Tοπία τῆς Ὀδύσσειας

10358698_762538410469730_5316485890296080442_n

10523326_762538283803076_2714172481709213357_nἘσκουιλίνος λόφος, Ρώμη, 1ος αἰ. π.Χ.

Σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν κλασσικὴ ἐποχή, στὴν ὁποία δὲν ὑπῆρχε ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν τοπιογραφία καὶ ὁ ἄνθρωπος ἦταν τὸ ἐπίκεντρο τῆς ζωγραφιᾶς, οἱ Ρωμαῖοι ενδιαφέρθηκαν γιὰ τὰ τοπία. «Σε τελική ανάλυση, η Ελληνική τέχνη της Κλασικής περιόδου επικέντρωσε το ενδιαφέρον της στην ανθρώπινη μορφή, αποκλείοντας σχεδόν κάθε άλλο θέμα» (Gombrich, Τέχνη και Ψευδαίσθηση, σ. 174). Κατά τον Pollitt, η αλλαγή από τον ανθρωποκεντρισμό της κλασσικής εποχής στην τοπιογραφία άρχισε στην ελληνιστική τέχνη και γίνεται πρώτη φορά έκδηλη στα «τοπία της Οδύσσειας» (Ρώμη, μέσα 1ου αι. π.Χ.), όπου οι ανθρώπινες μορφές είναι πολύ μικρές και κυριαρχεί η απεικόνιση του τοπίου, και δεν πρέπει να είναι άσχετη με την αίσθηση της ασημαντότητας του ατόμου στον τεράστιο για τα μέτρα του ελληνιστικό κόσμο, καθώς και με την απουσία επαφής του ανθρώπου των ελληνιστικών μητροπόλεων με τη φύση (Η τέχνη στην Ελληνιστική εποχή, σ. 265). Κατά τους H.W. και A.E. Janson, «Οι ιλλουζιονιστικές τάσεις που επικράτησαν κατά τον πρώτο αι. π.Χ. ίσως να προοιωνίζονταν ώς ένα βαθμό στους ελληνιστικούς ζωγράφους, αλλά στη μορφή με την οποία τις γνωρίζουμε, φαίνεται ότι είναι μια ειδικά ρωμαϊκή εξέλιξη» (H.M. Janson/A.F. Janson, History of Art, σελ. 192). Κατά τους N. και A. Ramage, «πρόδρομους αυτών των τοιχογραφιών βρίσκουμε στην ελληνιστική τέχνη, όπου η απεικόνιση μικρών μορφών μέσα στο τοπίο ήταν συχνή, ενώ παράλληλα δινόταν έμφαση στη γραφικότητα της αγροτικής ζωής» (Nancy H. Ramage & Andrew Ramage, Ρωμαϊκή τέχνη, 97, 130).

Ἀργότερα, στὴ βυζαντινὴ τέχνη, σταδιακὰ μειώνεται τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν ἀναπαράσταση τῶν τοπίων, τῆς φύσης κ.λπ., τὰ ὁποῖα μετὰ τὴν Εἰκονομαχία ἀποδίδονται ἐντελῶς συμβολικά (ὅπως στὴν ἀρχαία κλασσικὴ τέχνη), ἀλλὰ στοὺς Παλαιολόγους ἀρχίζει πάλι νὰ γεμίζει τὸ σκηνικὸ μὲ αρχιτεκτονήματα κ.ἄ.

Advertisements
This entry was posted in τέχνη, Αρχαιότητα, Ρωμαίοι, ζωγραφική and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s