Σχόλιο Σχολίου

Πηγή

«μια ιδιαίτερη –ειδικά ελληνική– αντίθεση. Το γεγονός, δηλαδή, ότι η διανόηση και οι πολιτικές ελίτ της χώρας ανήκαν –ως παράρτημα και απόφυση– σε έναν άλλο κόσμο, εκείνον της Δύσης, σε αντίθεση με το λαϊκό σώμα που ανήκε στον χώρο της ελληνικής καθ’ ημάς Ανατολής. Κατά συνέπεια, η αντίθεση των πολιτικών και διανοούμενων ελίτ με το λαϊκό σώμα είναι πολύ βαθύτερη από αλλού»

Σχόλιο:

Σὲ κάθε μὴ δυτικὴ κι ἀποικιοκρατούμενη χώρα ὑπάρχει ἡ ἀντίθεση ἐκδυτικισμένης ἐλίτμὴ ἐκδυτικισμένου λαοῦ (καλύτερα: «ὄχι ἐπαρκῶς ἐκδυτικισμένου» λαοῦ). Ἀπὸ τὴν Οὐγκάντα μέχρι τὴν Κύπρο καὶ τὴν Ἑλλάδα. Δὲν εἶναι ἐκεῖ ἡ ἑλληνικὴ ἰδιαιτερότητα.

Ἡ ἑλληνικὴ ἰδιαιτερότητα ἔγκειται στὸ ὅτι -πῶς νὰ τὸ κάνουμε;- σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν Οὐγκάντα ὑπῆρχε μιὰ ὁλοζώντανη, μὲ ἀλλαγὲς ἀλλὰ καὶ ἀδιάσπαστη, ἑλληνικὴ λόγια, δηλ. κτῆμα τῶν ἑλληνικῶν ἐλίτ, παράδοση (γραπτή, φιλοσοφικὴ κ.λπ.) ὣς τὸ 1453 ἡ ὁποία στὴ συνέχεια ὁδηγήθηκε σὲ ἀσφυξία καὶ ἐπέζησε μόνο ὡς ἀκινησία, σχολαστικισμὸς καὶ τοτεμοποίηση τῶν παραδεδομένων. Μεταξὺ 1830 καὶ 1940 τὰ ἀπολιθώματα τοῦ σχολαστικισμοῦ αὐτοῦ συντρίφτηκαν, ὅμως τὸ παρελθὸν αὐτὸ εἶναι σχετικὰ πολὺ πρόσφατο γιὰ νὰ ξεχαστεῖ.

Δὲν εἶναι μιὰ ἄγραφη ἰδιαιτερότητα, δὲν εἶναι τὰ παραμύθια τῆς γιαγιᾶς, δὲν εἶναι οἱ δημοτικοί μας χοροί. Τέτοια πράγματα ἔχουν καὶ στὸν Ἀμαζόνιο. Εἶναι ἡ διαμάχη Βαρλαὰμ-Παλαμᾶ, ὁ Ψελλός, ὁ Μετοχίτης, ὁ Δαμασκηνὸς, ὁ Μάξιμος καὶ ἡ μετουσίωση τῆς ἑλληνικῆς σκέψης κ.λπ. Εἶναι ἡ βυζαντινὴ ἀρχιτεκτονική, τὰ ψηφιδωτά, ἡ ζωγραφική. Στὸ φαινόμενο αὐτὸ ποὺ κράτησε χιλιετίες ἀντιπαρατίθενται δυὸ φάσεις 5 αἰώνων: τῆς ἀκινησίας (λόγω τῆς ἰσλαμικῆς ἀσφυξίας) καὶ τῆς ἀπολίθωσης-ἀποσάθρωσης λόγω τῆς ἐπαφῆς μὲ τὴν ἐξελισσόμενη Δύση.

Ἅμα ἤμασταν δυτικὴ ἀποικία στὴν Ἀφρικὴ ἢ τὸν Εἰρηνικό, τὸ ζήτημα θὰ ἦταν ἁπλό: Δὲν θὰ εἴχαμε τίποτε ἄλλο δικό μας νὰ ἀναπολήσουμε, νὰ ἀντλήσουμε ἀπὸ αὐτό, νὰ ὑπερασπιστοῦμε, πέρα ἀπὸ τὸ τάμ-τάμ (τὰ δημοτικά), ἄρα θὰ τὸ ὑπερασπιζόμασταν, καὶ ὣς ἐκεῖ.

Εἴμαστε ἔθνος νεόπτωχο.

Advertisements
This entry was posted in Δύση, Ελλάδα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s