27 Ὀκτωβρίου 312, τὸ ὅραμα τοῦ Κωνσταντίνου – καὶ τὸ παγανιστικὸ ὅραμα τοῦ 310

Μέγας Κωνσταντίνος

Πηγή

6835407970_8ff976885b_b

Διάφοροι κατὰ καιροὺς ἔχουν διατυπώσει διάφορες ἐνστάσεις. Ὅτι δὲν μπορεῖ νὰ ὑπάρξει τέτοιο ὅραμα (ἄρα, ὁ Κωνσταντίνος καὶ οἱ διάφοροι χριστιανοὶ συγγραφεῖς ἐξαπάτησαν ὅλον τὸν πλανήτη), ἐνῶ εἶναι γνωστὸ ὅτι ἔχει παρατηρηθεῖ. Ἄλλοι ἔχουν διατυπώσει τὴν ἔνσταση ὅτι ὁ Κωνσταντίνος εἶχε δεῖ παρόμοιο ἀλλὰ παγανιστικὸ ὅραμα* (Panegyrici latini VI, 21.4-6, ποὺ ἐκφωνήθηκε τὸ 310 ἀπὸ ἄγνωστο ρήτορα), κι ἔτσι τὸ χριστιανικὸ ὄνειρο** (Λακτάντιος, De mortibus persecutorum, 44, περὶ τὸ 315) καὶ ὅραμα μὲ τὸ ἐν τούτῳ νίκα*** (Εὐσέβιος, Βίος Κωνσταντίνου, 28.2, περὶ τὸ 339) τοῦ 312 εἶναι ἐπεξεργασμένη ἐπανάληψη τοῦ πρώτου παγανιστικοῦ. Ὅμως, ὑπάρχουν κάποιες διαφορές: Στὸ παγανιστικὸ ὅραμα τοῦ 310, ὁ ρήτορας κάνει λόγο γιὰ δύο θεότητες (Ἀπόλλωνα – Ἥλιο, καὶ Νίκη), κάθε μία ἀπὸ τὶς ὁποῖες τοῦ ὑποσχέθηκε 30 χρόνια ζωῆς (καὶ βασιλείας), δηλαδή -ἐκείνη τὴν ἐποχὴ ὁ Κωνσταντίνος ἦταν τριαντάρης- τοῦ ὑποσχέθηκαν ὅτι ὁ Κωνσταντίνος θὰ ζοῦσε ὣς τὰ 90. Κάτι τέτοιο δὲν ὑπάρχει στὰ χριστιανικὰ ὄνειρα καὶ ὅραμα. Ἐπίσης, στὸ παγανιστικὸ ὅραμα, ὁ Κωνσταντίνος εἶδε τὸν ἑαυτό του νὰ μοιάζει μὲ τὸν Ἀπόλλωνα – Ἥλιο, πράγμα ποὺ ἐπίσης ἀπουσιάζει ἀπὸ τὸ χριστιανικὸ ὅραμα ποὺ ὁ Εὐσέβιος ἀναφέρει. Φυσικά, στὸ ὅραμα ποὺ περιγράφει ὁ Εὐσέβιος, σχηματίζεται ἕνας σταυρὸς ἢ τὸ χριστόγραμμα, ἐνῶ στὸ παγανιστικὸ ὅραμα ὑπάρχουν ἁπλῶς στεφάνια δάφνης στὸν οὐρανό, πέρα ἀπὸ τὶς θεότητες.

Ὅλοι οἱ προερχόμενοι ἀπὸ τὴν Ἀριστερὰ δύσπιστοι, ἐπειδὴ ἀντιλαμβάνονται μονόπλευρα, δηλαδὴ πολιτικά, κάθε ἔκφανση τῆς ζωῆς καὶ τῆς ἀνθρώπινης ἱστορίας, θεωροῦν ὅτι ὁ Κωνσταντίνος γιὰ πολιτικοὺς λόγους ἐπέλεξε τὸν Χριστιανισμό, καὶ βεβαίως κορόιδεψε μαζὶ μὲ τοὺς χριστιανοὺς συμβούλους του ὅλη  τὴν οἰκουμένη ἀπὸ τότε. Εἶναι ἡ ἀριστερὴ παραλλαγὴ τῆς διαφωτιστικῆς θεωρίας τῆς ἐξαπάτησης -τὴν ὁποία ἐξαπάτηση θὰ τερματίσει ἐργολαβικὰ ὁ σοφὸς Ἰακωβίνος σφαγέας. Φαίνεται ὅμως παράλογο καὶ αὐτοκτονικὸ ἀπὸ πολιτικὴ ἄποψη, ὁ Κωνσταντίνος νὰ ἀπομακρυνόταν ἀπὸ τὸ 90% τοῦ πληθυσμοῦ τῆς Αὐτοκρατορίας γιὰ πολιτικοὺς κυρίως λόγους. Ἐπιπλέον, τὰ δύο ὁράματα παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές. Τὸ παγανιστικὸ εἶναι ἡ κλασσικὴ αὐλοκολακεία στὸν αὐτοκράτορα-θεό, ποὺ τοῦ χαρίζονται πολλὰ χρόνια ζωῆς. Τὸ χριστιανικὸ ἀφορᾶ θεϊκὴ βοήθεια σὲ συγκεκριμένη περίσταση.

* Μετάφραση C.E.V Nixon – B. Saylor Rodgers:

For you saw, I believe, O Constantine, your Apollo, accompanied by Victory, offering you laurel wreaths, each of one of which carries a portent of thirty years. For this is the number of human ages which are owned to you without fail –beyond the old age of a Nestor. And –now  why do I say “I believe”?–  you saw, and recognized yourself in the likeness of him to whom the divine songs of the bards had prophesied that rule over the whole world was due

 

**

Constantine was directed in a dream to cause the heavenly sign to be delineated on the shields of his soldiers, and so to proceed to battle. He did as he had been commanded, and he marked on their shields the letter X, with a perpendicular line drawn through it and turned round thus at the top, being the cipher of CHRIST. Having this sign, his troops stood to arms.

***

ἀμφὶ μεσημβρινὰς ἡλίου ὥρας, ἤδη τῆς ἡμέρας ἀποκλινούσης, αὐτοῖς ὀφθαλμοῖς ἰδεῖν ἔφη ἐν αὐτῷ οὐρανῷ ὑπερκείμενον τοῦ ἡλίου σταυροῦ τρόπαιον ἐκ φωτὸς συνιστάμενον, γραφήν τε αὐτῷ συνῆφθαι λέγουσαν· τούτῳ νίκα. Θάμβος δ’ ἐπὶ τῷ θεάματι κρατῆσαι αὐτόν τε καὶ τὸ στρατιωτικὸν ἅπαν, ὃ δὴ στελλομένῳ ποι πορείαν συνείπετό τε καὶ θεωρὸν ἐγίνετο τοῦ θαύματος.

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Ιστορίες, Ρωμαίοι, Ρωμανία, θρησκεία, ιστορία and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s