Νὰ μὴν τὰ ἔβαζες μὲ ὅλους, Γεώργιε.

Ὁ Γεώργιος ὁ Καππαδόκης ἦταν ἕνας Ἀρειανιστὴς ἀπὸ τὴν Κιλικία μὲ καταγωγὴ ἀπὸ τὴν Καππαδοκία. Τὸ 356, ὁ ἀρειανιστὴς αὐτοκράτορας Κωνστάντιος Β’ ἔδιωξε ἀπὸ τὴν Ἀλεξάνδρεια τὸν Μέγα Ἀθανάσιο, ὁ ὁποῖος ἦταν ἐπίσκοπος, καὶ τοποθέτησε στὴ θέση του τὸν Γεώργιο τὸ 357. Τότε, τὸ ἀξίωμα τοῦ ἐπισκόπου δὲν ἦταν ἁπλῶς θρησκευτικό, ἀλλὰ εἶχε κι ἄλλες λειτουργίες, σχετικὲς μὲ τὴν εὔρρυθμη λειτουργία τῆς πόλης.

Ὁ Γεώργιος, ὅμως, δὲν ἦταν καθόλου καλὸς διπλωμάτης. Τὰ ἔβαλε, μὲ τὶς εὐλογίες τοῦ Κωνστάντιου Β’ βεβαίως, μὲ ὅλες τὶς ἀλλόθρησκες καὶ ἀλλόδοξες ὁμάδες τῆς Ἀλεξάνδρειας, δηλαδὴ Ὀρθόδοξους ὑποστηρικτὲς τοῦ Ἀθανάσιου (Ὁμοουσιανούς) καὶ ἐθνικούς, ἴσως καὶ Ἰουδαίους, καὶ τοὺς δίωξε ὅλους – σπάζοντας τὴν παράδοση εὐφυοῦς συμμαχίας τῶν Ἀρειανιστῶν μὲ τοὺς ἐθνικοὺς κατὰ τῶν Ὀρθόδοξων τῆς Ἀλεξάνδρειας / Αἰγύπτου. Τελικά, κατάφερε νὰ τὸν μισήσουν ὅλοι τους. Ὅταν ἔφτασαν στὴν Ἀλεξάνδρεια τὰ νέα ὅτι πέθανε ὁ Κωνστάντιος Β’, τὸ 361, τότε:

…οι εθνικοί[1] ή, γενικά, οι πολίτες της Αλεξάνδρειας[2] επιτέθηκαν φραστικά στον Γεώργιο[3] και τον φυλάκισαν, ενδεχομένως μέχρι να δικαστεί[4]. Λίγο αργότερα, στις 24/12/361[5], το πρωί, τον σκότωσαν μέσα στη φυλακή[6] ή έξω από αυτήν[7]· σύμφωνα με τον Αμμιανό Μαρκελλίνο, οι δράστες σκότωσαν τον Γεώργιο κλωτσώντας τον και ακρωτηριάζοντάς τον[8]. Σύμφωνα με τον Επιφάνιο Σαλαμίνας, ο Γεώργιος πέθανε επειδή σύρθηκε δεμένος σε όλη την πόλη, ενώ προηγουμένως τον είχαν ξυλοφορτώσει[9]. Μαζί του σκότωσαν τον κόμη Διόδωρο που είχαν φυλακίσει μαζί του[10] καθώς και τον Δρακόντιο, υπεύθυνο του νομισματοκοπείου. Έδεσαν καθέναν από τους δύο αυτούς από τα πόδια και τους έσυραν στην πόλη[11]. Έπειτα, φόρτωσαν το πτώμα του Γεώργιου σε μια καμήλα[12] ενώ το πτώμα του Δρακόντιου συρόταν με σχοινιά από τους κατοίκους[13]. Αφού τα εξέθεσαν μέσα στην πόλη όλη τη μέρα προσβάλλοντας[14] και ακρωτηριάζοντάς τα[15], τα έκαψαν κατά το απόγευμα[16] έχοντάς τα ανακατέψει με οστά άγριων και οικόσιτων ζώων[17], στην ακτή. Έπειτα, πέταξαν τα λείψανα στη θάλασσα[18] ή τα σκόρπισαν στους ανέμους[19], ώστε να μην τα συλλέξει κάποιος και κτίσει προς τιμή τους εκκλησία[20].

