Μουσική: χαρὰ ἀτελείωτη

Ὅπως μοῦ ἔλεγε κι ἡ Ν., μετὰ τὸν Πόλεμο χαρήκαμε ὅλοι τόσο μὰ τόσο πολύ ποὺ δὲν σφαχτήκαμε, ποὺ φτειάχτηκε τὸ rock and roll, γιὰ νὰ χορεύουμε χαρούμενα ὄντας γιὰ πάντα χαρούμενοι μετὰ τὸ 1945. Χωρὶς τὴ νίκη στὸν Β’ ΠΠ δὲν θὰ ὑπῆρχε ἡ χαρὰ τοῦ Ἔλβις.. Ὅπως μετὰ τοὺς Μηδικοὺς φτειάχτηκε ὁ Παρθενώνας ἀπὸ τὴν πολλὴ χαρά.

Βέβαια, ἕνα ἀπὸ τὰ ὄμορφα τοῦ μπαρόκ, τὸ ὁποῖο δὲν ἀρέσει σὲ κάποιους, εἶναι ὅτι μέσα σὲ τόσους σκοτωμούς, λιμούς, λοιμούς, καὶ ὄχι ἀτελείωτη χαρὰ καὶ σταθερότητα τῆς νίκης, ἡ μουσικὴ δὲν ἦταν «ἔκφραση τῆς κοινωνίας» ἀλλὰ ἕνας «φάρος ὀρθολογισμοῦ» (γιὰ νὰ ἀντιγράψω τὸν Κουβέλη…πλάκα κάνω), ἐννοῶ ὅτι ἦταν ἀτάραχη κι ἐξυψωτικὴ ἡ ὀμορφιά της. Δηλαδή, καὶ τὸ χάος μπορεῖ νὰ μὴν συνεπάγεται χαοτικὴ τέχνη.

Ἔχω ὅμως αὐτὸ τὸ ἐρώτημα σὲ ὅσους δυσανασχετοῦν μὲ τοὺς κακοὺς στίχους τῆς μαζικοδημοκρατικῆς ἐποχῆς γιατὶ δὲν τοὺς νοιάζει ὁ ρυθμὸς ἀλλὰ ἡ ποίηση (ἀκριβῶς ὅπως π.χ. ἄλλοι ταυτίζονται μὲ τὸν Καζαντζίδη καὶ τὰ βάσανα τοῦ βοσκοῦ τοῦ ’50 στὸ Μόναχο). Παρακάτω, ἕνα βυζαντινὸ κοσμικὸ ἀπὸ τὶς συλλογὲς τοῦ Ἁγίου Ὅρους. Δὲν νομίζω νὰ ἔχουν ἀντιρρήσεις γιὰ τὴν ποιότητά του (τὴν ἠθική, βεβαίως-βεβαίως…) οἱ συντηρητικοὶ φίλοι μας:

Κι ὅμως, κι αὐτὰ τὰ βυζαντινὰ τραγούδια φαίνονταν σχεδὸν διαβολικὰ γιὰ ὁρισμένους (ἢ ὅλους; ) τοὺς Πατέρες, οἱ ὁποῖοι οὔτε τὰ δημοτικὰ τραγούδια μας θὰ ἐνέκριναν, καὶ καλὰ ἔκαναν ἀφοῦ ἔπρεπε νὰ ἀποτελοῦν τὸ ἅλας τῆς γῆς καὶ ἕναν ὁδοδείκτη γιὰ τὴν κοινωνία τους. Φαντάσου ὅμως νὰ ζοῦσαν σήμερα οἱ Πατέρες ἐκεῖνοι, σήμερα ποὺ ἡ τσόντα εἶναι γιὰ πρωινό, σὲ ἐπίπεδο καθημερινότητας. Πρέπει νὰ ἔχουμε ἕνα μέτρο, λοιπόν. Ἐκτὸς κι ἂν κάποιος παριστάνει τὸν Χρυσόστομο ζώντας τὴν χορτάτη μαζικοδημοκρατικὴ ζωή του.

