σχολικὰ βιβλία θρησκευτικῶν Δημοτικοῦ

Βάζει καὶ καλά, γιὰ ἀντιιμπεριαλισμὸ ὁ ἀριστερὸς θεολόγος τὴν ἰνδιάνα «Παναγία»; Λὲς καὶ εἴμαστε τίποτε ἀποικιοκράτες ποὺ πρέπει νὰ ξεπληρώσουν μὲ τέτοιες συγγνῶμες τὴν εἰσβολὴ στὴ χώρα τῶν Ἰνδιάνων. Πράγμα ποὺ συνιστᾶ προσβολὴ στὴν ἱστορία τῆς χώρας μας, βεβαίως.

25ce259825cf258125ce25b725cf258325ce25ba25ce25b525cf258525cf258425ce25b925ce25ba25ce25b12b25ce25932b25ce259425ce25b725ce25bc25ce25bf25cf258425ce25b925ce25ba25c

Τὸ χειρότερο, ὅμως, δὲν εἶναι αὐτό· ἔχει κι ἄλλο. Εἶναι ὅτι βάζοντας τὴν ἰνδιάνα «Παναγία» φτύνεις τὴ βυζαντινὴ τέχνη. Μαθαίνεις στὰ παιδιὰ ὅτι ὁ πολιτισμός τους (οἱ εἰκόνες) δὲν εἶναι καὶ τίποτε σπουδαῖο, κι ὅτι ἀντὶ γιὰ τὶς βυζαντινὲς εἰκόνες, ποὺ ἔχουν τεράστιο θεολογικὸ ὑπόβαθρο καὶ νόημα ὡς τεχνοτροπία, μπορεῖς νὰ δείχνεις στὰ παιδιὰ ὡς θεολογικὸ πρότυπο τὴν Πέπα τὸ Γουρουνάκι καὶ εἰκόνες τύπου Ντόναλντ Ντάκ.

vladimir

Ἐννοεῖται ὅτι οἱ βυζαντινὲς εἰκόνες εἶναι πολὺ κατάλληλες γιὰ παιδιά, γιατὶ τὰ ζωηρὰ χρώματα ἀρέσουν σὲ αὐτά, καὶ μόνο βλακεία εἶναι ἡ ἄποψη ὅτι τὰ παιδιὰ δὲν ἀρέσκονται στὴ βυζαντινὴ τεχνοτροπία. Καὶ αὐτὸ δὲν ἀλλάζει μὲ τὸ νὰ δειχτεῖ ὅτι «νά καὶ μιὰ εἰκόνα βυζαντινή, στὴ σελίδα τάδε», καὶ «δὲν διαβάσατε τὸ βιβλίο» κ.λπ. κ.λπ.

Ἀναρωτιέμαι, τί στὸ καλὸ διάβαζαν Γιανναρᾶ καὶ Κόντογλου ὅλοι αὐτοὶ οἱ ἀριστεροὶ Χριστιανοί; Δὲν διάβαζαν γιὰ τὴν κριτικὴ στὴν ἐκκοσμικευμένη θρησκευτικὴ εἰκόνα καὶ τεχνοτροπία τῆς Δύσης; Δὲν ἔχουν διαβάσει γιὰ τὸ τελείως διαφορετικὸ ὑπόβαθρο τῆς δυτικῆς (σὲ Μεσαίωνα καὶ Ἀναγέννηση) καὶ τῆς βυζαντινῆς εἰκόνας, μὲ τὴν πρώτη νὰ εἶναι ἁπλὰ νατουραλιστικὴ «ἀνάμνηση» ἐνῶ τὴ δεύτερη νὰ διδάσκει θεολογία (ποιὸς εἶναι Θεός κ.λπ.);

Θέλω νὰ πῶ, δηλαδή, ὅτι δὲν εἶναι μόνο ζήτημα ἐθνικιστικό, ἀνάδειξης τοῦ ἐγχώριου πολιτισμοῦ σου ἡ ἀπόρριψη τῶν μὴ βυζαντινῶν εἰκόνων, ἀλλὰ κυρίως ζήτημα θεολογικό. Ἀλλὰ ξέχασα: Μόνο ὅταν εἶναι νὰ θυμηθοῦν τὶς ἠθικιστικὲς ἀπαγορεύσεις τῶν ὀργανωσιακῶν τοῦ ’60, τοὺς Νεορθόδοξους τοὺς πιάνει τὸ «ἀνεξαρτησιακὸ» καὶ ἀντιδυτικό τους. Κατὰ τὰ ἄλλα, νομίζουν ὅτι κάνουν τὴν πολιτιστικὴ ἐπανάσταση τοῦ ’60 στὸ πεδίο τῆς θεολογίας.

