ΚΚΕ (5η Ὁλομέλεια) καὶ Μακεδονικό

Δυσκολεύομαι νὰ χαρακτηρίσω τὸ ΚΚΕ προδοτικό, γιατὶ ἔχει ἀλλάξει 800 φορὲς ἀπόψεις γιὰ τὴν ὕπαρξη μακεδονικοῦ ἔθνους. Φυσικά, δὲν τοῦ ἀποδίδω παραφροσύνη -ἤξερε πολὺ καλὰ τί ἔλεγε καὶ ἔκανε. Οἱ ἐναλλασσόμενες θέσεις του στὸ ζήτημα αὐτὸ εἶναι ἕνα χαρακτηριστικότατο παράδειγμα γιὰ τὴν κομματικότητα τῆς ἐπιστήμης: Ἡ ἐπιστήμη (ἡ ἱστορία, κοινωνιολογία κ.λπ.) ὑποτάσσεται στὶς ἀνάγκες τῆς πολιτικῆς καὶ τοῦ κόμματος. Ὅποτε μᾶς συμφέρει πολιτικὰ κάτι (π.χ. ἡ ὕπαρξη μακεδονικοῦ ἔθνους), ὑποστηρίζουμε ὅτι αὐτὸ ὑπάρχει. Ὅποτε δὲν μᾶς συμφέρει, αὐτὸ δὲν ὑπάρχει. Τελεία καὶ παύλα. Δὲν ἔχουμε δηλαδη, ἁπλῶς τοὺς πράκτορες ξένων δυνάμεων (ἀστοὶ καὶ Ἀγγλία-ΗΠΑ, ΚΚΕ καὶ ΕΣΣΔ) ἀλλὰ τὴν κομματικότητα τῆς ἐπιστήμης. Δὲν ὑπάρχει ἐπιστήμη-ἀλήθεια, ἀλήθεια εἶναι ὅ,τι συμφέρει κομματικὰ στὶς ἑκάστοτε τρέχουσες πολιτικὲς ἐξελίξεις. Αὐτὸ εἶναι χαρακτηριστικὸ ὅλης τῆς Ἀριστερᾶς, καὶ τῶν ἀναρχικῶν, φυσικά.

Νά πῶς ἑρμήνευε τὸ 1997 τὸ ΚΚΕ τὴ θέση τῆς 5ης ὁλομέλειάς του (1949), ἡ ὁποία τόνιζε ὅτι:

σαν αποτέλεσμα της νίκης του ΔΣΕ και της λαϊκής επανάστασης, ο μακεδονικός λαός θα βρει την πλήρη εθνική αποκατάστασή του έτσι όπως το θέλει ο ίδιος

Ἡ ἑρμηνεία τοῦ 1997:

Η θέση, όμως, αυτή δε συνεπάγεται και δέσμευση, για το ΚΚΕ, να ταχτεί υπέρ του αποχωρισμού εάν και όταν θα ετίθετο κάποια στιγμή τέτοιο θέμα

Πλήρης ἐθνικὴ ἀποκατάσταση ὑπὸ τὴν αἵρεση ἄρνησης τῆς δέσμευσης γιὰ κάτι τέτοιο εἶναι ἀντίφαση. Εἴτε θὰ κάναμε ἀποδεχτὴ τὴν κρατικὴ ἀπόσχιση (τὴν «πλήρη ἐθνικὴ ἀποκατάσταση») εἴτε θὰ ἀρνούμασταν νὰ παραχωρήσουμε στὸν «μακεδονικὸ λαὸ» τὸν ἀποχωρισμό του ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ κράτος ὅτ-αν αὐτὸς θὰ τὸ ζητοῦσε.

Ἡ σημερινὴ θέση δὲ τοῦ ΚΚΕ, γιὰ τὸ ἀπαραβίαστο τῶν συνόρων καὶ τὴν ἱερότητα τῆς συνθήκης τοῦ Βουκουρεστίου ἔρχεται σὲ ἀντίθεση μὲ τὶς θέσεις του γιὰ αὐτόνομη Μακεδονία καὶ Θράκη.