This entry was posted in τέχνη, φιλοσοφίες, Δύση, κοινωνία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Μουσική: χαρὰ ἀτελείωτη

  1. Ο/Η Αντώνης λέει:

    Από την προς Κορινθίους Α’ επιστολή:
    «ἀδελφοί, ὁ καιρὸς συνεσταλμένος τὸ λοιπόν ἐστιν, ἵνα καὶ οἱ ἔχοντες γυναῖκας ὡς μὴ ἔχοντες ὦσι, καὶ οἱ κλαίοντες ὡς μὴ κλαίοντες, καὶ οἱ χαίροντες ὡς μὴ χαίροντες, καὶ οἱ ἀγοράζοντες ὡς μὴ κατέχοντες, καὶ οἱ χρώμενοι τῷ κόσμῳ τούτῳ ὡς μὴ καταχρώμενοι· παράγει γὰρ τὸ σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου. »
    κι εσένα σε πείραξε που έστειλα τα δισκάκια με τον πέιτζ στα μπάζα…

    και σήμερα να ζούσε ο Απόστολος Παύλος τα ίδια θα έλεγε.
    εσύ να αλλάξεις.
    Και μη ξεχνάς και τον Λωτ ο οποίος ζουσε σε χειρότερη κοινωνία απο τη δική μας.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Σὲ λίγο θὰ μοῦ πεῖς ὅτι ὁ Ἀντίχριστος γεννήθηκε καὶ ἑτοιμάζεται. Ἔλα, πές το!
      Ποιὸς λέει ὅτι ὁ Λὼτ ζοῦσε σὲ χειρότερη ἀπὸ τὴ δική μας;
      Ἄσε ποὺ δὲν ἀπαντᾶς γιὰ τὴ σατανικὴ δημοτικὴ μουσική. (Κλασσικά, βέβαια).

      Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Αντώνης λέει:

    λες αυτό να εννοεί ο Απόστολος; Δε είναι δα και τόσο δύσκολο να καταλάβεις το νόημα του χωρίου και μη φέρεσαι σα παιδάκι
    Διάβασε τα σχετικά με τον Λωτ και ελπίζω πως θα το καταλάβεις κι αυτό.
    Δεν ασχολούμαι με τη δημοτική μουσική αλλ’όμως ποτέ δεν είπα οτι είναι σατανική.
    Συ, κάτι μισόλογα λες… ακατανόητα .

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Ἐντάξει, τρολλάρεις, ἀλλὰ δὲν ἀπαντᾶς στὰ ζητήματα ποὺ θέτω:
      1. ἀποκαλοῦσαν ἢ δὲν ἀποκαλοῦσαν διαβολικὴ (εἴτε μὲ τὴν ἔννοια τῆς λατρείας τῶν θεῶν εἴτε ὅτι ὁδηγεῖ στὴν ἀπομάκρυνση ἀπὸ τὴ χριστιανικὴ ἠθική) τὴν τοτινὴ δημοτικὴ-λαϊκὴ μουσικὴ οἱ παλιότεροι καὶ νεότεροι (τῆς Τουρκοκρατίας) Πατέρες (μὲ τοὺς ὁποίους φαντάζομαι συμφωνεῖς), καὶ τί σημαίνει αὐτὸ γιὰ σένα ποὺ «δὲν εἶπες ὅτι εἶναι σατανική»;
      2. Βαριέμαι νὰ τὰ διαβάσω, γιὰ πές μου γιὰ τὸ Λώτ, ποῦ λέει ὅτι εἶναι χειρότερα ἐκεῖ ἀπὸ ὅ,τι τώρα;
      3. εἶναι δύσκολο, καὶ γι’ αὐτὸ πές μου τί ἐννοεῖς, γιὰ νὰ μὴν λὲς συνεχῶς μισόλογα

      Μου αρέσει!

