Αὐτὸ ποὺ ἀπέμεινε

ἀνέπαφο κατὰ τὰ χρόνια τῆς Ἀφθονίας καὶ στὰ χρόνια τῆς Κρίσης -ἴσως καὶ νὰ καλλιεργήθηκε ἀκόμα περισσότερο- εἶναι ἡ ρητορικὴ δεινότητα τῶν Ἑλλήνων. Ἡ ρητορική, αὐτὸ τὸ ἑλληνικὸ δημιούργημα, ποὺ μπορεῖ νὰ ἐξηγήσει τὰ πάντα ἢ νὰ θολώσει τὰ νερά, νὰ ἐκλογικεύσει τὰ πάντα ἢ νὰ καταδείξει τὸ παράλογο τοῦ Σύμπαντος, νὰ δικαιώνει τὴ μωρολογία ἢ νὰ ἀποκαλύπτει τὰ πάντα, εἶναι σχεδὸν ἔμφυτη στὸν Νεοέλληνα.

Ὅσο βαθαίνει ἡ Κρίση, τόσο θὰ ἀκονίζεται ἡ ρητορικὴ δεινότητα τῶν Ἑλλήνων. Ἡ φτωχοποίηση θὰ ἐκλογικεύεται ὡς «δημιουργικὴ καταστροφή», τὰ φασιστονεοφιλελεύθερα καθεστῶτα ὡς «θεραπεία τῆς ἀνίατης πολιτικῆς ἀνικανότητας τῶν Ἑλλήνων», ὁ ἐξισλαμισμὸς τοῦ ἑλλαδικοῦ χώρου θὰ βαφτίζεται «πολυπολιτισμός», ἡ φυγὴ τῶν νέων «παραδεκτὴ λύση γιὰ τὴν ἀνεργία», ἡ ἀνεξαρτήτως φύλου -παρατηρούμενη ὡς μόδα ἤδη κατὰ τὴν ἐποχὴ τῶν παχιῶν ἀγελάδων- ἐκπόρνευση ὡς «ὀρθολογικὴ ἐκμετάλλευση τῶν δυνατοτήτων ποὺ ἡ Φύση δίνει στὸ κάθε ἄτομο» -ὅπως ἔκαναν τόσες Ἀνατολικοευρωπαῖες-, ἡ ἀπροθυμία γιὰ τεκνογονία καὶ γιὰ δημιουργία οἰκογένειας ὡς «ρεαλισμὸς» καὶ «μιὰ ζωὴ τὴν ἔχουμε κι ἂν δὲν τὴν γλεντήσουμε» (ἢ καὶ τὸ ἀντίθετό τους: ὡς χριστιανικὴ «καλλιτεκνία», ὡς παραεκκλησιαστικὸς ψευδοκαλογερισμὸς μέσα στὸν κόσμο), ὁ συλλογικὸς θάνατος ὡς «ἀναπόφευκτο κομμάτι τῆς Κοσμικῆς Τροπῆς» κ.ο.κ.

Νομίζω ὅτι ἡ τρομερὴ ἱκανότητα γιὰ ἐπιχειρηματολογία καὶ ἡ ρητορικὴ δεινότητα ἀποδεικνύουν ἀκριβῶς ὅτι καταγόμαστε ἀπὸ τοὺς Ἀρχαίους Ἕλληνες. Μπορεῖ νὰ ἔχουμε χάσει τὰ ἄλλα χαρακτηριστικὰ τῶν ἀρχαίων, βυζαντινῶν καὶ νεώτερων Ἑλλήνων ὣς τὸ 1950 , ἀλλὰ αὐτὸ θὰ τὸ κρατήσουμε μέχρι Τέλους. Δὲν θὰ μᾶς τὸ πάρει κανένας. Θὰ βουλιάζουμε ἐπιχειρηματολογώντας, καὶ κανεὶς δὲ θὰ ἔχει ἄδικο, ἀφοῦ ὅλοι οἱ τρόποι θέασης τοῦ κόσμου εἶναι -κρίνοντας ἀξιολογικὰ ἐλεύθερα- δυνατοί. Ἡ ρητορική (παραδόξως, δὲν διδάχτηκε ποτὲ στὰ σχολεῖα, μᾶλλον θεωρούμενη ὡς ἔμφυτη, ἕτοιμη ἱκανότητα) ἦταν τὸ πρῶτο δημιούργημα τῶν Ἑλλήνων καὶ αὐτὴ θὰ εἶναι τὸ σάβανό τους – εἰ μή τινα ἄλλον ὁ θεὸς ἡμῖν ἐπιπέμψειεν κηδόμενος ἡμῶν.

Advertisements
This entry was posted in φιλοσοφίες, Ελλάδα, κοινωνία and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s