Αὐγουστίνος

Στὸ θέμα τῆς σεξουαλικῆς ἠθικῆς, ἕνα θέμα ποὺ ἀποτέλεσε μιὰ ἔμμονη ἰδέα τῆς ἐκκλησίας αὐτῆς τῆς ἐποχῆς, ὁ Αὐγουστίνος ὑποοστήριξε μιὰ θέση λογικότερη ἀπὸ τὸν Ἱερώνυμο· ἐνῶ ἀναγνωρίζει τὴν ἴδια ὑπερβολικὴ ἀξία τῆς παρθενίας, ὅπως καὶ οἱ συνάδελφοί του (τοῦτο μαρτυρεῖται στὸ De santa virginitate, ποὺ γράφτηκε περίπου στὶς ἀρχὲς τοῦ 5ου αἰ.), καὶ ἐνῶ ὑποστηρίζει, ὅπως οἱ ἄλλοι, ὅτι μιὰ χήρα πρέπει νὰ ἐπαινεθεῖ πολὺ περισσότερο, ἂν δὲν ξαναπαντρευτεῖ, παρὰ στὴν ἀντίθετη περίπτωση (De bono viduitatis), τὸ ἔτος 414 πιστεύει ἐξίσου ἀπόλυτα στὴν ἀξία τοῦ γάμου (De bono coniugali, περίπου τῆς ἴδιας χρονολογίας μὲ τὴν πραγματεία περὶ παρθενίας).

Ἐντάξει, αὐτὴ εἶναι ἡ δεύτερη φάση τῶν Λατίνων, ὅταν ξεκόβουν ἀπὸ τὸ ἑλληνοχριστιανικὸ πολιτισμικὸ πλαίσιο. Ὁ Αὐγουστίνος δὲν ἤξερε γιατί μισοῦσε τὰ Ἑλληνικὰ καὶ ἡ ἐκμάθησή τους τοῦ φαινόταν ὡς τιμωρία, ἐνῶ ἀγαποῦσε τὰ Λατινικά. Ὁ Αὐγουστίνος ἔχει ἐπαινεθεῖ παλιὰ ὡς ὁ ἀνώτερος Πατέρας, ἀπὸ τοὺς Δυτικούς. Σήμερα, ἐπαινεῖται ἀπὸ ἐκδυτικισμένους καὶ Δυτικοὺς γιὰ τὶς Ἐξομολογήσεις του καὶ τὸν προσωπικό τους τόνο. Βέβαια, κι ὁ Γρηγόριος Ναζιανζηνὸς ἔχει γράψει αὐτοβιογραφικὰ ποιήματα. Εἶναι πιὸ διανοουμενίστικο νὰ ἀγοράσεις τὶς Ἐξομολογήσεις παρὰ νὰ χωθεῖς σὲ μιὰ τρύπα καὶ νὰ ἀγοράσεις ἕναν τόμο ἀπὸ τὰ ἅπαντα π.χ. τοῦ Χρυσόστομου.  Μπορεῖ νὰ σὲ δεῖ κάποιος γνωστὸς καὶ νὰ σὲ καταδώσει ὡς θρησκόληπτο.

Ψάχνουν μερικοὶ στὶς χριστιανικὲς ἀπαρχὲς γιὰ πρόγονους τῆς σημερινῆς αὐτοκατανόησης. Προφανῶς, αὐτὴ ἡ αὐτοκατανόηση ἀπὸ ἐκεῖ προῆλθε. Εἰδάλλως, θὰ ἦταν σὰν νὰ λέγαμε ὅτι ὁ Χριστιανισμὸς δὲν εἶχε καμμία ἐπίδραση στὸν ψυχισμὸ τῶν ἀνθρώπων. Δὲν βλέπουν ὅμως ὅτι καλύτερα θὰ ἦταν νὰ ψάχναμε στὴν ἴδια πηγὴ γιὰ τὴν ἐπιστροφὴ στοὺς ἑλληνικοὺς – ρωμαϊκούς (ἄρα καὶ βυζαντινούς) τρόπους αὐτοκατανόησης.

This entry was posted in Ύστερη Αρχαιότητα, Δυτικοί, θρησκεία and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s