G. Faure: Pavane, Sicilienne

Τὸ youtube στὴν οὐσία ἦταν ἕνα δυνατὸ κτύπημα σὲ κάθε μορφὴ μουσικῆς ἐπαγγελματικῆς ἀνεξαρτησίας. Ἐννοῶ τὸ γεγονὸς ὅτι οἱ ἐπαγγελματίες μουσικοί, ποὺ ἔβγαζαν λεφτὰ καὶ ἀπὸ τοὺς δίσκους τους, στερήθηκαν ἕνα εἰσόδημα. Καὶ δὲν μιλῶ μόνο γιὰ ὅσους (συγκροτήματα, μεμονωμένους μουσικοὺς ἢ π.χ. ἑρμηνευτὲς τῆς κλασσικῆς μουσικῆς) πουλοῦσαν ἀρκετοὺς δίσκους καὶ ἦταν ἤδη ζάπλουτοι. Ὑπῆρξαν, βέβαια, ἑκατοντάδες χιλιάδες «ταλέντα τοῦ youtube», μουσικοὶ ποὺ ἁλιεύθηκαν ἀπὸ τὶς μουσικὲς ἑταιρεῖες, καὶ ἠχογράφησαν δίσκους, καὶ ἔτσι βγῆκαν ἀπὸ τὴν ἀφάνεια. Ἀλλὰ κι αὐτοὶ βρέθηκαν, μὲ τὴ σειρά τους, στὴ δυσάρεστη θέση τῶν ἐπαγγελματιῶν μουσικῶν ποὺ εἶχαν βγάλει δίσκους καὶ τοὺς ἔβλεπαν νὰ παίζονται στὸ διαδίκτυο χωρὶς κανένα χρηματικὸ κέρδος.

Τὸ youtube ἦταν δηλαδὴ μιὰ μαύρη τρύπα ποὺ ρουφοῦσε τὸν ἐπαγγελματισμό, παρεμπόδιζε τὴ δυνατότητα κάποιου νὰ ζῆ (νὰ ζῆ καλὰ κι ὄχι ἁπλῶς νὰ μὴν τραγουδᾶ στὸ δρόμο) ἀπὸ τὴ μουσική του (ἑρμηνεία ἢ σύνθεση). Οἱ διάφοροι σπασίκλες, ποὺ πανηγύριζαν γιὰ τὸν ἐκδημοκρατισμὸ τῆς μουσικῆς καὶ τὸν «παραμερισμὸ τῶν μουσικῶν ἑταιρειῶν», δὲν καταλαβαίνουν τὴ σημασία τοῦ ἐπαγγελματισμοῦ, γιατὶ εἶναι ὑπὲρ τῆς βίαιης κοινοκτημοσύνης (ἁρπαγῆς) καὶ τῆς πολιτιστικῆς μετριοκρατίας, καὶ ἔχουν μαῦρα μεσάνυχτα ἀπὸ τὸ πῶς λειτουργεῖ μιὰ κοινωνία ἀνθρώπων: Ἀγνοοῦν ὅτι κάθε εἴδους τέχνη, σὲ ὅλους τοὺς αἰῶνες, προόδευσε χάρη στὴν ἐντατική, ἀποκλειστική, ἐπαγγελματικὴ ἐνασχόληση μαζί της, κι ὄχι χάρη στοὺς ἁπλοὺς ἐρασιτέχνες καὶ τεμπελο-χομπίστες. Αὐτὴ ἡ ἐντατικὴ ἐνασχόληση προϋποθέτει ὅτι ἂν δὲν βγάζεις λεφτὰ ἀπὸ τὴ μουσική, θὰ πεθάνεις ἀπὸ τὴν πείνα. Μπορεῖ ὅλοι μας νὰ γρατζουνᾶμε ἕνα ὄργανο, ἀλλὰ δὲν εἶναι τὸ ἴδιο. Τὸ ὅτι τὸ youtube κλείνει διάφορα βίντεο εἶναι ὑπὸ αὐτὴ τὴν ἔννοια καλό. Ὑπὸ μιὰ ἄλλη ἔννοια, φυσικό, εἶναι κακό.

