BBC – Greek sculpture

Προσοχὴ ἐκεῖ ποὺ λέει ὅτι τὰ ἀρχαιοελληνικὰ ἀγάλματα ἀπὸ τὰ μέσα τοῦ 5ου αἰ. π.Χ. δὲν ἦταν ρεαλιστικά. Κάτι τέτοιο ἀκούγεται περίπου ὡς ἱεροσυλία γιὰ τὸν μέσο Ἑλληνοδυτικό, καὶ πιστεύω ὅτι τὸ βίντεο διευκρινίζει τὰ πράγματα αὐτά. Βεβαίως, κάποια στιγμὴ ἀκούγεται ἡ ἄποψη πὼς ὅλοι οἱ πολιτισμοὶ ἔχουν τὴν ἴδια τάση. Ἡ ἄποψη εἶναι ἀβάσιμη, γιατὶ μόνο στὸν ἑλληνικὸ καὶ ἐκχριστιανισμένο ἑλληνικό, πολιτισμὸ ἐπίκεντρο τῆς τέχνης εἶναι ἡ ἀνθρώπινη μορφή (συμπεριλαμβανομένης τῆς θεϊκῆς ποὺ ἔχει ὅμως πάντα ἀνθρώπινα χαρακτηριστικά), συνεπῶς τὸ ξεπέρασμα τοῦ νατουραλισμοῦ δὲν συνεπάγεται ἀνθρωπόμορφα τέρατα, ὅπως στοὺς ἄλλους πολιτισμούς. Ἡ Κάλι τῆς Ἰνδίας μὲ τὰ πολλὰ χέρια ἢ ἡ Ἄρτεμις τῆς Ἐφέσου μὲ τὰ πάμπολλα στήθη (χαρακτηριστικὰ μὴ ἑλληνική, καὶ ἰθαγενὴς μικρασιατική), οἱ γερακόμορφοι καὶ σκυλόμορφοι αἰγυπτιακοὶ θεοί, τὰ σκιάχτρα τῶν ἰνδιανικῶν καὶ ἀφρικανικῶν παραδόσεων εἶναι στάδια τῆς σκέψης ποὺ ξεπέρασε ὁ ἑλληνισμὸς ἀπὸ τὸν καιρὸ τῶν Ἑκατόγχειρων. Ὡς γνωστόν, πρὶν ἀπὸ τὴν ἔλευση τοῦ Ἀλέξανδρου στὴν Ἰνδία, ὁ Βούδας δὲν ἀναπαρίστατο μὲ ἀνθρώπινη μορφή. Μόνο στὸν ἑλληνικὸ πολιτισμό, τὸ ξεπέρασμα τῆς ἀπόλυτα πιστῆς καλλιτεχνικῆς ἀπεικόνισης τῆς πραγματικότητας συνδυάζεται μὲ τὸ γεγονός ὅτι μόνο ἡ ἀνθρώπινη μορφὴ εἶναι τὸ ἐπίκεντρο τῆς προσοχῆς τοῦ καλλιτέχνη. Στὸν Ἀναγεννησιακὸ π.χ. πολιτισμό, εἶχαν τὴν ἐμμονὴ μὲ τὴ γραμμικὴ προοπτικὴ στὴν ἀναπαράσταση τῆς φυσικῆς πραγματικότητας (δρόμοι, σπίτια). Τέτοιες διαπιστώσεις ἐπιβεβαιώνουν τὴν ἐπισήμανση ὅτι ἡ ἐξαϋλωμένη καὶ δισδιάστατη πραγματικότητα μιᾶς βυζαντινῆς εἰκόνας δὲν ξεφεύγει ἀπὸ τὸ «ἀνθρωπο»κεντρικό της ἑλληνικὸ ἰδεολογικὸ πλαίσιο. Πράγμα ποὺ ἐναντιώνεται σὲ θεμελιώδη ἐπιχειρήματα Ἑλληνοδυτικῶν ἀλλὰ καὶ «ἀνοιχτόμυαλων» Ἀριστεροχριστιανῶν.

Advertisements
This entry was posted in τέχνη, Αρχαιότητα and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s