Διονύσιος Ἀμπελικόπουλος, Μελέτη γιὰ τὸ σοσιαλισμὸ στὴν Ἑλλάδα (1877)

Διονύσιος Αμπελικόπουλος, μέλος τοῦ «Δημοκρατικοῦ Συλλόγου Πάτρας» (ἀναρχικοί): Μελέτη γιὰ τὸ σοσιαλισμὸ στὴν Ἑλλάδα. Δημοσιεύτηκε ὡς Étude sur le socialisme en Grèce» στὸ Bulletin de la Fédération Jurassienne, VI, άρ. 14 (8-4-1877), σσ. 2-4. Απόσπασμα:

«Ὁ κατώτερος κλῆρος δὲν εἶναι, ὅπως συμβαίνει ἀλλοῦ, ξένος πρὸς τὴν κοινωνία καὶ δὲν συγκροτεῖ μιὰν ἰδιαίτερη τάξη: […] τίμιος καὶ ἕτοιμος νὰ θυσιασθεῖ γιὰ τὸ λαὸ στὸν ὁποῖο ἀνήκει. Γι’ αὐτὸ καὶ σὲ ὅλες τὶς ἐπαναστάσεις μας ὁ κατώτερος κλῆρος ἀνελάμβανε τὴν πρωτοβουλία: πάντα πρῶτος ἄφηνε τὸ Εὐαγγέλιο καὶ τραβοῦσε τὸ σπαθί. Στὰ δημοτικὰ τραγούδια, ποὺ ἐξυμνοῦν τὴν ἐπανάσταση καὶ τὰ κατορθώματα τῶν κλεφτῶν, ὁ παπὰς καὶ ἡ παπαδιά, ἡ κόρη τους καὶ οἱ ἀγάπες της παίζουν τὸν πρῶτο ρόλο. Ὁ κλῆρος στὴν Ἑλλάδα ὄχι μόνο δὲν ἔχει κανένα προνόμιο, ἀλλὰ στερεῖται κιόλας ὅλα τὰ πολιτικὰ δικαιώματα καὶ δὲν μπορεῖ νὰ καταλάβει καμιὰ θέση στὴν κυβέρνηση· κι ἂν τύχει καὶ ἐνδιαφερθεῖ γιὰ τὰ κοινά, τὸ γεγονὸς τιμωρεῖται βαριὰ ὡς ἔγκλημα. Ἀπὸ μιὰν ὁρισμένη ἄποψη ἡ κατάσταση αὐτὴ θεωρεῖται ἄδικη, συνάμα ὅμως τοὺς ἀποτρέπει ἀπὸ πολλὰ κακά. Δηλαδή, ὁ κλῆρος δὲν μπόρεσε νὰ συμμαχήσει μὲ τοὺς καταπιεστές· ἀντίθετα, παραμένει ἐχθρός τους. Ἡ γνώμη τοῦ παπᾶ γιὰ τὰ πολιτικὰ καὶ κοινωνικὰ ζητήματα δὲν ὑπολογίζεται περισσότερο ἀπὸ τὴ γνώμη ἑνὸς χωρικοῦ. […] Στὴ δυτικὴ Εὐρώπη ὁ ἑπονομαζόμενος «χωρισμὸς τῆς ἐκκλησίας ἀπὸ τὸ κράτος» θὰ θεωροῦνταν ἐπιτυχία, ἐνῶ στὴν Ἑλλάδα ἡ ἴδια ἡ ὕπαρξη ἑνὸς τέτοιου ζητήματος θὰ φαινόταν γελοία. Ἑπομένως ὁ κλῆρος δὲν ἔχει σ’ ἐμᾶς καμιὰ ὁμοιότητα μὲ τὸν κλῆρο στὴ Δύση καὶ θὰ ἦταν παραφροσύνη νὰ θέλουμε νὰ τοῦ ἐπιτεθοῦμε. Ὁ λαὸς θὰ σᾶς ἔβλεπε σὰν ἐχθρὸ καὶ θὰ προτιμοῦσε νὰ μὴν συμμερισθεῖ τὸ ἐγχείρημά σας· γιατὶ στὸ πρόσωπο τοῦ παπᾶ βρῆκε πάντα ἕναν σύντροφο. Ἄρα πρέπει νὰ περιμένουμε βοήθεια ἀπὸ τὸν κατώτερο κλῆρο καὶ νὰ τὸν ἀντιμετωπίζουμε ὡς σύμμαχο».

Τέτοια κείμενα εἶναι σημαντικὰ τουλάχιστον γιατὶ δείχνουν τὴν τεράστια ἀντίθεση ποὺ ὑπάρχει μεταξὺ τῶν σημερινῶν ἀναρχικῶν καὶ τῶν πρώτων ἀναρχικῶν στὴν Ἑλλάδα.

Πάντως, ἡ σύνταξη τοῦ ἑλβετικοῦ περιοδικοῦ προτάσσει τὴν ἑξῆς σημείωση: «Μ’ αὐτὸν τὸν τίτλο ἕνα μέλος τοῦ «Δημοκρατικοῦ Συνδέσμου τοῦ Λαοῦ» μᾶς στέλνει ἀπὸ τὴν Πάτρα τὸ κατωτέρω κείμενο, τὸ ὁποῖο δημοσιεύουμε μὲ εὐχαρίστηση, διατηρώντας ὡστόσο τὶς ἐπιφυλάξεις μας γιὰ ὁρισμένες ἐκτιμήσεις ἰδιαίτερα σὲ σχέση μὲ τὸν ρόλο τοῦ ἑλληνικοῦ κλήρου»

Advertisements
This entry was posted in πολιτικά, Αριστερά, Ελλάδα, θρησκεία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s