[1] Σωζομενός, 202.7-8.

[2] Ιστορία Ακέφαλος, 148.43-44. –Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.7. Γρηγόριος Ναζιανζηνός 270, 166.27: «ὁ τῶν Ἀλεξανδρέων δῆμος».

[3] Σωζομενός, 202.8.

[4] Σωζομενός, 202.10. R. Alston, Roman and Byzantine Egypt, σ. 286. Βλ. Ch. Haas, Alexandria, σ. 292.

[5] Κατά την Ιστορία Ακέφαλο, ο Γεώργιος ήταν φυλακισμένος επί είκοσι τέσσερις ημέρες. T. D. Barnes, Athanasius and Constantius, σ. 155.

[6] Σωζομενός, 202.10-11: «οὐκ εἰς μακρὰν δὲ καταδραμόντες ἕωθεν εἰς τὸ δεσμωτήριον ἀναιροῦσιν αὐτόν». Βλ. Ch. Haas, Alexandria, σ. 293.

[7] Ιστορία Ακέφαλος, 148.47-49.

[8] Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.7-9.

[9] Επιφάνιος, 341.1-2: «καὶ ξύλοις παισθέντος, ἔπειτα δὲ συρέντος ὅλην σχεδὸν τὴν πόλιν καὶ οὕτως ἀποθανόντος».

[10] Ιστορία Ακέφαλος, 148.49-51.

[11] Σύμφωνα με τον Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.10-14, ο Δρακόντιος είχε αναποδογυρίσει ένα βωμό στο νομισματοκοπείο της πόλης· ο Διόδωρος είχε κόψει τους βόστρυχους κάποιων αγοριών ώστε οι οικογένειές τους να μην μπορούν να τις αφιερωθούν κατά τις αρχαίες τελετές που γίνονταν για το τέλος της παιδικής ηλικίας. Βλ. P. Chuvin, Οι τελευταίοι εθνικοί, σ. 59. –Ενδεχομένως, όμως, ο Διόδωρος να είχε κόψει τους βόστρυχους νεαρών Ιουδαίων. Βλ. Ch. Haas, Alexandria, σ. 288.

[12] Σωζομενός, 202.11. –Ιστορία Ακέφαλος, 148.52-53.

[13] Ιστορία Ακέφαλος, 148.53-54.

[14] Σωζομενός, 202.11-12. Ιστορία Ακέφαλος, 148.54.

[15] Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.14-15.

[16] Σωζομενός, 202.12. –Ιστορία Ακέφαλος, 148.54-55.

[17] Επιφάνιος, 341.2-3: «μετὰ πολλῶν ὀστέων κτηνῶν καὶ ζῴων εἰς τέφραν συναχθέντος».

[18] Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.16: “in mare”.

[19] Επιφάνιος, 341.3-4: «τοὶς ἀνέμοις ὑπ’ αὐτῶν λικμηθέντος».

[20] Ammianus Marcellinus, Γ’ 42.16-19. Η εξαφάνιση και καταστροφή των λειψάνων δεν ήταν μια ειδικά αντιχριστιανική ενέργεια των εθνικών δεδομένου ότι στην Αίγυπτο η φροντίδα για το νεκρό σώμα ήταν και χαρακτηριστικό της τοπικής θρησκείας. Βλ. Ch. Haas, Alexandria, σ. 87 και 293 για την περιγραφή της δολοφονίας και των επακόλουθων.

Ἡ στάση τοῦ Γεώργιου εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα ὁ Ἀρειανισμὸς νὰ ἐξαφανιστεῖ σχεδόν τελείως στὴν Αἴγυπτο, τὴν ἀρχικὴ κοιτίδα του (ὁ Ἄρειος πρωτοκήρυξε τὴ διδασκαλία του στὴν Ἀλεξάνδρεια).

Advertisements
This entry was posted in Ύστερη Αρχαιότητα, Αίγυπτος, Ιστορίες, Ρωμανία, Σαν παραμύθια, θρησκεία and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s