Ἔξοδοι Πρωτοχρονιᾶς

Εἴπαμε: οἱ ἀγωνιστὲς-ἀγωνίστριες τοῦ σκυλάδικου τοῦ ’90 καὶ 2000, μὲ τοὺς λαϊκοὺς καημοὺς γιὰ τὸ ἀγόρι τους ἢ τὸ ἀστέρι τους, τοὺς ὁποίους περιγράφει ἡ ἀνάρτηση, τώρα παρακαλᾶνε γιὰ μιὰ πατάτα στὰ Λὶδδλ ἢ ἀγκωμαχοῦνε γιὰ τὰ 500€ ποὺ δὲν εἶναι 600. Δὲν βρέθηκα μαζί τους οὔτε στὶς καλὲς οὔτε στὶς κακὲς στιγμές τους. Οὔτε ζήλεψα, πρόωρα ἢ καθυστερημένα, οὔτε κατέκρινα. Ἤμασταν ἀπὸ ἄλλο πλανήτη οἱ νιτσεϊκοί, δὲν καταλάβαμε γρὶ ἀπὸ τὴ χαρὰ τοῦ ’90 καὶ τῶν ἀρχῶν τοῦ 2000, σκυλάδικη ἢ ψαγμένη κι ἐναλλακτικιά. Δὲν κατάλαβα π.χ. τὴ χαρὰ τῆς πρωτοχρονιάτικης ἐξόδου, μοῦ ἔκανε πάντα ἐντύπωση ἡ λαϊκιὰ διασκέδαση παραμονὴ Χριστουγέννων στὰ σκυλάδικα -μὴ χάσουμε-ἀκόμη κι ὅταν δὲν πήγαινα τὴν ἑπομένη στὴν ἐκκλησία. Παρὰ ταῦτα, δὲν συμφωνῶ μὲ τὴν προσεκτικὴ κριτικὴ τῆς παρακάτω ἀνάρτησης. Ὁ λόγος: ἡ ἐπιβίωση δὲν εἶναι ὑποχρεωτική. Καθένας μπορεῖ νὰ διαλέξει τὸ δικό του δρόμο αὐτοκαταστροφῆς, καὶ νὰ γράψει μάλιστα τὰ ἀπομνημονεύματά του στὰ γεράματα. Τώρα, κι αὐτὰ γιὰ τὶς γυναῖκες εἶναι κάπως ἐξεζητημένα. Ἡ γυναίκα πρέπει νὰ ἀρέσει. Ὄχι στὸν συγκεκριμένο ἀλλὰ σίγουρα πρέπει νὰ ἀρέσει. Αὐτὸς εἶναι ὁ ρόλος της. Προτοῦ γίνει σὰν ἀνάποδη παντόφλα. Τουλάχιστον ἐκεῖνος ὁ τύπος γυναίκας ἡ ὁποία φοβᾶται τὴ στιγμὴ στὴν ὁποία θὰ ἀντιληφθεῖ ὅτι ἔχει γίνει ἀνάποδη παντόφλα. Ἂν τὸ παρακάνουν ὁρισμένες τοῦ τύπου αὐτοῦ, εἶναι γιατὶ σκέφτονται περισσότερο τὴ Στιγμὴ τῆς Παντόφλας. Υ.Γ. Ὑπάρχουν βεβαίως καὶ γυναῖκες ποὺ ξέρουν πότε, ἡλικιακά, πρέπει νὰ ἀρέσουν καὶ πότε δὲν πρέπει νὰ τὶς νοιάζει ἂν δὲν ἀρέσουν πιά. Τὰ ἐναλλακτικά, βεβαίως εἶναι κλούβια ἀβγά, κι αὐτά. Ἡ αὐθεντικὴ Ὕπαρξη, ξέρετε τώρα, καὶ νὰ ζήσουμε γυμνοὶ στὰ πάρκα, ἢ νὰ πᾶμε παρέα σὲ μιὰ κατάμαυρη τρύπα μὲ πχιοτικὴ μουσική, ἢ στὴ Φύση ἀλλὰ ὄχι ὡς χωριάτες μὰ ὡς περιηγητὲς ἀστοὶ κι ἐπαναστάτες.

