Μαρίνος Ἀντύπας, προτεσταντισμοί

Ἀπὸ ἐδῶ:

Η διαφορά είναι ότι οι αστοί επέμειναν στο θεσμικό κέλυφος της χριστιανικής πίστης, την Εκκλησία, την οποία ήλεγχαν, και την Μεγάλη Ιδέα, που δημιούργησαν, ενώ οι «κοινωνιστές» ήταν υπέρ της χριστιανικής αλληλεγγύης χωρίς τον εξουσιαστικό θεσμό της Εκκλησίας, που λειτουργούσε υπέρ των «πάνω».

Έτσι, ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης μιλώντας για την «ανάγκη της θρησκείας» εστιάζει στη μη θεσμική πίστη, ενώ ο Γιάννης Ψυχάρης στο θεσμό της Εκκλησίας. Ο μη θεσμικός χριστιανισμός είναι απόλυτα συνυφασμένος με τον ελευθεριακό χριστιανοκοινωνισμό του Αντύπα,

Ἕνας χωρὶς νόημα ἀτελείωτος καβγὰς εἶναι αὐτὸς γιὰ τὸν Χριστιανισμὸ καὶ τὸ Σοσιαλισμό, συγκεκριμένα γιὰ τὸ ἂν ὁ δεύτερος εἶναι ἡ πραγματικὴ ἐκδοχὴ τοῦ πρώτου κι ἂν ὁ πρῶτος ὑφίσταται χωρὶς Ἐκκλησία. Ἡ ἄποψη ὅτι ὑφίσταται χωρὶς Ἐκκλησία καὶ ἐκκλησιαστικὴ ἱεραρχία δὲν εἶναι παρὰ προτεσταντική, δηλαδὴ ἡ ἄποψη μιᾶς καινοφανοῦς ἐκδοχῆς τοῦ Χριστιανισμοῦ. Ἡ ἄποψη αὐτὴ ἀργότερα ἐκκοσμικεύτηκε ἀπὸ τοὺς Ἀριστερούς μὲ τὴν ἀξίωση νὰ ἀναγνωριστοῦν οἱ Σοσιαλιστὲς ὡς πραγματικοὶ ἢ καλύτεροι Χριστιανοὶ ἀπ’ ὅ,τι οἱ πιστοὶ Χριστιανοί.

