Ἡ βυζαντινὴ γυναίκα ὅπως τὴν εἶδαν οἱ Ἄραβες

Σύντομο, ἀπὸ τὸ βιβλίο Το Βυζάντιο όπως το είδαν οι Άραβες τῆς Νάντια Μαρία Ελ-Σεΐχ. Ὁ λόγος; Ὅτι ὑποτίθεται πὼς καὶ οἱ Ἑλληνίδες μέχρι λίγο πρὶν φόραγαν μαντίλα, ἄρα τί σᾶς ἐνοχλεῖ ἡ μαντίλα τῆς κοπέλας στὴν παρέλαση;

Λοιπόν, ἔχουμε νὰ κάνουμε μὲ μιὰ παρεξήγηση. Οἱ Ἄραβες περιηγητὲς στὸ Βυζάντιο λένε τί φοροῦσαν καὶ τί ἔκαναν οἱ Βυζαντινές:

«Ὁ Ἂλ Τζάχιζ δηλώνει πὼς οἱ βυζαντινὲς δὲν ὑποβάλλονται σὲ κλειτοριδεκτομή, γι’ αὐτὸ εἶναι ανάμεσα στὶς «πιὸ ξεδιάντροπες γυναῖκες τοῦ κόσμου» […] Οἱ βυζαντινὲς γυναῖκες ἔχουν οξύτερα πάθη, ἐπειδὴ δὲν ὑποβάλλονται σὲ αὐτὴν τὴν ἐπέμβαση […] σημειώνει ἐπίσης ὅτι οἱ βυζαντινὲς δὲν φοροῦν μαντίλα· ἀκόμα καὶ ὅταν παντρεύονται, περνοῦν στὴν ἀγορά, ανάμεσα στὸν κόσμο, μὲ ἀκάλυπτα τὰ κεφάλια καὶ τὰ πρόσωπα, δείχνοντας ὅλη τους τὴν ὀμορφιά […] Ὁ Ἂμπτ ἀλ-Τζαμπὰρ σημειώνει ὅτι (στὸ Βυζάντιο) ἂν μιὰ γυναίκα δὲν ἔχει ἄντρα, ἐπιλέγει νὰ μὴν παντρευτεῖ, εἶναι ἐλεύθερη νὰ κάνει ὁτιδήποτε τὴν εὐχαριστεῖ. […] Ἀκόμα καὶ οἱ παντρεμένες γυναῖκες περιγράφονται ὡς ἠθικὰ κατώτερες ἀπὸ τὶς Μουσουλμάνες […] Τὸ συμπέρασμα εἶναι «Ὅλοι ὅσοι εισέρχονται στὸ μπιλὰντ ἀλ Ρούμ (=Βυζάντιο)… ἐπιτρέπουν στὶς γυναῖκες τους νὰ ἔχουν ἐραστές» […] Ἀπὸ τὴν πλευρὰ τῶν Μουσουλμάνων ἡ μονογαμία ἦταν ἕνα ἀπὸ τὰ πιὸ περίεργα χαρακτηριστικὰ τοῦ βυζαντινοῦ θεσμοῦ τοῦ γάμου. Ὁ ἀλ Τζάχιζ ἀναφέρει πὼς εἶναι ὅλοι μονογαμικοί»

Παρατηρήσεις:

  1. Οἱ Βυζαντινὲς δὲν φόραγαν μαντίλα οὔτε τσαντὸρ οὔτε ἄλλα πράγματα -Οἱ Μουσουλμάνες φόραγαν.
  2. Οἱ Βυζαντινὲς δὲν ὑφίσταντο κλειτοριδεκτομὴ καὶ γι’ αὐτὸ ἦταν πόρνες – Οἱ Μουσουλμάνες ὑφίσταντο καὶ ἦταν ἠθικὲς καὶ σώφρονες.
  3. Οἱ ἀνύπαντρες Βυζαντινὲς μποροῦσαν νὰ μὴν παντρευτοῦν – Κάτι ποὺ δὲν θὰ ἔκαναν οἱ Μουσουλμάνες, ὑποθέτω.
  4. Οἱ παντρεμένες Βυζαντινὲς κυκλοφοροῦσαν στὴν ἀγορὰ μὲ ἀκάλυπτα τὰ πρόσωπα καὶ τὸ κεφάλι – Κάτι ποὺ δὲν θὰ ἔκαναν οἱ Μουσουλμάνες, ὑποθέτω.
  5. Οἱ Βυζαντινοὶ ἦταν μονογαμικοί, πράγμα πολὺ περίεργο γιὰ τὸ Ἰσλάμ.

empress-irene

μιὰ βυζαντινὴ αὐτοκράτειρα τοῦ 12ου αἰ.

Εἶναι προφανὲς ὅτι ὅταν τὰ μέρη μας κατακτήθηκαν ἀπὸ τὸ Ἰσλὰμ οἱ ὑπόδουλοι ἔπρεπε νὰ υἱοθετήσουν τὴν ἀντίληψη τοῦ κατακτητῆ γιὰ τὴ δημόσια συμπεριφορὰ καὶ ἐμφάνιση. Ἀκολούθως, ἔπρεπε καὶ οἱ γυναῖκες τῶν κατεκτημένων νὰ ντύνονται «ἠθικά», δηλαδὴ νὰ φοροῦν μαντίλα μὴν τυχὸν τὶς θεωρήσουν πόρνες οἱ κατακτητὲς ἢ τὶς λιγουρευτοῦν καὶ τὶς ἁρπάξουν γιὰ τὸ χαρέμι ἢ ἁπλῶς τὶς βιάσουν. Μεταξὺ 1200 καὶ 1800/1900 τὰ μέρη μας δὲν ἦταν δικά μας, καὶ πάμπολλες ἰσλαμικὲς συνήθειες παρεισέφρησαν. Ἀλλὰ δὲν μποροῦν αὐτὲς νὰ εἶναι ἡ ἀπόδειξη ὅτι ἡ Μουσουλμάνα μὲ τὴ μαντίλα ἔκανε ὅ,τι καὶ οἱ παλιότερες Ἑλληνίδες. Αὐτὴ τὸ κάνει, ἐν ἔτει 2016, λόγω θρησκευτικῆς πίστης καὶ ἐπειδὴ ἐσωτερικεύει τὴν ἰσλαμικὴ πατριαρχία. Οἱ Ἑλληνιδες ἐπειδὴ ἦταν ζήτημα ἐπιβίωσης (προσωπικά, οὔτε θυμᾶμαι τὶς γιαγιάδες μου μὲ μαντίλα οὔτε τὶς ἔχω δεῖ μὲ μαντίλα σὲ φωτογραφίες τους, νεότερες καὶ παλιότερες).

 

Advertisements
This entry was posted in Άραβες, Ελλάδα, Ισλάμ, Ρωμανία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s