Παΐσιος ἢ / καὶ Κονδύλης

Παΐσιος ἢ Κονδύλης. Ὁ ἕνας κοιμήθηκε σὰν σήμερα, ὁ ἄλλος πέθανε σὰν χτές.

 

Παΐσιος

«Οι Τούρκοι θα μας χτυπήσουν, αλλά η Ελλάδα δε θα πάθει μεγάλη ζημιά. Δε θα περάσει πολύς καιρός μετά την επίθεση των Τούρκων στη χώρα μας και τότε οι Ρώσοι θα κτυπήσουν τους Τούρκους και θα τους διαλύσουν. Όπως ένα φύλλο χαρτί που το χτυπάς και διαλύεται, έτσι και οι Τούρκοι θα διαλυθούν»

Κονδύλης:

«Το σημερινό δίλημμα είναι αντικειμενικά τρομακτικό και ψυχολογικά αφόρητο: η ειρήνη σημαίνει για την Ελλάδα δορυφοροποίηση και ο πόλεμος σημαίνει συντριβή. Η υπέρβαση του διλήμματος αυτού, η ανατροπή των σημερινών γεωπολιτικών και στρατηγικών συσχετισμών απαιτεί ούτε λίγο ούτε πολύ την επιτέλεση ενός ηράκλειου άθλου, για τον όποιο η ελληνική κοινωνία, έτσι όπως είναι, δεν διαθέτει τα κότσια»

Ἀξίζει νὰ εἰπωθεῖ, γιὰ νὰ κάνω καὶ λίγη προφητειολογία, ὅτι ὁ ὅσιος Παΐσιος εἶναι ἀπὸ τοὺς λιγοστοὺς ποὺ εἶναι ἐξαιρετικὰ αἰσιόδοξος, ἐνῶ ἡ πλειονότητα τῶν διάφορων ἄλλων ἑλλαδικῶν προφητειῶν στὸ περιεχόμενό της ἔχει ἀρχίσει καὶ γίνεται –ἐκτὸς βέβαια ἀπὸ τοὺς 2-3 ἐπαγγελματίες, μὴ Ὀρθόδοξους τῶν ἐφημερίδων καὶ τοῦ βιβλιοτηλεμπορίου– ὅλο καὶ πιὸ σκοτεινή. Σὰν τὶς ρωσικὲς προφητεῖες τοῦ 20οῦ αἰ., ποὺ προβλέπουν φρικιαστικὸ τέλος ἑκατομμυρίων ἐπειδὴ π.χ. οἱ γυναῖκες ἔχουν κοντὰ μαλλιὰ ἢ ἐπειδὴ οἱ Ρῶσοι ἀνέχτηκαν τὴν δολοφονία καὶ τὴν παραίτηση τοῦ θεόδοτου Τσάρου.

Γιὰ παράδειγμα, ὁ Παΐσιος ποτὲ δὲν ἀναφέρθηκε σὲ ἐρχομὸ πολλῶν ξένων ἀπὸ τὰ νησιά (προσφυγικό), ἐνῶ μὲ λίγο διαδικτυακὸ ψάξιμο διαπιστώνεται ὅτι οἱ νεοδημοσιευθεῖσες καὶ νεοδημοσιοποιούμενες –ἔστω κι ἂν ἐλέχθησαν πρὸ 10 καὶ 30 ἐτῶν– προφητεῖες ἄλλων (γερόντων κ.λπ.) κάνουν λόγο γιὰ τέτοιες καταστάσεις. Ἂς μὴν τὸ ρίξω στὴν κοινωνιολογία, ὅτι δηλαδὴ τὸ ‘90 ἦταν πιὸ αἰσιόδοξα τὰ πράγματα ἀπὸ πλευρᾶς «Ὀρθοδοξίας», κατάρρευσης τοῦ σοβιετικοῦ ἀθεϊσμοῦ καὶ ἀνακάλυψης τῆς Ὀρθοδοξίας ἀπὸ τοὺς Ἀνατολικοευρωπαίους «ἀδελφούς» μας, ἐνῶ τώρα οἱ (παλιές;) προφητεῖες δημοσιοποιοῦνται σὲ καιρὸ κρίσης καὶ μαύρης μαυρίλας χωρὶς ἀντιστροφή. Πρέπει τὸ κείμενο νὰ ἐκληφθεῖ ὡς αὐθεντικό, εἰδάλλως δὲν ἔχει νόημα νὰ συζητᾶμε κἄν.

