μουσικὲς «πνευματικότητες»

Ἐπειδὴ ποτὲ δὲν πρόσεχα τοὺς στίχους σὲ ὁποιοδήποτε εἶδος μουσικῆς, ξένο κι ἑλληνικό, μοδέρνο καὶ μή, ἀναπόφευκτα δὲν μπόρεσα ποτὲ νὰ δῶ τοὺς μουσικάντηδες ὡς ἐκπροσώπους τῆς μιᾶς ἢ τῆς ἄλλης μορφῆς πνευματικότητας. Ἂς ποῦμε, τὸ ρὸκ δὲν χρειάζεται νὰ ἔχει καμμιὰ πνευματικότητα, κι ἅμα ψάχνεις γιὰ στίχους «ψαγμένους» χάνεις τὸν καιρό σου μὲ τὸ νὰ μὴν προσέχεις τὴν αἰσθαντικότητα καὶ τὴ χορευτικότητά του. Αὐτό, ὅπως πιστεύω, συμβαίνει καὶ μὲ τὰ ἄλλα εἴδη, ἀκόμα καὶ μὲ τὴ δημοτικὴ μουσική, ἴσως ἐκτὸς ἀπὸ τὰ μὴ χορευτικά, τῆς τάβλας. Ἀλλὰ καὶ σὲ αὐτά, εἶναι ἡ μελωδία ποὺ ἔχει νόημα, ἔστω κι ἂν ἀπουσιάζει τὸ τάμ-τάμ. Μὴν ποῦμε τώρα καὶ γιὰ τὸ ἔντεχνο, ποὺ ὁμιλεῖ ἡ Πυθία ὑπὸ τὴν ἐπίδραση τῶν ἀτμῶν, κι ὅμως ἡ μουσικὴ αὐτὴ μπορεῖ νὰ εἶναι πολὺ ὡραία.

Ὅσοι προσέχουν τοὺς στίχους στὴ μουσική (εἰδικὰ στὸ ρόκ) μᾶλλον θὰ ἔπρεπε νὰ διαβάζουν ποίηση παρὰ νὰ ἀκοῦν μουσική, ἀλλὰ ἔκαναν λάθος καὶ ψάχνουν γιὰ ποίηση μετὰ θορύβου. Μιὰ ὀργανικὴ σύνθεση, δηλ. χωρὶς λόγια, τοὺς φαίνεται ἀνούσια ἐπειδὴ δὲν ἔχει στίχους! (πνευματικούς, βεβαίως-βεβαίως). Ἥμαρτον, δηλαδή.

Γιὰ νὰ θυμηθῶ καὶ κάτι «πνευματικὰ τραγούδια» τῶν Ὀργανωσιακῶν Χριστιανῶν, «Ὅταν οἱ ἄλλοι σέ ♪ μισούνε γιατί διάλεξες Θεό,  χαμογέλα, ἀδελφέ μου, χαμογέλα«… Μιλᾶμε γιὰ μεγάλη πνευματικότητα. Αἴ, ναί! τόσο λίγο ἀξίζει νὰ ἀσχολιέσαι μὲ τὴν «πνευματικότητα» τῆς μουσικῆς. Ἂς εἶναι καλὰ ὁ Λούθηρος.

This entry was posted in τέχνη, φιλοσοφίες and tagged . Bookmark the permalink.

12 Responses to μουσικὲς «πνευματικότητες»

  1. Παράθεμα: Στίχοι – manolisgvardis

  2. Ο/Η Αντώνης λέει:

    εξαπατημένε μου, ροκά…
    μείνε στην ασφάλεια του μπαρόκ μη καταντήσεις να λικνίζεσαι στους ήχους κανενός ροκά όταν
    ο καημένος τραγουδάει για τον εξαποδώ….

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η Αντώνης λέει:

    και οι αριστεροί αυτό κάνουν: δεν ασχολούνται με το θέμα «λάθρο» κι έτσι δεν υπάρχει τέτοιο θέμα.

    λες ν’άκουγα Κοινούση;;;

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Ὅ,τι νά ‘ναι: Μιὰ χαρὰ ἀσχολοῦνται οἱ ἀριστεροί, καὶ φέρνουν κι ἄλλους. Ἂν δὲν ἦταν αὐτοὶ ν’ ἀσχολοῦνται καὶ νὰ καλωσορίζουν, δὲν θὰ εἴχαμε τὸ πρόβλημα.
      Δὲν ξέρω τί ἄκουγες. Διόλου ἀπίθανο. Μπορεῖ καὶ νά ‘χεις τύψεις ποὺ ἤσουν σὰν τὸν Page (ξέρεις). Ὅσοι ἀκού(γα)με ρὸκ ἀλλὰ δὲν γίναμε σατανιστὲς ἢ ἀντιχριστιανοί (ὅπως ἀνέμενε ὁ «Σωτήρ»), σοῦ στέλνουμε χαιρετίσματα ποὺ οἱ θεωρίες σου δὲν στέκουν.

      Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Αντώνης λέει:

    μη μπερδεύεσαι.
    οι αριστεροί δεν ασχολούνται με τους λάθρο ως λάθρο.
    Δεν βλέπουν καν αυτή την ιδιότητά τους σε τέτοιο εξωφρενικό βαθμό ώστε να σε θεωρούν φασίστα αν τους αποκαλείς έτσι.
    Εσύ παρομοίως αφαιρείς τα λόγια / «πνευματικότητα» από ένα τραγούδι και μου λες τα δικά σου κι οτι εγώ έχω θέμα που τα βλέπω σωστά κι όχι εσύ που τα βλέπεις μισά.

    πες μας κιόλας οτι στα γλεντάκια σας βάζετε και τα αθυρόστομα της Δόμνας κι αποτέλειωσέ μας.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Ἐσύ, μὴν μπερδεύεσαι. Τὸ καλωσορίσατε δὲν τὸ λένε μόνο Ἀριστεροί, τὸ λένε κι ἄλλοι, ποὺ κατὰ τὰ ἄλλα ἔχουν τὴν ἀντίληψη περὶ κράτους καὶ συνόρων (κι ὄχι «χαρακιῶν στὴ γῆ») , ἔστω θεωρητικά.
      Δὲν τὰ ἀφαιρῶ, χριστιανέ μου, ἁπλὰ δὲν μὲ νοιάζουν καὶ δὲν μὲ ἐπηρεάζουν τὴ διάθεση ἢ τὴν κοσμοαντίληψη. Εἶναι σὰ νὰ μὴν ὑπάρχουν ἅμα σὲ ἐνδιαφέρει ὁ ρυθμὸς κι ἡ μελωδία. Πῶς τὸ λένε; Ἐπειδὴ εἶσαι τοῦ Σωτήρα καὶ σὲ κάθε τὶ βρίσκεις ἔσχατες συνέπειες πόσο μᾶλλον συνωμοσίες, δὲν σημαίνει ὅτι κι ἔτσι εἶναι. Ἢ ἐπειδὴ ἐσὺ ἄκοῦς ποίηση, νομίζεις ὅτι στὴ μουσικὴ σημασία ἔχουν οἱ στίχοι. Τί νὰ κάνουμε ὅμως ποὺ ΔΕΝ ἔχουν; Νὰ ποῦμε ὅτι ἔχουν;
      Ἐπειδὴ ἀκόυγατε Κοινούση, δηλαδή, καὶ σατανιαζόσασταν, πρέπει νὰ ἔχουμε κάνει κι ἐμεῖς τὸ ἴδιο ἀκούγοντας ρόκ. Τὸ μάτι τοῦ γουρουνιοῦ τὰ βλέπει ὅλα γουρουνίσια, ποὺ λένε.

      Μου αρέσει!

  5. Ο/Η Αντώνης λέει:

    άντε πάλι!
    συ πάντως τους αριστερούς μου θυμίζεις που δεν ασχολούνται μαυτή την ιδιότητα των λάθρο, τι να κάνουμε;;;

    δλδ άνετα ακούς τα παραδοσιακά πλην όμως αθυρόστομα της Δόμνας Σαμίου; δε μου απάντησες πριν.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Καμμία σχέση, ἡ ἰδιότητα αὐτὴ ὑπάρχει θές-δὲ-θές (θὰ σοῦ ρίξουν τὴ βόμβα), ἐνῶ τὸ ἂν πάρεις στὰ σοβαρὰ καὶ δεχτεῖς ὡς θέσφατα τοὺς στίχους ἑνὸς τραγουδιοῦ ἐξαρτᾶται μόνο ἀπὸ σένα (καὶ δὲν θὰ πάθεις τίποτε ἂν δὲν τὸ πάρεις στὰ σοβαρὰ ὡς τρόπο ζωῆς ἢ ἄλλες κουταμάρες).
      Μὲ τὰ ἀθυρόστομα μᾶς ἔχουν πρήξει τὰ συκώτια γιατὶ τάχα εἶναι ἀντιχριστιανικὰ ἄρα εἶναι καλὰ ἄρα ἐξεπίτηδες τὰ λέμε. Πάλι, δὲν μοῦ κάνουν ἐντύπωση. Ἐννοῶ ὅτι σὲ μιὰ κοινωνία ὅπου ἀκοῦς 365 μέρες τὸ χρόνο βρισίδια, δὲν ἔχουν νόημα (οὔτε νὰ τὸ κάνεις γιὰ πλάκα) τὰ βρισίδια μιᾶς παλιότερης κοινωνίας ἡ ὁποία τὰ ἐπέτρεπε μιὰ φορὰ τὸ χρόνο.

      Μου αρέσει!

  6. Ο/Η Αντώνης λέει:

    βρήκα τι σε κάνει κι ακούς ακόμη πέιτζ:
    ως ντιπ για ντιπ αντικομμουνιστής από αντίδραση στους κομμουνιστές που για δεκαετίες απαγόρευαν το ροκ.
    ε;; για δες το λίγο..

    κι επειδή μ’αποτέλειωσες τούτη τη φορά, αφιερωμένο εξαιρετικά:

    Αρέσει σε 1 άτομο

  7. Ο/Η Αντώνης λέει:

    Σταμούλα Ζαμάνη, βλαχοπούλα…
    έτσι λέγαν και τη γιαγιά μου.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

