Γιὰ τὸν ἀπαξιωμένο Μακεδονικὸ Ἀγώνα

13-10-1904, θάνατος Π. Μελᾶ.

Ὁ Μακεδονικὸς Ἀγώνας θεωρήθηκε εἴτε ὡς προσπάθεια τῶν «ἀριθμητικὰ λίγων Ἑλλήνων νὰ κυριαρχήσουν μὲ σφαγὲς στὴ Μακεδονία» εἴτε ὡς φιλοπόλεμη προσπάθεια κάποιων (παρα)στρατιωτικῶν ἑλλαδιτῶν καραβανάδων νὰ αἱματοκυλήσουν τὴν περιοχὴ χωρὶς κανένα οὐσιαστικὸ νόημα γιὰ τὸ ἑλληνικὸ κράτος καὶ δίχως καμμία συνεισφορὰ στὴν ὑπόθεση τῆς προσάρτησης τῆς Μακεδονίας.

Καὶ τὰ δύο εἶναι λανθασμένα. Ἡ ἔνοπλη ἀντίσταση στὴν βίαιη προσπάθεια νὰ ἐνταχθοῦν οἱ μακεδονικοὶ πληθυσμοὶ στὴν Ἐξαρχία δὲν ἦταν «φιλοπόλεμη μαγκιὰ εἰς βάρος σφαγμένων μιὰ ἀπ’ τὸν ἕνα καὶ μιὰ ἀπ’ τὸν ἄλλο μακεδονικῶν πληθυσμῶν», ἀλλὰ πράξη αὐτοάμυνας κατὰ μιᾶς χρονικὰ προγενέστερης βίας, τῆς ἐξαρχικῆς-βουλγαρικῆς, καὶ εἶχε τὸ διόλου ἀμελητέο ἀποτέλεσμα ὅτι κατέστησε σαφὲς πρὸς ὅλες τὶς πλευρὲς (Βουλγάρους, Μ. Δυνάμεις, Οθωμανοί) ὅτι πλέον δὲν θὰ γινόταν ἀνεκτὲς ὁποιεσδήποτε μονομερεῖς ἐνέργειες ποὺ στόχευαν στὴ βίαιη ἀλλαγὴ τοῦ φρονήματος τῶν μακεδονικῶν πληθυσμῶν. Ἐσφαλμένα λοιπόν, οἱ ἐπικριτὲς τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγώνα νομίζουν ὅτι ἐπειδὴ δὲν εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Μακεδονίας ἦταν ἕνας ἄσκοπος καὶ ἀτελέσφορος μιλιταρισμός.

Οἱ Πατριαρχικοὶ τῆς Μακεδονίας, ἐνάντια στὴν σχετικὴ παραφιλολογία, ἦταν συνδεδεμένοι καὶ μὲ τὴν Ἑλλάδα καὶ ὄχι ἁπλῶς μὲ τὸ Πατριαρχεῖο (τὰ σχετικὰ τραγούδια ὑπάρχουν – ἄλλο ἂν κάποιοι υἱοθετοῦν κακόβουλα ἢ καλόπιστα τὴν ἐξίσωση «Σλαβόφωνος = τότε Βούλγαρος = τώρα Σλαβομακεδόνας»). Παρὰ τὶς στατιστικὲς ποὺ παραθέτουν κάποιοι βασιζόμενοι ἀποκλειστικὰ στὴ μητρικὴ γλώσσα τῶν ντόπιων μακεδονικῶν πληθυσμῶν, τὰ ἑλληνικὰ σχολεῖα καὶ τὸ πλῆθος τῶν μαθητῶν τους, καθὼς καὶ ἡ αὐθόρμητη ὑποστήριξη (πρὶν ἀρχίσουν οἱ δωροδοκίες γιὰ μεταπήδηση στὴν Ἐξαρχία, καὶ οἱ σφαγὲς Πατριαρχικῶν) τῆς πλειονότητας τοῦ μακεδονικοῦ πληθυσμοῦ πρὸς τὸ Πατριαρχεῖο κι ὄχι πρὸς τὴν Ἐξαρχία δείχνουν τὴν πραγματικὴ ἀπήχηση τοῦ ἑλληνικοῦ φρονήματος στὴ Μακεδονία.