Πηγή

Η εμπορευματοποιημένη νυχτερινή διασκέδαση, που παίρνει παροξυσμική μορφή την περίοδο των εορτών, είναι μια προσομοίωση πολέμου. Ένας στίβος μάχης, ένας αγώνας για κοινωνική αναγνώριση και συμβολική κυριαρχία. Σε αυτό τον βίαιο αγώνα τα τραύματα εγγράφονται στο σώμα των αγωνιζόμενων: οι πληγές στα πόδια από τις στενές γόβες, η οσφυαλγία και ισχιαλγία από τα ψηλά τακούνια, οι πονοκέφαλοι, οι εμετοί και τα άλλα συμπτώματα της μέθης, τα κρυπαγήματα ως το τίμημα για τις ελαφρές ενδυμασίες μέσα στο καταχείμωνο, η αϋπνία που χαράσσεται στα χαρακτηριστικά του προσώπου, το βαρύ μακιγιάζ που καταπονεί το δέρμα και last but not least τα ναρκωτικά και οι διεγερτικές ουσίες που καταναλώνονται από τους νέους για να παρατείνουν το χρόνο αντοχής τους στις οργιώδεις ολονύχτιες τελετουργίες. Σε αυτό το πανηγύρι της ματαιοδοξίας με τον ψυχαναγκαστικό χαρακτήρα, οι γυναίκες είναι τα αναλώσιμα στρατεύματα που πολεμούν στις πρώτες γραμμές του μετώπου. Η κοκεταρία τους, αποτέλεσμα πολλές φορές ωρών επίπονης προετοιμασίας, αντανακλούσε σε παλιότερες εποχές την οικονομική επιφάνεια και την κοινωνική ισχύ του αρσενικού προστάτη τους, όπως εξηγεί η διαύγεια ενός Thorstein Veblen στη «Θεωρία της αργόσχολης τάξης».

Όμως και μετά την γυναικεία χειραφέτηση οι πολεμοχαρείς συνήθειες ενός υπερκαλλωπισμού που συχνά φτάνει ως τον αυτοτραυματισμό, δεν ξεχάστηκαν και επιβίωσαν αυτονομημένες, όχι πια ως υποκατάσταση κατανάλωσης του αρσενικού αφέντη. Η εξουσιαστική θέαση της ανδροκρατικής αστικής κοινωνίας, ως πεδίου λυσσώδους ατομικού ανταγωνισμού για πεπερασμένους πόρους, υλικούς και συμβολικούς, εσωτερικεύτηκε από τις γυναίκες, που συνεχίζουν ένα σημειολογικό παιχνίδι αναπαραγωγής της κυρίαρχης ιδεολογίας. Δίπλα σε αυτά τα πλουμισμένα παγώνια, ο παραδοσιακός ανδρικός ανταγωνισμός σοβεί υπογείως, εγκυμονώντας πάντα εκρήξεις σκληρής βίας: ένα λάθος κοίταγμα «στη γκόμενα μου» μπορεί να καταλήξει σε γροθιές, μια παρεξήγηση με τον πορτιέρη μπορεί να καταλήξει σε πυροβολισμούς. Είναι μια βία δομική με όλη τη σημασία της λέξης, διότι δεν αμφισβητεί αλλά επικυρώνει τα κρατούντα. «Στα μπαρ τσαμπουκάς, στη δουλειά χαλβάς»: ένα αναρχικό σύνθημα, γραμμένο με σπρέι σε πολλούς τοίχους της Αθήνας, συνοψίζει αυτή τη συνθήκη υποτέλειας.

This entry was posted in Αναδημοσιεύσεις, ανθρώπινα, κοινωνία and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s