Ρωμαϊκὸ Ying καὶ Yang

Ὅποιος ἔχει τύχει νὰ ἀσχοληθεῖ μὲ τὰ τοῦ ρωμαϊκοῦ στρατοῦ, καὶ νὰ χαζέψει χειρόγραφα τῆς Notitia Dignitatum (ἕνα ρωμαϊκὸ ἔγγραφο ἀπὸ τὰ τέλη τοῦ 4ου μ.Χ. αἰ. καὶ τὶς ἀρχὲς τοῦ 5ου), θὰ ἔχει παρατηρήσει ὅτι σὲ αὐτὰ τὰ εἰκονογραφημένα χειρόγραφα (ποὺ ἀνάγονται χρονικὰ στὸ 1420, καὶ δὲν εἶναι πλαστογραφίες) ὑπάρχει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὸ σύμβολο τοῦ γὶνγκ καὶ γιὰνγκ. Τὸ σύμβολο αὐτὸ ἐμφανίζεται σὲ ἐμβλήματα (insignia) μονάδων τοῦ ρωμαϊκοῦ στρατοῦ.

notitia-dignitatum-bayerische

notitia-dignitatum-bodley-550

Αὐτὴ καθεαυτὴ ἡ παρουσία του δὲν εἶναι καὶ τόσο ἐκπληκτική. Ἐπίσης, ἡ αὐθεντικότητα τῶν συμβόλων ἀποκλείει τὴν περίπτωση αὐτὰ νὰ ἐπινοήθηκαν ἐκ τοῦ μηδενὸς ἀπὸ ἐκεῖνον ποὺ ἀντέγραψε παλαιότερο εἰκονογραφημένο χειρόγραφο τῆς Notitia Dignitatum ὅταν εἰκονογραφοῦσε τὸ χειρόγραφο ποὺ ἀργότερα ἀνακαλύφθηκε τὸ 1420.

Τὸ πρόβλημα εἶναι ὅτι ἡ παλαιότερη ἀσιατικὴ ἀναπαράσταση τέτοιου συμβόλου εἶναι νεότερη τῆς ρωμαϊκῆς. Ὑπάρχουν τρεῖς πιθανότητες: Ἡ πρώτη, ὅτι πρόκειται γιὰ ἀνταλλαγὴ μεταξὺ Ρώμης καὶ Ἀσίας. Ἡ δεύτερη, ὅτι πρόκειται γιὰ ἕνα σύμβολο ποὺ ἀπαντᾶ σὲ διάφορες γωνιὲς τῆς Γῆς χωρὶς νὰ χρειάζεται ἡ πολιτισμικὴ ἀνταλλαγή (π.χ. μαίανδροι, σταυροί, σβάστιγκες). Ἡ τρίτη πιθανότητα εἶναι ὅτι κατὰ τὴν καταστροφικὴ γιὰ τὸν παγκόσμιο πολιτισμὸ «Πολιτιστικὴ Ἐπανάσταση» τῶν Μαοϊκῶν καταστράφηκαν παλαιότερα τοῦ 11ου κινεζικὰ χειρόγραφα στὰ ὁποῖα ἀπεικονιζόταν τὸ ἐν λόγῳ σύμβολο. Στὴν πρώτη πιθανότητα, ἔχω ὑπόψη μου ὅτι ἐνδέχεται Βουδδιστὲς μοναχοὶ νὰ εἶχαν φτάσει στὴν Ἀλεξάνδρεια, ἀκόμη καὶ νὰ ὑπῆρχαν βουδδιστικὰ γραπτὰ στὴ Βιβλιοθήκη της. Ἀγνοῶ ὅμως τὴ σχέση τοῦ Βουδδισμοῦ μὲ τὸ σύμβολο αὐτό. Ἐπίσης, ὑπῆρχαν κάποιες ἐπαφὲς μεταξὺ Ρώμης (κυρίως τῆς Νέας) καὶ Κίνας. Στὴ δεύτερη πιθανότητα, νομίζω ὅτι παρόμοια σύμβολα ἔχουν βρεθεῖ σὲ  Ἐτρούσκους πολὺ πρὶν ἀπὸ τὸν 4ο αἰώνα.

Βλ. κι ἕνα σχετικὸ ἄρθρο ἐδῶ, ὅπου μεταξὺ ἄλλων λέγεται:

As for the appearance of the iconography of the «yin-yang» in the course of time, it was recorded that in China the first representations of the yin-yang, at least the ones that have reached us, go back to the eleventh century AD, even though these two principles were spoken of in the fourth or fifth century BC. With the Notitia Dignitatum we are instead in the fourth or fifth century AD, therefore from the iconographic point of view, almost seven hundred years earlier than the date of its appearance in China.

This entry was posted in Ύστερη Αρχαιότητα, Κίνα, Ρωμαίοι, Ρωμανία and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s