Φυσικά, ἡ κομματικότητα τῆς ἐπιστήμης δὲν εἶναι ἐπαρκὴς λόγος γιὰ νὰ μὴν κατηγορηθεῖ τὸ ΚΚΕ. Δὲν ἀποδεχόμαστε τὴν ἀρχὴ τῆς κομματικότητας τῆς ἐπιστήμης, τὸ νὰ συμπίπτει μαγικὰ καὶ θαυματουργικὰ ἡ Ἀλήθεια καὶ ἡ Πραγματικότητα μὲ ὅ,τι λέει κάθε φορὰ τὸ ἀναρχικὸ ὑποκινούμενο, ὁ λόγιος σοφὸς ἀντιεθνολαϊκιστὴς ἢ καὶ τὸ ΚΚΕ, δεδομένου ὅτι ὅλοι αὐτοὶ ἀλλάζουν διαρκῶς θέσεις καὶ τοποθετήσεις. Ὅτι σαφῶς «οἱ ἄλλοι ἦταν φασίστες» εἶναι φθηνὸ ἐπιχείρημα, «νὰ εἴχαμε νὰ λέγαμε». Φυσικὰ καὶ ἦταν φασίστες, αὐτὸ ὅμως δὲν ἀλλάζει τίποτε ἀπὸ τὰ παραπάνω. Ὅση προδοσία ὑφίσταται στὴν ποικιλότροπη συνεργασία μὲ τὸν Γερμανὸ κατακτητή, ἄλλη τόση ὑφίσταται στὴν διακήρυξη γιὰ ὕπαρξη μακεδονικοῦ ἔθνους.

Φυσικά, εἶναι λάθος νὰ ἀντιλαμβανόμαστε τὸ ΚΚΕ ὡς ἕνα φυσικὸ πρόσωπο. Ξεχωρίζουμε τὰ θετικὰ ἀπὸ τὰ ἀρνητικά, τὴ θετικὴ ἀπὸ τὴν ἀρνητικὴ περίοδο. Ἀλλιῶς, θὰ ἔπρεπε νὰ βάλουμε στὸ ἴδιο σακκὶ λ.χ. τὸν Κορδάτο, ποὺ διαφώνησε μὲ τὶς μεσοπολεμικὲς θέσεις περὶ αὐτόνομης Μακεδονίας κι ἀποχώρησε, μὲ ὅσους σοβιετόδουλους τὶς ὑποστήριξαν καὶ τὶς ἐπέβαλαν στὴν Ἀριστερά.

Νὰ ψάχναμε, λέει, γιὰ μεταμοντέρνους, ποὺ ἀλλάζαν ἀπόψεις σὰν τὰ ἐσώρουχα, στὴν προ-μεταμοντέρνα ἐποχή..

This entry was posted in πολιτικά, Αριστερά, Μακεδονία and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to ΚΚΕ (5η Ὁλομέλεια) καὶ Μακεδονικό

  1. Ο/Η Μανώλης λέει:

    Καλημέρα,
    μια πρόχειρη ιστορική ματιά, θα σε πείσει πόσο διαστροφικά έχει δίκαιο η στάση του ΚΚΕ. Αν δεις στην περίοδο από το 1912 και εξής, τα παζάρια για εδάφη της Μακεδονίας «παίζανε» από όλους (βασιλικούς, βενιζελικούς κα). Εντάξει, δεν το ιδεολογικοποιούσανε, περί αρχαίας Μακεδονίας και για εμένα καλά κάνανε. Όταν το διακύβευμα είναι ανοικτό και διεκδικείς ή διαπραγματεύεσαι, τότε αναγκαστικά οι θέσεις σου θα είναι πρακτικές. Δώσε- πάρε. κάτι ανάλογο ίσχυε και για το ΚΚΕ, σε άλλη βάση βέβαια, στη βάση του πάρε-δώσε με τη δική του ιεραρχία, δηλαδή τη Μόσχα και το ΒΚΚ. Όλα αυτά, δεν είχανε σχέση ούτε ετέθη και αυτό το ζήτημα με την ιστορικότητα και τους Αρχαίους. Όπως κάνουν σήμερα όλοι. Εντάξει, κάτι επιχειρήματα περί αρχαίας Ιωνίας «τσαμπούναγε» και ο Βενιζέλος για τη Σμύρνη, αλλά ήταν συμπληρωματικά επιχειρήματα. Με δύο λόγια, όταν ζεις την κατάσταση και δεν είσαι φύσει και θέσει μεταμοντέρνος (και φοβισμένος) διεκδικείς, κάνεις πόλεμο, νικάς, χάνεις, ανταλλάσσεις πληθυσμούς- δεν ασχολείσαι με προδοσίες και εγχειρίδια ιστορίας. Το αντίθετο με σήμερα….