Βεβαίως, δὲν ὑπάρχει Χριστιανισμὸς χωρὶς Ἐκκλησία, εἶναι ταυτόσημος μαζί της. Ὁ Χριστὸς δὲν ἵδρυσε μιὰ πίστη ἢ μιὰ πραξεολογία ἁπλῶς ἀλλὰ τὴν Ἐκκλησία, ὅπου πίστη καὶ πράξη, ἱεραρχία καὶ τελετουργικὸ συνυπάρχουν. Ὁ φιλάνθρωπος ποὺ ἀρνεῖται συνειδητὰ ὅτι ὁ Χριστὸς εἶναι Θεὸς δὲν εἶναι καλύτερος ἀπὸ τὸν «ὑποκριτὴ Χριστιανό», γιατὶ ἀπαιτοῦνται καὶ πίστη καὶ ἔργα. Καὶ ναί, μπορεῖ ἕνας διώκτης νὰ εἶναι δυνάμει καλύτερος ἑνὸς χλιαροῦ, ὡστόσο ἀπὸ τὸ δυνάμει ὣς τὸ ἐνεργείᾳ ὑπάρχει δρόμος, καὶ ἡ ἄρνηση τοῦ Χριστοῦ ἔχει μεγαλύτερη σημασία ἀπὸ ὁτιδήποτε. Εἶναι ἀπίστευτο πῶς στὸ ἄρθρο αὐτὸ παρουσιάζεται ὁ Παπαδιαμάντης ὡς ὁπαδὸς τῆς «μὴ θεσμικῆς πίστης». Πέρα ἀπὸ τοὺς μὴ ἀντιχριστιανούς, τὸ ἐπιχείρημα τῆς διάστασης Χριστιανισμοῦ – Ἐκκλησίας χρησιμοποιεῖται ἀπὸ τάχα φιλοχριστιανοὺς ποὺ λυσσομανοῦν ἐναντίον τῆς Ἐκκλησίας, τῶν «παπάδων» καὶ ὑπὲρ τοῦ οὐδετερόθρησκου κράτους. Σοῦ λένε, «τί ὡραῖα ποὺ τὰ λέει ὁ Χριστός, ἀλλὰ αὐτοὶ οἱ παπάδες, βρὲ παιδάκι μου!». Νὰ μᾶς λείπει τέτοιος Χριστιανισμός. Καὶ καλά, ὅσον ἀφορᾶ ἕναν ἄθεο, μπορεῖ νὰ ρωτήσει κάποιος: Πότε θὰ παρατήσετε ἥσυχο τὸ Χριστιανισμό; σᾶς ὑπέδειξαν ποτὲ οἱ Χριστιανοὶ ποιὰ ἐκδοχὴ τοῦ Μαρξισμοῦ εἶναι ἡ «καλύτερη»; Σᾶς ἔπρηξαν μὲ τὴν ἄγνοιά τους γιὰ τὸν Μάρξ καὶ τοὺς Ἀναρχικοὺς ὅπως ἐσεῖς μὲ τὴ δική σας γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία καὶ δογματική;; Ἀλλὰ νὰ προβάλλουν τέτοιες ἀντιλήψεις οἱ Χριστιανοί, δὲν τὸ βρίσκω λογικό. Ναί, ἀξίζει νὰ διορθώνουν ὅσους μονόπλευρα προβάλλουν τὴν πίστη χωρὶς πράξεις, ἀλλὰ ὄχι μέχρι τὸ σημεῖο αὐτό, τῆς διάστασης θεσμικοῦ – μὴ θεσμικοῦ Χριστιανισμοῦ. Κι ἀνεξάρτητα ἀπὸ τὸ γεγονὸς ὅτι στὸν Ἀντύπα χρήζει τιμὴ καὶ σεβασμὸς γιὰ τοὺς ἀγῶνες του. Συμβουλή, λοιπόν: Κάντε ὅσους ἀγῶνες θέλετε, μπράβο σας, ἀλλὰ μὴν πειράξετε τρίχα ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία, ἂν θέλετε νὰ μὴν στέλνετε κόσμο της στοὺς κακούς, τοὺς φασίστες καὶ τὰ ἄλλα τέρατα. Γιατὶ ἐσεῖς ἤσασταν ἡ αἰτία τοῦ μετεμφυλιακοῦ «ἑλληνοχριστιανισμοῦ» ὅταν κατὰ τὸν Μεσοπόλεμο σφυρίζατε ἀδιάφορα γιὰ τὶς διώξεις τῶν Χριστιανῶν στὴν ΕΣΣΔ, ἂν δὲν τὶς ἐπαινούσατε κιόλας.

 

 

Advertisements
This entry was posted in Αριστερά, Ελλάδα, θρησκεία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Μαρίνος Ἀντύπας, προτεσταντισμοί

  1. Ο/Η Μανώλης λέει:

    Εντάξει, είναι Μ. Εβδομάδα! Αφήσαμε το Άγιο Φως και πιάσαμε τον Αντύπα! Πάντως, για τα τέλη του 19ου- αρχές 20ου αιώνα, υπήρχε στη Δ. Ελλάδα ένα χριστιανο- αναρχικό κίνημα, που δεν τα πήγαινε καλά με την επίσημη Εκκλησία. Τώρα, δεν μας λέει κάτι, αλλά τότε είχε το νόημά του. Το ότι ήταν καμουφλαρισμένοι διεθνιστές, λαϊκιστές, ή δεν ξέρω τι άλλο, είναι θέμα ιστορικής έρευνας. Πάντως υπήρχαν. Όχι ο Παπαδιαμάντης- η παραπομπή στην αναφορά δεν λέει τίποτε.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s