Sean Gabb: «The Mediaeval Roman Empire. An Unlikely Emergence and Survival»

…the Mediaeval Roman Empire, is perhaps the most astonishing instance of how courage and determination can keep civilisation alive in the face of the most forbidding and apparently overpowering challenges.

you must agree that an empire that includes the Balkans and the whole of modern Turkey is unlikely to have survived so long as some kind of zombie state.

This is what I meant earlier in my speech when I spoke of the storm of the Early Middle Ages. The Empire was faced by a triple threat to its existence. There were the northern barbarians. There was militant Islam in the south. There was an internal collapse of population. Each of these had been brought on by changes in the climate that no one at the time could have understood had they been noticed. It would not be until after 800 that the climate would turn benign again. In the meantime, any state to which even a shadow of Lecky’s dismissal applied would have crumpled in six months. Only the most courageous and determined action, only the most radical changes of its structure, could save the Empire. And saved the Empire most definitely was.

The Mediaeval Roman Empire survived because of a revolutionary transformation in which ordinary people became armed stakeholders. The inhabitants of Roman Gaul and Italy and Spain barely looked up from their ploughs as the Barbarians swirled round them. The citizens of Mediaeval Rome fought like tigers in defence of their country and their Orthodox faith. Time and again, the armies of the Caliph smashed against a wall of armed freeholders. This was a transformation pushed through in a century and a half of recurrent crises during which Constantinople itself was repeatedly under siege. Alone among the ancient empires in its path, Mediaeval Rome faced down the Arabs, and kept Islam at bay for nearly five centuries. Would it be superfluous to say that no one does this by accident?

Πηγή

Ἂν οἱ Βυζαντινοὶ Ἕλληνες τὰ κατάφεραν σὲ τέτοιες τρομακτικὲς συνθῆκες (εἰσβολεῖς ἀπὸ παντοῦ, ἀπουσία σύγχρονης ἰατρικῆς, κλιματικὲς ἀλλαγές κ.λπ.), θὰ περίμενε καθένας ὅτι καὶ οἱ Νεότεροι Ἕλληνες θὰ τὰ κατάφερναν σὲ συνθῆκες πολὺ λιγότερο ἀπαίσιες. Κι ὅμως, ὅλα δείχνουν ὅτι δὲν θὰ τὰ καταφέρουν νὰ σωθοῦν -ἂν δὲν γίνουν μόνο δύο θαύματα.

Καθένας μπορεῖ νὰ δώσει τὶς δικές του ἐξηγήσεις. Π.χ. τὸν ἰμπεριαλισμὸ καὶ τὸν ἀνθελληνισμό. Αὐτὰ τὰ ὑπαρκτὰ εἶναι, βεβαίως, μόνιμοι παράγοντες, καὶ συνεπῶς δὲν ἐξηγοῦν τὴ διαφορὰ μεταξὺ τῶν δύο ἀντιδράσεων (βυζαντινὴ καὶ νεοελληνική) μπροστὰ στὶς συμφορές.

Συμφωνώντας πάνω-κάτω μὲ τὸ ἄρθρο, βλέπω στοὺς Νεοέλληνες τὴν ἀπουσία τουλάχιστον τῶν παραμέτρων ποὺ ἀναφέρει ὁ ἀρθρογράφος: Μιὰ κοινωνία καὶ κυβέρνηση γεμάτη ἀκλόνητη μεταφυσικὴ πίστη, ἀποφασιστικότητα καὶ μὲ τάση νὰ καταστήσει ἄμεσα ὑπεύθυνους τοὺς πολίτες δίνοντάς τους ἐξισωτικὰ κίνητρα (ἐλεύθερος γεωργός-στρατιώτης Ἀκρίτας) -«ἐξισωτικὰ» στὰ πλαίσια τῆς ἐποχῆς, φυσικά, καὶ χωρὶς τὶς «ἀμεσοδημοκρατικὲς διεργασίες» τῆς ἀναρχικῆς Κατάληψης τοῦ νεοκλασσικοῦ κτηρίου ἢ τῆς πασοκικῆς «διαβούλευσης», καὶ σίγουρα χωρὶς τὸν ἡδονισμὸ τῶν Νέων Χρόνων. Οἱ Νεοέλληνες ἔχουν ἀποφασίσει νὰ εἶναι παγερὰ ἄθεοι*, φυγότεκνοι*, ἡδονιστές, μὲ τὰ κοπρόσκυλά τους, «νεολαῖοι ἐτῶν 40», ψυχ-ἀνώμαλοι, «καλλιτέχνες», «λογοτέχνες», δάσκαλοι ποὺ ἀποφοίτησαν ἀπὸ τὸ Πανεπιστήμιο τῆς Πρίστινας, «ἐπιχειρηματίες» (γυράδικου ἢ βιομηχανίας) ποὺ δίνουν πενταροδεκάρες στοὺς ὑπαλλήλους τους κ.ο.κ. Τί νὰ κάνουμε; Κανεὶς δὲν ζεῖ γιὰ πάντα. Ἐλευθερία ἔχουμε, εὐτυχῶς. Τὸ πρόβλημα εἶναι ὅτι οἱ Νεοέλληνες σὲ σιχαίνονται (εἴτε σοῦ τὸ δείχνουν εἴτε ὄχι) ἂν τοὺς πεῖς ὅτι ὁ τρόπος ζωῆς τους εἶναι γιὰ πέταμα.