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

    Καλημέρα. Ἡ ἐθνικὴ προδοσία ὡς κατάσταση ὑπαρκτὴ γινόταν ἀντιληπτὴ ὡς τέτοια, τὴ στιγμὴ ποὺ ἄλλαζε ὁ κόσμος. Ἡ ἀμαχητὶ παραχώρηση τῆς Ἀν. Μακεδονίας στοὺς Γερμανοβούλγαρους ἔγινε ἀντιληπτὴ ὡς τέτοια, καὶ ἔχει κι ἄλλα παραδείγματα (καὶ ἀπὸ τὴ σκοπιὰ τῶν Κωνσταντινικῶν). Ἡ διαφορὰ τῆς προδοσίας τοῦ ΚΚΕ -ἂς περιοριστοῦμε πρὶν ἀπὸ τὴν Κατοχή- ἀπὸ τὶς ἄλλες προδοσίες ἄλλων ἔγκειται στὸ ὅτι αὐτὸ δὲν εἶχε γνώμονα τῆς πολιτικῆς του τὸ ἔθνος ἀλλὰ τὴν ἐπανάσταση. Ἦταν βαρύτερης μορφῆς, χωρὶς αὐτὸ νὰ ἀθωώνει τὶς προδοσίες τῶν ἄλλων. Γιὰ κάποιους, τοῦ ΚΚΕ ἦταν ἡ μόνη πραγματικὴ ἐθνικὴ προδοσία ἀφοῦ ἡ πολιτική του δὲν σχεδιαζόταν μὲ γνώμονα τὸ ἐθνικὸ συμφέρον. Ὑπὸ μία ἔννοια ἔχουν δίκαιο, ὑπὸ μιὰ ἄλλη (ἀδιαφορία τῶν Κωνσταντινικῶν τὸ 1922 γιὰ τὴν τύχη στρατοῦ καὶ Μικρασιατῶν) ἔχουν ἄδικο. Δὲν καταλαβαίνω γιατί νὰ μὴν θεωρηθεῖ προδοτικὴ ἡ α ἢ ἡ β στάση. Ἀκόμη κι ἂν κάποιοι δηλώνουν ὅτι δὲν λογαριάζουν τὸ ἔθνος-κράτος ὡς πηγὴ δικαιοδοσίας, ὅλοι οἱ ὑπόλοιποι θὰ τοὺς κρίνουν μὲ τὸ κριτήριο τοῦ ἐθνοκράτους.

    Ἔπειτα, ἡ χρήση τῆς ἀρχαίας ἱστορίας δὲν εἶναι καινούργιο ζήτημα. Ὅταν οἱ Ἕλληνες ἐπὶ Μακεδονικοῦ Ἀγώνα ἔλεγαν στοὺς σλαβόφωνους Πατριαρχικοὺς ὅτι εἶναι Μακεδόνες κι ὄχι Βούλγαροι (ὅπως ἡ Βουλγαρία τοὺς δίδασκε) γιὰ νὰ τοὺς ἀποσπάσουν ἀπὸ τὴν Ἐξαρχία, δὲν ἐννοοῦσαν οὔτε εἶχαν κατὰ νοῦ ἀσφαλῶς κάποιο μακεδονικὸ ἔθνος μὴ ἑλληνικὸ ποὺ ἀρχικὰ ἐξελληνίστηκε (ἡ ἄρχουσα τάξη του) ἔπειτα ἐκλατινίστηκε καὶ τέλος ἐκσλαβίστηκε. Ἐννοοῦσαν τοὺς ἀρχαίους Μακεδόνες ὡς Ἕλληνες. Ἔπαιζε δηλαδή, ἡ ἑλληνικὴ προπαγάνδα μὲ τὴν ἀρχαία Μακεδονία. Ἀκόμη κι οἱ Βούλγαροι, μάλιστα κατέφευγαν σὲ άπόψεις ὅτι ὁ Ἀλέξανδρος ἦταν Βούλγαρος. Ἡ Ἀρχαιότητα δὲν εἶναι ἀπούσα.

