Ἀπόκριες

Δὲν ἔχω καταλάβει τί ἀκριβῶς σπουδαῖο γίνεται τὶς ἀπόκριες, οὔτε εἶχα καταλάβει ποτέ. Οἱ ἀπόκριες ἔχουν νόημα σὲ μιὰ κοινωνία ὅπου κατὰ τὰ ἄλλα ὑπάρχει μιὰ συντηρητικότητα, μιὰ αὐστηρότητα, μιὰ λιτοδίαιτη στάση ζωῆς. Σὲ ἐκείνη τὴν κοινωνία, ὑπάρχουν μέρες στὶς ὁποῖες ξεδίνουν ὅλοι, ξεχνιῶνται οἱ ἱεραρχίες, ἡ αὐστηρότητα καὶ ἡ σεμνοτυφία ἢ σεμνότητα παύουν. Φορᾶς καὶ τὴ μάσκα καὶ γίνεσαι ἄλλος. Πέραν καὶ ἀνεξάρτητα τοῦ Χριστιανισμοῦ, οἱ στιγμὲς αὐτὲς λειτουργοῦν ὡς δικλεῖδες ἀσφαλείας ποὺ ἀνοίγουν.

Τί ἀκριβῶς χρειάζονται, λοιπόν, οἱ ἀπόκριες σήμερα; Ποιὸν ρόλο ἔχουν; Κανέναν. Ὁποιαδήποτε στιγμὴ καθένας μπορεῖ νὰ κάνει ὅ,τι τοῦ καπνίσει· νὰ κάνει τὸ ὄργιό του, νὰ σκάσει στὸ φαΐ. Ὅσο γιὰ τὴ μάσκα, ἕνα ἱστολόγιο ἢ λογαριασμὸς στὰ ΜΚΔ δίνει διαρκῶς τὴ δυνατότητα νὰ φέρεσαι ὅπως θέλεις χωρὶς νὰ στιγματίζεσαι. Φυσικά, ἡ μιμητικότητα (πρέπει νὰ εἶσαι ἀνθρωπιστὴς καὶ νὰ διασκεδάζεις) ὑποτίθεται ὅτι ἐπιτείνει τὴ διασκέδαση, ἀλλὰ δὲν εἶναι ἀπαραίτητο. Ἔχουμε λοιπόν, μιὰ «γιορτὴ» γιὰ τὴν ὁποία κανεὶς δὲν ξέρει τίποτε γιὰ τὸ λόγο ποὺ πρέπει νὰ ὑπάρχει. Δὲν ὑφίσταται κανένας λόγος νὰ ὑπάρχει, γιατὶ οἱ λειτουργίες της ἐπιτελοῦνται διαφορετικά. Ἂν δὲν ἦταν γιὰ λόγους τουρισμοῦ καὶ μπίζνας (π.χ. Πάτρα, ἑταιρεῖες παραγωγῆς μασκῶν), κανεὶς δὲν θὰ ἔχανε κάτι μὲ τὴν κατάργησή τους. Εἶναι ποὺ ἀρέσει σὲ ὅλους ἡ παράδοση καὶ δὲν μᾶς κάνει καρδιὰ νὰ καταργήσουμε ἀκόμη ἕνα ἔθιμο. Σὰν τὸ ἀρνὶ τοῦ Πάσχα ποὺ καταβροχθίζουν δίποδα ποὺ τρῶνε γύρους Μ. Παρασκευή.

