ἡ ἀνύπαρκτη Ναζαρέτ

Χριστούγεννα ἔρχονται, ἂς θυμηθοῦμε τὸν πολιτικὰ ἔντιμο* πλὴν θεολογικὰ ἀφελὴ Κορδάτο, ποὺ ὑποστήριζε ὅτι:

Οἱ παλιὲς πηγὲς δὲν μνημονεύουν καμιὰ πόλη ἢ χωριὸ ποὺ νὰ εἶχε τὸ ὄνομα Ναζαρέτ. […] Στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Μάρκου σημειώνεται τὶς πιὸ πολλὲς φορὲς τὸ παρόνομα Ναζαρηνός καὶ καμιὰ φορὰ τὸ παρόνομα Ναζωραῖος, ἐνῶ στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Λουκᾶ ὑπάρχουν καὶ οἱ δυὸ τύποι. Γιὰ νὰ ὑπάρχουν καὶ οἱ δυὸ τύποι στὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Λουκά, θὰ πεῖ πὼς ὁ τύπος Ναζαρηνὸς μπῆκε ὑστερότερα ἀπὸ διασκευαστὲς ποὺ ἦταν ἐπηρεασμένοι ἀπὸ τὴ λατινικὴ γλώσσα ἢ ἀπὸ ἀντιγραφεῖς ποὺ ἦταν ἐπηρεασμένοι ἀπὸ τὸ Εὐαγγέλιο τοῦ Μάρκου. Πιθανὸ ὅμως ἐξεπίτηδες νὰ δόθηκε αὐτὴ ἡ ἑρμηνεία, γιατὶ ἤξεραν ὅτι τὸ Ναζωραῖος σήμαινε καὶ τὸν ἐπαναστάτη Ἰησοῦ.

Γ. Κορδάτος, Ἰησοῦς Χριστὸς καὶ Χριστιανισμός, τ. 1

Βεβαίως, εἶναι γνωστὸ ὅτι τὸ 1962, βρέθηκε στὴν Καισάρεια στὸ Ἰσραὴλ μιὰ ἐπιγραφὴ στὴν ὁποία ἀναφερόταν ἡ πόλη Ναζαρέτ. Σύμφωνα μὲ τὴν ἐπιγραφή, κάποιοι ἱερεῖς, μετὰ τὴν καταστροφὴ τῆς Ἱερουσαλὴμ ἀπὸ τοὺς Ρωμαίους, ἔπρεπε νὰ μετοικήσουν σὲ μιὰ πόλη καθαρὰ ἰουδαϊκή, καὶ ἐπέλεξαν τὴν πόλη τῆς Ναζαρέτ. Ἄρα, ἡ Ναζαρὲτ ὑπῆρξε καὶ ἀναφέρεται ἀπὸ μὴ χριστιανικὲς πηγές -ἐνῶ τὸ 2009 βρέθηκαν καὶ οἰκίες τοῦ 1ου αἰ. στὴν τοποθεσία τῆς σημερινῆς Ναζαρέτ. Γιὰ νὰ ἐξηγήσει ὡστόσο ὁ Κορδάτος τὸ ὄνομα Ναζαρέτ, ἔφτειαξε περιεκτικὲς Θεωρίες τοῦ Παντός. Προφανῶς, ἐπειδὴ δὲν ἄφηνε νὰ πέσει τίποτε κάτω, ἔπρεπε νὰ τὸ ἐξηγήσει (μὲ θεωρίες καὶ ὑποθέσεις), ἀκόμη καὶ τὸ παραμικρὸ καινοδιαθητικὸ ἐδάφιο. Ἡ ἐπανερμηνεία καὶ τοῦ παραμικροῦ εὐαγγελικοῦ ἐδαφίου ἦταν καίριας σημασίας γιὰ τὴν δημιουργία τῶν προϋποθέσεων μιᾶς παγκόσμιας ἐπανάστασης.

Τὸ πιὸ ὡραῖο ὅμως εἶναι ὅτι ἡ χρήση τῆς παλιατζούρας τοῦ Κορδάτου (ποὺ ἀντέγραφε τὴν «Ἀρνητικὴ Κριτική» τῶν ἀρχῶν τοῦ 20οῦ αἰ. καὶ τοῦ τέλους τοῦ 19ου) γινόταν μέχρι καὶ τὶς ἀρχὲς τοῦ 21ου αἰώνα ἀπὸ τὸ ἑλληνικὸ διαδίκτυο. Θυμᾶμαι ἕναν στὸ ἱστολογιό του νὰ ἀραδιάζει διάφορα μὲ ὕφος «καὶ τώρα, θὰ σᾶς δείξω τί πραγματικὰ συνέβη», μὲ σκοπὸ νὰ δειξει ὅτι ἡ Ἀποκάλυψη τοῦ Ἰωάννη ἦταν ἐθνικο-επαναστατικό, πολιτικὸ ἀντιρωμαϊκὸ κείμενο, ποὺ ἡ κατοπινὴ Ἐκκλησία παραποίησε σὲ θεολογικὸ/μεταφυσικό· καὶ νὰ μὴ σηκώνει μύγα στὸ σπαθί του. Προφανῶς, κατ’ ἀπομίμηση τῆς «γραμμῆς» τοῦ Κορδάτου καὶ τῆς Λιλῆς (μία ἦταν ἡ Λιλή). Ἦταν μεγάλος θεολόγος κι αὐτός (ὁ τοῦ ἱστολογίου). Γι’ αὐτὸ ἄλλωστε, καὶ γίνεται ἡ ἀνάρτηση αὐτή, ὄχι γιὰ νὰ περιπαίξουμε τὸν Κορδάτο ὅσο γιὰ νὰ ἀντιληφθοῦμε τὴν πόζα ἐπιστημοσύνης ποὺ αὐτός, ἕνας θεολογικὰ-θρησκευτικὰ ἀστοιχείωτος, ἐμφύσησε σὲ ὁλόκληρες γενιές, οἱ ὁποῖες ὅλα -ἄρα καὶ τὸν Πρωτοχριστιανισμό- ἐκπαιδεύτηκαν νὰ τὰ κρίνουν βάσει τῆς κοσμοαντίληψης τῆς ἀριστερίστικης σέχτας στὴν ὁποία κάποτε εἶχαν θητεύσει στὰ νιάτα τους: Τὰ πάντα εἶναι πολιτικά, εἶναι πολιτικάντικες συνωμοσίες καὶ στοχεύσεις, καί, φυσικά, βία.

* Διαφώνησε μὲ τοὺς μακεδονισμοὺς τοῦ ΚΚΕ κι ἀποχώρησε. Γιὰ νὰ μὴ λέμε ὅτι δὲν ὑπῆρχε πρόβλημα μὲ ὅσα διακήρυσσε τὸ τοτινὸ ΚΚΕ, ἢ μὲ τὶς ἀντιφάσεις του -ἀφοῦ τὴν ἴδια στιγμὴ ὑπῆρχαν κομμουνιστές, σὰν τὸν Κορδάτο, ποὺ κατανοοῦσαν ὅσα τέτοια ἔλεγε τὸ ΚΚΕ ὡς πρόβλημα, καὶ τὰ κατήγγειλαν.

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Αριστερά, θρησκεία and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s