Παρ’ ὅλα αὐτά, ἡ ἑλληνικὴ Δεξιὰ ὑπερεπένδυσε πολιτικὰ στὸ μακεδονικὸ ζήτημα -ὅσο κι ἂν εἶχε τεράστια ἄγνοια τοῦ ζητήματος, λ.χ. ζητώντας ἀπὸ συχνὰ ἀκραιφνεῖς σλαβόφωνους Γραικομάνους νὰ πάψουν νὰ μιλᾶν τὰ σλαβικά. Ἀρκεῖ νὰ θυμηθεῖ κανεὶς ὅτι ὁ δῆθεν μεγάλος στρατηλάτης Κωνσταντίνος ἤθελε νὰ στείλει τὸν ἑλληνικὸ στρατὸ στὸ Μοναστήρι κι ὄχι στὴ Θεσσαλονίκη, δηλαδὴ νὰ χαθεῖ ἡ κεντρικὴ καὶ ἀνατολικὴ Μακεδονία. Ἀπὸ τὴ μεριά της, ἕνα σημαντικὸ μέρος τῆς ἑλληνικῆς Ἀριστερᾶς ἀποδέχτηκε τὴν πρόκληση τῆς ἑλληνικῆς δεξιᾶς καὶ ἔθεσε ὡς ζήτημα τιμῆς νὰ ἀποδείξει ὅτι οἱ Ἕλληνες κατέκτησαν τὴ Μακεδονία καταστρέφοντας τὴν πολυπολιτισμικότητά της, ὅτι ὁ Π. Μελᾶς καὶ οἱ μακεδονομάχοι του ἦταν ἕνας καραβανὰς καταπιεστής κ.λπ. κ.λπ.. Ἡ Ἀριστερὰ αὐτὴ (μὲ ὅλους τοὺς υποστηρικτές της) μᾶλλον δὲν εἶχε ἀκούσει ποτὲ γιὰ τὶς κρατικὲς προσπάθειες ἐξισλαμισμοῦ καὶ ἐκτουρκισμοῦ τῆς Μακεδονίας στὰ τέλη του 19ου-ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰ., ὅταν οἱ Ὀθωμανοὶ ἔφερναν πλήθη Βόσνιων καὶ Καυκάσιων Μουσουλμάνων προσφύγων ἐποίκων στὴν κεντρικὴ Μακεδονία. Ἔτσι, τὸ μοιραῖο δίδυμο τῆς νεοελληνικῆς ἱστορίας, ἡ Δεξιὰ καὶ ἡ Ἀριστερά, ἔκαναν ὅ,τι μποροῦσαν γιὰ νὰ δυσφημήσουν μὲ τὶς ἀπόψεις καὶ τὶς πρακτικές τους ἕναν ἀγώνα βασικὰ ἀμυντικό, ποὺ ἀπέτρεψε στὴ Μακεδονία αὐτὸ ποὺ συνέβη σὲ ἄλλες περιοχὲς ὅπου ζοῦσαν συμπαγεῖς ἑλληνικοὶ πληθυσμοί.

Ἀντίθετα, μιὰ σωστὴ τοποθέτηση στὸ ζήτημα θὰ ἀπέκρουε σήμερα (μετὰ τὸν Β’ ΠΠ) τόσο τὶς ἀντισλαβικὲς τάσεις (συχνὰ καὶ παλιότερα συνδεδεμένες μὲ φιλοτουρκικὲς καὶ νατοϊκὲς τάσεις), ποὺ ἐμποδίζουν μιὰ εἰλικρινὴ βαλκανικὴ συνεργασία, ἀλλὰ καὶ τὸ ἐξωφρενικὸ ἀξίωμα νὰ θεωροῦνται διεθνισμὸς ἡ ἐξιδανίκευση τῶν Ὀθωμανῶν καὶ οἱ πανσλαβιστικὲς ἀπόψεις καθὼς καὶ τὰ κρατικὰ συμφέροντα τῆς ΕΣΣΔ. Μιὰ σωστὴ τοποθέτηση θὰ πρότασσε τὸ ἀμυντικὸ-ἀπελευθερωτικὸ στοιχεῖο τοῦ Μακεδονικοῦ Ἀγώνα.

Advertisements
This entry was posted in Βούλγαροι, Μακεδονία, Σλάβοι, Τούρκοι, Χερσόνησος του Αίμου, ιστορία and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s