Μιὰ ἀκόμη πιὸ βαθιὰ ἀνάλυση ἀπὸ Δυτικοὺς καὶ μή, θὰ τοὺς ἀποκάλυπτε τὸ ρόλο ποὺ ἔπαιξε ἡ Ὀρθοδοξία καὶ εἰδικὰ ὁ πρωτοβυζαντινὸς μοναχισμὸς στὴ δημιουργία τέτοιου «θηριώδους», ἀτσάλινου πείσματος ἐπιβίωσης στά μυαλὰ τῶν Βυζαντινῶν. Αὐτά, φυσικά, λέγονται δίχως καμμιὰ αὐταπάτη γιὰ τὸ ρόλο τῆς Τύχης στὴν ἱστορία, μὲ τὶς συμπτώσεις, τὰ λάθη κ.λπ.

basilissa_sotirisa_angelina_of_basileia_rhiomaion_by_gambargin-d736lss

 

* Τώρα, ὅπως καὶ σὲ ἄλλες περιπτώσεις, εἶναι προφανὲς ὅτι ἔχω κατὰ νοῦ τὸν μέσο κυρίαρχο τύπο τοῦ ἄθεου καὶ φυγότεκνου κ.ο.κ. Δὲν λέω ὅτι οἱ ἄθεοι εἶναι φιλοτομαριστές. Ὅμως ὁ κυρίαρχος τύπος ἄθεου στὴν Ἑλλάδα εἶναι καταστροφικός, γεμάτος μίσος. Ἂς μὴν μοῦ φέρει κάποιος ὡς ἄλλοθι μιὰ ἐλάχιστη μειονότητα «πατριωτῶν ἄθεων» μὲ σῶας τὰς φρένας. Ὑπάρχουν κι αὐτοί, τοὺς ἐκτιμῶ ἀπέραντα, ἀλλὰ δὲν θὰ πάψω νὰ ἐπικρίνω τὸν κυρίαρχο τύπο ἀθεϊσμοῦ ἐπειδὴ «κάπου ἐκεῖ ἔξω» εἶναι καὶ 2-3 ἄθεοι πατριῶτες, καὶ μὴν τυχὸν τοὺς θίξω τὴν αὐτοεκτίμηση. Ἐὰν αύτοὶ εἶναι σώφρονες καὶ πατριῶτες, δὲν θὰ θιγοῦν, ἀφοῦ ξέρουν πολὺ καλύτερα ἀπὸ μένα τί εἶναι ὁ κυρίαρχος τύπος νεοέλληνα ἄθεου. Δὲν μπορεῖ 1 νὰ εἶναι δικαιολογία γιὰ τοὺς 10. Τὸ ἴδιο καὶ μὲ τὴ φυγοτεκνία. Δὲν μὲ ἐνδιαφέρει ἂν ὁ Μῆτσος εἶναι ἄτεκνος ἢ ὁ Πέτρος ἔχει μόνο ἕνα παιδί. Δὲν τοὺς κατηγορῶ προσωπικά. Μὲ ἐνδιαφέρει πανελλήνια ἂν ὑπάρχουν τόσοι Μῆτσοι καὶ Πέτροι ὥστε ὁ μέσος ὅρος παιδιῶν ἀνὰ γυναίκα εἶναι κάτω τοῦ 2,1.

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Ελλάδα, Ρωμανία, κοινωνία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Sean Gabb: «The Mediaeval Roman Empire. An Unlikely Emergence and Survival»

  1. Ο/Η Ἀνώνυμος λέει:

    Καίριο!
    Ἀλλὰ καὶ τὸ «διὰ ταῦτα» του,
    ἀναπόδραστο καὶ (αὐτόχρημα) καταθλιπτικό,
    ἀφοῦ ἀληθεύουν / συνέτρεξαν οἱ προκείμενές του,
    ὅπως ἀκριβῶς τὶς περιγράφετε :

    μεγαλύτερη ἐλληνικὴ πόλη (*) ἡ Μελβούρνη,
    ἐκεῖ, στὰ τέλη τοῦ 21ου αἰώνα ἢ στὶς ἀρχὲς τοῦ 22ου …..
    _____
    (*) πόλη κατοικουμένη ἀπὸ ἄτομα ΤΥΠΙΚΩΣ ἑλληνικῆς ἐθνοτικῆς προελεύσεως,
    δηλ. – κατὰ μεγάλο μέρος- τὰ (γερασμένα τότε) ἐγγόνια μας καὶ τὰ δισέγγονά μας.
    Προσωπικά, καμμία ἐλπίδα/ἐμπιστοσύνη δὲν ἔχω σ᾽ αὐτὴν τὴν διασπορά.
    Γιὰ δὲ τὴν μητροπολιτικὴ Ἑλλάδα, τότε, …….

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Sean Gabb λέει:

    τὴν μὲν σὴν πρόνοιαν ἐπαινῶ

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s