  3. Ο/Η Αντώνης λέει:

    εγώ τρολλάρω ή εσύ με τις αντιχριστολογίες σου ;
    συ που είσαι, υποθέτω, της θεωρητικής κατεύθυνσης δε κατάλαβες οτι το «ὁ καιρὸς συνεσταλμένος τὸ λοιπόν ἐστιν» αναφέρεται στη βραχύτητα του βίου;
    «Ἀποδημεῖν κελευόμεθα καὶ ἐξιέναι» συ δε ασχολείσαι με τον πέιτζ και τα περίεργά του; έλεος.

    Πολυγραφότατος είσαι και δε θα σου είναι δύσκολο να αναφέρεις κείμενα Πατέρων όπου χαρακτηρίζουν τη δημοτική μουσική ως σατανική. περιμένω.

    όταν περικυκλώσουν το σπίτι σου και ζητούν, οι συντοπίτες σου, να ασελγήσουν στα παιδάκια σου κτλ κτλ τότε μπορείς να πεις, γίναμε σα τα Σόδομα.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Δὲν καταλαβαίνω γιατί νὰ μὴν ἀσχολοῦμαι μὲ τὸ ἕνα ἢ τὸ ἄλλο. Μοναχὸς δὲν εἶσαι, πολύτεκνος δὲν εἶσαι (ἂν θυμᾶμαι καλὰ τὶς συζητήσεις μας), τζάμπα μάγκας λοιπόν ποὺ καταγγέλει τὴν ἐνασχόληση μὲ τὸν πέιτζ.

      Δὲν εἶναι ἰδιαίτερα δύσκολο νὰ βρεῖς σχετικὰ κείμενα πατερικά (Νικόδημος, Χρυσόστομος κ.ἄ.) γιὰ τὴ μουσικὴ τοῦ καιροῦ τους, ἀρκεῖ χρόνο νὰ ἔχεις, ποὺ αὐτὸν τὸν καιρὸ δὲν ἔχω.

      Καλά, γελᾶμε τώρα μὲ τὸ παράδειγμα. Γιὰ ρώτα ὅσους ζοῦν στὴ Γιαννιτσῶν, ψάξε γιὰ κάποιον Δουρή, καὶ τὰ ξαναλέμε. Εἶχαν γάμους ὁμόφυλους στὰ Σόδομα, γιὰ πές.

      Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Αντώνης λέει:

    Βλέπω αδυναμία κατανόησης απλών χωρίων ….
    Εγώ ότι μας λέει ο Απόστολος προσπαθώ να καταλάβω και να εφαρμόσω, αν εσύ με βλέπεις ως ψευτόμαγκα είναι εντελώς δικό σου θέμα. Νάσαι σίγουρος πως δε θα λυθεί αν δεν αλλάξεις στάση.

    απορια ψαλτου βηξ.

    μιλάς για τη Γιαννιτσών; και θέλεις να με πείσεις;;;; πες και για τον δενδροπόταμο… αν είναι δυνατόν!

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      καλά, ἀπὸ θεωρίες καὶ συμβουλὲς εἴμαστε πρῶτοι, ἐκεῖ πάει ὁ λόγος μου γιὰ θεωρία δίχως πράξη.
      «Ἐπειδὴ εἶναι βραχὺς ὁ βίος, δὲν θὰ συζητήσουμε γιὰ τὸν πέητζ (ἐσὺ τὸν εἰσῆγες στὴ συζήτηση, βασικά) καὶ τὸ ρόκ: Ἀπὸ τὴν Πόλη ἔρχομαι καὶ στὴν κορφὴ κανέλα … Μάλιστα.

      Βάλε καὶ γιὰ τὸν Δενδροπόταμο, γιατί ὄχι. Ἡ σημερινὴ ἐποχὴ δὲν ἔχει προηγούμενο. Παλιά, ἔκαναν τὶς ἀνωμαλίες τους κάθε φορὰ ποὺ ἦταν ἡ γιορτὴ τοῦ θεοῦ τους.

      Μου αρέσει!

  5. Ο/Η Αντώνης λέει:

    χαχα
    δε σου περνά ο βήχας, βράσε λίγο φασκόμηλο.
    Περαστικά, ciao!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s