Εἰδικά, στοὺς Χριστιανούς, ἡ ἐποχὴ αὐτὴ εἶναι κάπως ἄσχημη: Εἴτε πρέπει νὰ καταδικάζουν τὶς ἀπόκριες εἴτε πρέπει νὰ τὶς ὑπερασπίζονται εἴτε νὰ μὴν σκέφτονται ἐκεῖνες τὶς ἡμέρες. Τὸ πρόβλημα ἐπιτείνεται στοὺς (λίγους πλέον) νέους (στὴν Ἑλλάδα ὁ μ.ὅ. ἔχει ἀνέβη στὰ 42 ἔτη, ἄρα νέοι εἶναι…οἱ πάντες) Χριστιανούς. Εἶναι κι ὁ ἐμφύλιος πατερικῶν-ἐκσυγχρονισμένων. Ἔτσι, ἀπὸ τὴ μιὰ ἔχουμε μιὰ διασύνδεση παγανισμοῦ και καρναβαλιοῦ τὴν ὁποῖα διατρανώνουν οἱ συντηρητικοί, ποὺ δὲν ὑφίσταται (κανεὶς δὲν πιστεύει στοὺς ἀρχαίους θεούς)· οὔτε στὰ πιὸ τρελά τους ὄνειρα οἱ νεοπαγανιστὲς δὲν μποροῦν νὰ προωθήσουν πλαγίως στὴν ἑλληνικὴ κοινωνία τὴ λατρεία τῶν θεῶν μέσα ἀπὸ καρναβαλικὲς παρλαπίπες καὶ ὑψηλὲς ἀμπελοφιλοσοφίες περὶ Διονύσου. Ἀπὸ τὴν ἄλλη, οἱ «προοδευτικοὶ» ποὺ δὲν ἀντέχουν τὶς «ἀγκυλώσεις», ἔχουν καὶ πολιτικὰ προηγούμενα· νὰ ἀρέσουν καὶ στοὺς ἄθεους φίλους τους ποὺ τοὺς κοροϊδεύουν καὶ ποὺ καθορίζουν φασιστικὰ κι αὐτοδικαίως (ἐπειδὴ «οἱ φασίστες τοὺς ἔδειραν τὸν παππού») τί εἶναι Γελοῖο καὶ τί Πρέπον στὴν κοινωνία.

Ὄχι ὅτι ἔχει σημασία τέτοια διαμάχη γιὰ τοὺς ὑπόλοιπους. Ἡ ἀπόλαυση ἕως σήμερα θεωρεῖται ὑποχρεωτική· εἶναι δόγμα τῆς ὕπαρξης. Μὲ τὴ σταδιακὴ φαβελοποίηση, ὅσοι μείνουν στὴ χώρα θὰ ἐφεύρουν ἢ θὰ εἰσάγουν θεωρίες ἀσκητισμοῦ. Μὲ ὀρθόδοξη καὶ ἐντόπια σάλτσα ἢ μὲ ἄλλη, ἴσως οἱ ἀπόκριες προσλάβουν μιὰ καρικατούρα τοῦ παλιοῦ ρόλου τους. Κάτι μεταξὺ κοινωνίας τῆς λατινικῆς Ἀμερικῆς, χωριοῦ καὶ σημιτικοῦ ἐκσυγχρονισμοῦ.

This entry was posted in Ελλάδα, θρησκεία, κοινωνία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ἀπόκριες

  1. Παράθεμα: Aποκριές – manolisgvardis

  2. Ο/Η Αντώνης λέει:

    «Κάτω απότον Αγιο Βασίλειο εκεί που στρίβει ο Ζυγός για την Αγια Αννα, παλαιότερα έμενε ο Διακονητής της Μεγίστης Λαύρας,ο οποίος επέβλεπε τους τράγους που είχαν για πάχυνση. Κάποτε τις αποκριές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής,ενώ ήταν πανσέλληνος και ο Διακονητής Πατήρ Εφραίμ,αδελφός της Μονής,έκανε κομποσχοίνι άκουσε οχλαγωγία μεγάλη χωρίς φασαρίες,μόνο φωνές:<> <>σκέφτηκε ο πατήρ Εφραίμ. Βγαίνει λοιπόν έξω στο φεγγάρι,αλλά τί να δεί!
    Περίπου τριακόσιους δαίμονες να αδημονούν και ο αρχηγός τους να λέει:
    -Για δες ! Ενας σκελετωμένος καλόγηρος να μας καθυστερεί μέρες την φάλαγγα και να μη μπορούμε να πάμε στον κόσμο τώρα για τα αποκριάτικα γλέντια και ξεφαντώματα!»
    Αγιορείται πατέρες κι αγιορείτικα.

    μη την ψάχνεις…

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s