Π. Κονδύλης, ἀπὸ τὴν εἰσαγωγὴ στὸν Μακιαβέλλι

Ἡ εἰσαγωγὴ εἶναι τεράστια, βέβαια.

Κονδύλης Μακιαβέλλι 1

Κοντολογίς, ἡ δυτικὴ ἐκκλησία δὲν μποροῦσε νὰ παίξει ρόλο ἀντισταθμιστικὸ στὴν τάση γιὰ ἀποσύνδεση τοῦ κράτους ἀπὸ τὴν ἠθικὴ γιατὶ πρακτικὰ υἱοθετοῦσε τὴν τάση ἐκείνη.

 

 

Κονδύλης Μακιαβέλλι 2

 

Κονδύλης Μακιαβέλλι 4

Ἔτσι, ἀπὸ τὴν μεσαιωνικὴ λογικὴ «ἠθικὴ > κράτος => τὸ κράτος υπακούει σὲ κάποια ἠθικὴ» περνᾶμε στὴν νεώτερη λογικὴ «κράτος>ἠθικὴ => εἶναι ἠθικὸ τὸ κράτος νὰ κάνει ὅ,τι θέλει ἀκόμη κι ἐνάντια στὴν ἠθική»- πάντα σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν ἀρχαία λογική «δὲν ὑπάρχει ἠθικὴ παρὰ ὡς κρατικὴ ἠθική».

 

 

Κονδύλης Μακιαβέλλι 3

Ὁ πρώιμος πατριωτισμός τῶν ἰταλικῶν πόλεων εἶναι ενάντιος στὸν αὐτοκράτορα καὶ στὸν Πάπα, καὶ κατ’ ἐπέκταση ενάντιος στὴ θρησκεία τῆς ὁποίας ὁ Πάπας ἡγεῖται: Βλέπει κανείς τὴν τεράστια διαφορὰ μὲ τὸν ἑλληνικὸ χῶρο, ὅπου ἡ θρησκεία συνιστᾶ τὴν κύρια αἰτία δημιουργίας τοῦ πατριωτισμοῦ ὄχι λόγω τῆς εναντίωσης σὲ αὐτὴν ἀλλὰ λόγω τῆς λειτουργίας της ὡς μέσου διαχωρισμοῦ ἀπὸ τὸν κατακτητή. Ὁ Κονδύλης ἀναφέρει σὲ ἄλλα ἔργα του τὴ διαφορὰ αὐτήν.

Θὰ μποροῦσαν οἱ παρατηρήσεις αὐτὲς νὰ ἰδωθοῦν καὶ ὡς εἰσαγωγὴ στὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο οἱ Ἰταλοί (ὁ μόνος ἄλλος ἀρχαῖος καὶ χριστιανικὸς λαὸς -ὑπὸ τὴν ἔννοια ὅτι δὲν ἐξοντώθηκαν πλήρως- μαζὶ μὲ μᾶς στὴ Μεσόγειο) βλέπουν τὴ θρησκεία στὴν καθημερινότητά τους.

Advertisements
This entry was posted in Δυτικοί, Δύση, θρησκεία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s