὰ νὰ συζητήσει κανεὶς τὴν ἄμεση δημοκρατία.

10533047_758111257579112_5293872144827121417_n

Κόντογλου, ὁ Περικλῆς

10501633_758111214245783_6747475080591276161_n

Θεόφιλος, ὁ Περικλῆς μιλᾶ στοὺς Ἀθηναίους

Ἀπ’ ὅ,τι φαίνεται κι ἐνάντια στὴν θεώρηση πὼς εἴτε θὰ μισήσεις ὡς καταπιεστικὴ τὴν παράδοση εἴτε θὰ μισήσεις κάθε τι καινούργιο, ὁ Κόντογλου κι ὁ Θεόφιλος ζωγράφιζαν καὶ  βυζαντινοὺς αὐτοκράτορες καὶ τὸν ἀμεσοδημοκράτη Περικλῆ. Καὶ νωχελικοὺς Τούρκους καὶ Ἀσιάτες ἀλλὰ καὶ πρόσωπα ἢ γεγονότα ἑλληνικῆς θεματολογίας. Καὶ δυτικὰ πορτραῖτα (ὁ Κόντογλου) ἀλλὰ καὶ βυζαντινά. Καὶ χριστιανικὰ θέματα ἀλλὰ καὶ προχριστιανικὰ ἢ μὴ χριστιανικά (γυμνές, Ἰνδοὺς φακίρηδες κ.λπ.). Στὴν ἀντίληψή τους φαίνεται ἀδικαιολόγητος, ἀμφισβητήσιμος καὶ  ἀδιανόητος ὁ διχασμὸς ποὺ ἐπέβαλαν οἱ ἐχθροὶ τῆς παράδοσης. Βλέπουμε, γιὰ παράδειγμα, βυζαντινότροπες ἐκδοχὲς τοῦ γυμνοῦ ἀνδρικοῦ καὶ γυναικείου σώματος, καὶ βυζαντινότροπες ἐκδοχὲς τῆς προχριστιανικῆς μυθολογίας.

10533683_758123000911271_1070352546084204733_n

Κόντογλου, Φωνὲς τοῦ Ἐγώ

10494832_758126134244291_8147832718429506691_n

Ἡ κόρη τοῦ Κόντογλου

10444434_758125950910976_2955633490905489043_n

Θεόφιλος, Ἡ ἐρωτευμένη ἀπελπισθεῖσα

10389296_758125917577646_4322949060105219523_n

Θεόφιλος, ἡ Σαπφώ

10475675_758125490911022_2488616577146738173_n

Θεόφιλος, Ὀθωμανίς

1891204_758125824244322_9008461532987406060_n

Κόντογλου, Ἡ Γκιοὺλ-Μπαχάρ

10557409_758124990911072_4088113860513931715_n

Θεόφιλος, ὁ ἀλήτης

1661644_758124260911145_5212508940036785242_n

Κόντογλου, ὁ Τσιμισκῆς νικᾶ τοὺς βαρβάρους

10527526_758123924244512_8220594072359180344_n

Κόντογλου, ὁ Μιχαὴλ Ψελλός

10487606_758122950911276_4539948784523172050_n

Κόντογλου, ὁ εὐτυχισμένος Κονὲκ-Κονὲκ

10550963_758122900911281_3072965036337670864_n

Κόντογλου, Ἰνδὸς φακίρης

10569065_758120917578146_4634188650170093560_n

Κόντογλου, Μέγας Ἀλέξανδρος

996105_758120880911483_8384529255675730152_n

Κόντογλου: Ἡράκλειτος, Ἀναξαγόρας, Ἡρόδοτος

10561750_758120747578163_7318940540201420108_n

Κόντογλου: Αἰσχύλος, Ἐπιμενίδης, Πίνδαρος

10487249_758120740911497_5030625497947655804_n

Κόντογλου, Λαόκοντας κι οἱ γιοί του

10502223_758118247578413_8404536630328706081_n

Κόντογλου, ὁ Πλωτίνος

10341685_758118214245083_3607292136623747935_n

Κόντογλου, Θαλῆς ὁ Μιλήσιος

10386810_758118077578430_6756410908339432608_n

Κόντογλου, Φειδίας

10538067_758117967578441_5544160010711764683_n

Κόντογλου, Πυθαγόρας

10492072_758117850911786_8239712868394534293_n

Θεόφιλος, Ἔκτορας κι Ἀχιλλέας

10270561_758126067577631_4710043957337336074_n

Κόντογλου, Σινὰν

10376722_758120820911489_1823601219042532362_n

Μιὰ τέτοια συνδυαστικὴ ἀντίληψη εἶναι ποὺ ἐξαγριώνει τοὺς ἐχθροὺς τῆς παράδοσης, ὅποιο ὄνομα κι ἂν ἔχουν, γιατὶ (παρὰ τὸ ὅτι κι αὐτὴ ἡ συνδυαστικὴ ἀντίληψη -ὅπως εἶναι φυσικὸ- κάνει τὶς ἱεραρχήσεις της, παρὰ ταῦτα) ἀπορρίπτει ὡς δευτερεύοντα ἢ χωρὶς ἰδιαίτερη σημασία τὰ διλήμματα ποὺ οἱ ἐχθροὶ τῆς παράδοσης θέτουν ὡς τὰ σημαντικότερα καὶ ὡς ἀνυπέρβλητα. Καὶ κυρίως γιατὶ ἀναιρεῖ στὴν πράξη καὶ δίχως λόγια τοῦ ἀέρα -σὰν τὰ δικά τους- τὸ δόγμα τους. Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ ζωή τους εἶναι μόνο πικρόχολα λόγια τοῦ ἀέρα -γιὰ τὸ φαντασιακό, γιὰ τὴν ἐπινόηση τῆς παράδοσης κ.ἄ.- καὶ ἡ τέχνη τους εἶναι ἀντίστοιχης ποιότητας: Μια τέχνη μὲ σκοπὸ μόνο ἢ κυρίως νὰ προκαλεῖ τοὺς «νοικοκυραίους», νὰ αὐτοθυματοποιεῖται ἀποδεικνύοντας ὅτι εἶναι «ὑπὸ διωγμὸ», καὶ ἔτσι νὰ τὰ ‘κονομᾶ χοντρά -εἰδάλλως, μεταμοντέρνοι σολιψιστικοὶ μονόλογοι.

This entry was posted in παράδοση, τέχνη, φιλοσοφίες, ζωγραφική and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s