    Ἡ μεταμοντερνιὰ τοῦ ΚΚΕ ἔγκειται στὸ ὅτι θέλει νὰ φαίνεται ὅτι δὲν ἔκανε πράγματα τὰ ὁποῖα ἡ σημερινή του γραμμὴ καταδικάζει. Διαστρέφει τὰ ἴδια του τὰ λόγια γιὰ νὰ παριστάνει ὅτι τότε ἐννοοῦσε ὅ,τι καὶ τώρα. Κι αὐτὸ ὀφείλεται στὴν κομματικότητα τῆς ἐπιστήμης / ἱστορίας, τὴν ὁποία ἀσπάζεται. Ἡ διαφορά του (τῶν πρακτικῶν αὐτῶν -καὶ τὴς Ἀριστερᾶς γενικά) ἀπὸ ἀντίστοιχες σοφιστεῖες ἄλλων πολιτικῶν χώρων εἶναι ὅτι μόνο τὸ ἴδιο αὐτοπαρουσιάζεται ὡς Η Αλήθεια (μὲ κεφαλαίο), ἱστορική-μεταφυσική-κοινωνική.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Μανώλης λέει:

      Δεν είναι το θέμα μου η προδοσία. Εννοείται ότι ο χαρακτηρισμός εξαρτάται από την υποκειμενικότητα. Και ένας ιδεολόγος ΚΚΕ θα έλεγε προδοσία μία εθνική στάση του ΚΚΕ. Άρα δεν είναι αυτό το θέμα μου. Για την επίκληση της αρχαιότητας, αυτό που ήθελα να πω είναι ότι ως επιχείρημα λειτουργούσε επικουρικά των γενικότερων παζαρεμάτων. Η μεταμοντερνιά του ΚΚΕ δεν είναι αυτή. Απλά, ελλείψει ζωντανής Σοβιετίας, αναγκάζεται να τα μπαλώσει. Η μεταμοντερνιά είναι η απόρριψη από τους εκτός ΚΚΕ της ρεαλιστικής πολιτικής, πολιτικής ισχύος που τα έχει όλα, όπως κατέληξα στο σχόλιο μου. Τώρα βέβαια με επικλήσεις διεθνούς δικαίου, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ, των Αρχαίων και του δεν διεκδικούμε τίποτα, ή με συλλαλητήρια- πανηγύρια, δεν διοικείται μία σοβαρή χώρα (κατ’ εμέ)

      Μου αρέσει!

  3. Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

    Τὰ ἱστορικὰ ἐπιχειρήματα εἶχαν περισσότερη σημασία στοὺς πληθυσμοὺς ποὺ ἔπρεπε νὰ προσεταιριστεῖς, σὲ μία διαπραγμάτευση γιὰ συνθήκη εἰρήνης ἦταν δευτερεύοντα. Ἐντάξει.
    Πέραν αὐτοῦ, καὶ πρὸ τοῦ 1989 ἄλλαζε ἀπόψεις τὸ ΚΚΕ. Αὐτὰ τοῦ 1997, θὰ μποροῦσε νὰ τὰ ἔγραφε ἤδη τὸ 1987, μὲ ζωντανὴ τὴν Σ.Ε. Τὸ ΚΚΕ θέλει νὰ εἶναι καὶ διαχρονικὰ ἕνα καὶ ἀλάθητο, ἐκεῖ εἶναι ὁ μεταμοντερνισμός του. Ἕνα ἐγὼ ποὺ σήμερα εἶναι ἔτσι αὔριο ἀλλιῶς, μεθαύριο κάτι ἄλλο -σημασία ἔχει νὰ διακηρύττει πὼς εἶναι τὸ ἴδιο ΚΚΕ.

    Μπορεῖ καὶ νὰ μὴ διοικεῖται μιὰ σοβαρὴ χώρα, δὲς ὅμως ὅλες τὶς βόρειες χῶρες μας, εἶναι χειρότερα. Στρατὸ δὲν ἔχουν, παιδιὰ δὲν κάνουν, λεφτὰ δὲν ἔχουν, κι ὅμως ὄχι ἁπλῶς ἐπιβιώνουν ἀλλὰ ἡ μὴ συνειδητοποίηση ὅλων αὐτῶν (ἢ ἡ ἀδιαφορία) τὶς κάνει ἀκαταμάχητες.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s