Πράγματα μὲ ἀντίστοιχες συνέπειες συμβαίνουν καὶ μὲ τὸ περίφημο facebook. Ἐκεῖ ποὺ ἀγωνιοῦσες νὰ δικτυωθεῖς, τώρα διαβάζεις ὑποχρεωτικά, ἂνὰ 2-3 ἀναρτήσεις φίλων καὶ ΜΜΕ τὰ ὁποῖα ἀκολουθεῖς, τὶς χορηγούμενες ἀνακοινώσεις καὶ διαφημίσεις πολιτικῶν, καλλιτεχνῶν, ψώνιων, οὐζάδικων, ξενοδοχείων, ἐκπολιτιστικῶν συλλόγων, κι ὅ,τι ἄλλο δὲν θές. Ἂς ἐλπίσουμε ὅτι αὐτὸ θὰ μειώσει ἀκόμη πιὸ πολὺ τὸ ἐνδιαφέρον γιὰ τὸ facebook· ποὺ ἐξάλλου ἦταν καὶ εἶναι μιὰ μεγάλη μηχανὴ φακελώματος, μὲ τὴ διαφορὰ ὅτι ὅλοι καταχωροῦσαν σ’ αὐτὴν ὄχι μόνο τὸ ὀνοματεπώνυμό τους ἀλλὰ καὶ τὸ πλῆρες βιογραφικό τους, ποὺ πῆγαν σχολεῖο, πόσα παιδιὰ ἔχουν, τὴν περιουσία τους, τὸ πόσο ὄμορφος εἶναι ὁ κῶλος τους ἢ ποῦ βρίσκονται. Αὐτὸ γιὰ τὴν ἐπίτευξη τοῦ ὁποίου προσπαθοῦσαν ἐναγωνίως ἀλλὰ ἀποτυχημένα τόσες καὶ τόσες κρατικὲς ὑπηρεσίες, τὸ πέτυχε ἄνετα ἡ μαζικοδημοκρατικὴ λόξα αὐτοπροβολῆς. Φυσικά, εἶχε προηγηθεῖ ἡ περίοδος στὴν ὁποία φάνηκε ὅτι σοβαρὲς συζητήσεις δὲν μποροῦν νὰ γίνουν στὸ μέσο, τουλάχιστον συζητήσεις περισσότερο σοβαρὲς ἀπὸ ἐκεῖνες ποὺ διεξάγονταν στὸ καφενεῖο τῆς γειτονιᾶς ἢ τὰ λογοτεχνικὰ σαλόνια, τὴ λαϊκὴ ἀγορὰ καὶ τὶς κομματικὲς συνάξεις. Ἀποδείχτηκε ὅτι οἱ σοφιστικοὶ ἀποπροσανατολισμοὶ τῶν συζητήσεων καὶ οἱ σκυλοκαβγάδες μεταξὺ φραξιῶν δὲν ἔφερναν κάτι τὸ διαφορετικὸ σὲ σχέση μὲ τὰ ἀντίστοιχα φαινόμενα ἐκτὸς διαδικτύου, πέρα ἀπὸ τὴν ἠλεκτρονικὴ ταχύτητα. Σὲ μιὰ μαζικὴ κοινωνία, ἡ δημοκρατία προσφέρεται ἁπλόχερα, ἀλλὰ προσφέρεται ἁπλόχερα ἀκριβῶς ἐπειδὴ δὲν ὑπάρχει κανεὶς κίνδυνος μὲ τὸ νὰ προσφερθεῖ -καὶ δὲν ὑπάρχει κανεὶς κίνδυνος γιατὶ ἁπλούστατα τὸ συνολικὸ ἄθροισμα εἶναι ἕνας θόρυβος, ἕνα βουητό, καὶ κανεὶς δὲν ἀκούει (οὔτε θὰ ἦταν, κι ἐκτὸς διαδικτύου, δυνατὸ ν’ ἀκούσει) περισσότερο ἀπὸ 2-3 ἐρεθίσματα καὶ φωνές. Μ’ αὐτὸ δὲν νοσταλγῶ τὶς «κοινότητες» (ξέρετε, τῶν Ἑλλήνων… ἢ τῶν φρενοβλαβῶν, ψυχοπαθῶν ἀναρχικῶν κι ἀριστερῶν), ἀφοῦ κάποια πράγματα δὲν ἀλλάζουν στὴν ἀνθρώπινη φύση.

This entry was posted in κοινωνία, μουσική and tagged . Bookmark the permalink.

1 Response to G. Faure: Pavane, Sicilienne

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s