Μιὰ τρίτη σοφιστεία εἶναι ἡ ἄποψη ὅτι ἔτσι δείχνεται ἡ οἰκουμενικότητα τοῦ χριστιανικοῦ μηνύματος στὰ παιδιά, ὅτι δηλαδὴ ἡ Παναγία εἶναι ὅλων, ἄσπρων, μαύρων, κίτρινων. Μπορεῖ νὰ εἶναι ὅλων, ἀλλὰ κανεὶς δὲν εἶναι ὑποχρεωμένος νὰ ἀνταλλάσσει τεχνοτροπίες. Ἡ ἑνότητα καὶ παγκοσμιότητα τῆς πίστης δὲν ἀποδεικνύεται μὲ ὁμοιόμορφη τεχνοτροπία. Ὁ Ἰνδιάνος κι ὁ Κινέζος ἂς ἀναπαραστήσουν κατὰ τὸ πνευματικό τους ἐπίπεδο καὶ τὸν πολιτισμὸ τὴν Θεοτόκο, ἀκόμη κι ἂν κατὰ τὴν ἄποψή μου εἶναι κατώτερη θεολογικὰ-ὀρθόδοξα ἡ δική τους ἀναπαράσταση. Ὁ Ἕλληνας γιατί νὰ ἀλλάξει;

wsn4x2f

Μιὰ ἰδεολογικὴ ὁμάδα θεολόγων αἰώνια κολλημένων μὲ τὴν «καλὴ ἂν ἐξαιρέσουμε τὸν ὑλισμὸ» Ἀριστερά, βρῆκε τὴν εὐκαιρία καὶ κάνει ὅ,τι δὲν τόλμησαν ὁ Σημίτης καὶ τὸ ΠΑΣΟΚ τοῦ ’81, καὶ παλιότερα οἱ δυτικιστὲς τῆς Δεξιᾶς. Καὶ κάνει τὰ ὄργια αὐτὰ μὲ διάφορες σοφιστικὲς προφάσεις τοῦ τύπου «αὐτὸ τὸ πρόγραμμα ψήφισαν καὶ ἄλλα κόμματα» (αἴ, καί;) καὶ «εἶστε φανατικοί». Λὲς καὶ δὲν ξέρουμε ποιὰ κόμματα διαχρονικὰ ἔχουν μεγαλύτερο καημὸ νὰ ξεμπερδέψουμε μὲ τὴν Ἐκκλησία, καὶ ποιὰ ξεκινᾶν πάντοτε τέτοιες ἱστορίες καὶ στοχεύσεις. Αὐτὸ τὸ «τὸ πρόγραμμα ἐγκρίθηκε ἀπὸ ὅλα τὰ κόμματα» δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο ἀπὸ τὸ Συριζέικο «Γιατί, οἱ προηγούμενοι ἦταν καλύτεροι;» ἢ τὸ «Μαζὶ τὰ φάγαμε». Τέτοιος κυνισμός. Ναί, ἐσεῖς εἶστε ὅ,τι χειρότερο ὑπάρχει.

Ἐπειδὴ ἡ θεολογικὴ αὐτὴ ὁμάδα νομίζει ὅτι «οἱ καλοὶ ἄθεοι εἶναι καλύτεροι ἀπὸ τοὺς ὑποκριτὲς Χριστιανούς» (σιγοντάροντας τὴν αὐτοθεοποίηση τῶν ἄθεων καὶ Ἀριστερῶν), πρέπει νὰ τῆς ἀντειπωθεῖ: Ἠθικιστικά, ναί, μόνο ἔτσι, ἔχουν δίκαιο (τόσο ἀντι-ἠθικιστὲς εἶναι…). Χριστιανικὰ κι ἐκκλησιαστικά, ἔχουν τεράστιο ἄδικο, ἀφοῦ ἡ ἀπιστία-ἄρνηση εἶναι ὅ,τι χειρότερο. Τὸ «ἠθικὸ πλεονέκτημα» ἀξίζει τόσο ὅσο τὸ ἠθικὸ πλεονέκτημα τῆς ἑλληνικῆς Ἀριστερᾶς: Τίποτα…

Advertisements
This entry was posted in παιδεία, Αριστερά, Ελλάδα, θρησκεία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s