Καί, γιὰ νὰ λέμε καὶ τοῦ στραβοῦ τὸ δίκιο, ἐνάντια στὰ πλήθη τῶν ἀριστεροφιλελεύθερων, ποὺ ὑποφέρουν γιὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ὁ τάφος τοῦ Παϊσίου κατακλύζεται ἀπὸ χιλιάδες ἐπισκέπτες: Οἱ «παϊσιολογίες» (ἡ ἀναπαραγωγὴ τῶν προφητειῶν κάθε λεπτό τῆς ὥρας) δὲν εἶναι περισσότερο ἀβάσιμες ἀπὸ τὰ διάφορα ὀρθολογικὰ σχέδια ἀέρος-ἀέρος ποὺ ἐκπονοῦν Νεοφιλελεύθεροι Μενουμευρώπηδες τζιτζιφιόγκοι καὶ Ἀριστεροὶ οὐτοπιστὲς κάθε ἀπόχρωσης τοῦ οὐράνιου τόξου. Ἄλλωστε, ἂν ἐκλάβουμε ὡς αὐθεντικὰ ὅλα τὰ κείμενα τῶν δεκάδων βιβλίων γιὰ τὸν ὅσιο Παΐσιο, δὲν ἔχουμε παρὰ νὰ περιμένουμε νὰ ζήσει πολὺ (ἢ ὅσο χρειάζεται) ὁ τέως βασιλιάς, ποὺ κατὰ τὸν Παΐσιο θὰ διαμεσολαβήσει στοὺς Δυτικοὺς ὥστε νὰ μᾶς δοθεῖ ἡ Κωνσταντινούπολη, ἢ νὰ φύγει ἡ γενιὰ στὴν ὁποία ὁ Παΐσιος προφήτευσε (πρὸ τοῦ 1994, ὅταν ἡ γενιὰ ἐκείνη ἦταν φοιτητές) ὅτι θὰ λάβει -στρατιωτικῶς κ.λπ.- μέρος στὴν ἀπελευθέρωση τῆς Κωνσταντινούπολης κ.λπ.

Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι ὁ Παναγιώτης Κονδύλης –ποὺ προτιμῶ ὡς φιλόσοφο παρὰ ὡς πολιτικὸ στοχαστή– δὲν ἔλαβε ποτέ του ὑπόψη τὴν ἀνάδυση τοῦ Ἰσλάμ. Κάπου ὅμως, στὸ τέλος τοῦ Εὐρωπαϊκοῦ Διαφωτισμοῦ γράφει τὰ ἑξῆς:

«Ἄλλοι ἀναπολοῦν μὲ νοσταλγία τὴ δῆθεν εἰδυλλιακὴ κατάσταση, ποὺ κυριαρχοῦσε πρὶν ἀπὸ τὸν Διαφωτισμὸ καὶ τὴ βιομηχανικὴ ἐποχή, ἐνῶ συνάμα ἀνακαλύπτουν τὴν τάχα βαθιὰ σοφία τῶν μὴ εὐρωπαϊκῶν καὶ ἐξωτικῶν πολιτισμῶν. Καὶ οἱ μετριόφρονες δὲν παύουν νὰ διαβεβαιώνουν ὅτι δὲν μποροῦν νὰ γνωρίσουν ὁριστικὰ τὴν ἀλήθεια, συνάγοντας ἀπὸ τὴ θέση τούτη τὸ αἴτημα μιᾶς ἀνεκτικῆς καὶ ἀνοιχτῆς κοινωνίας –λὲς καὶ μιὰ τέτοια θεμελίωση αὐτοῦ τοῦ αἰτήματος θὰ μποροῦσε νὰ εἶναι δεσμευτικὴ καὶ γιὰ ὅσους θεωροῦν τὸν ἑαυτό τους κάτοχο τῶν ἔσχατων ἀληθειῶν. Παρ’ ὅλες αὐτὲς τὶς ἀντιλήψεις καὶ τὶς ἐπιθυμίες, ἴσως θὰ πρέπει νὰ εἰκάσουμε ὅτι, ὅπως τόσο συχνὰ στὴν ἴσαμε τώρα ἱστορία, ἔτσι καὶ τούτη τὴ φορὰ τὴν κρίση θὰ τὴν τερματίσουν, μὲ τὸν δικό τους τὸν τρόπο, ἐκεῖνοι ποὺ δὲν εἶναι οὔτε νοσταλγικοὶ οὔτε ἀνεκτικοὶ οὔτε ἰδιαίτερα λεπτοὶ διανοητές»

 

Advertisements
This entry was posted in φιλοσοφίες, Ελλάδα, κοινωνία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s