ἀντιμακεδονισμοί

Λίγα καὶ γνωστὰ εἶναι τὰ βασικότερα ἐπιχειρήματα, ὅλα τους χαμηλοῦ ἐπιπέδου, κατὰ τῆς λαϊκῆς ἀντίδρασης γιὰ τὴ συμφωνία τῆς κυβέρνησης. Καὶ ἕνα παράδοξο μέτωπο ἀναδεικνύεται ὅταν τὰ προβάλλει.

Τὸ πρῶτο εἶναι ὅτι οἱ Μακεδόνες δὲν ἐνδιαφέρονται γιὰ τὸ θέμα. Παραλλαγὴ αὐτῆς τῆς ἄποψης εἶναι ὅτι μόνο οἱ Πόντιοι καὶ Μικρασιάτες τῆς Μακεδονίας ἐνδιαφέρονται. Τὸ ἐπιχείρημα αὐτὸ στὴν πρώτη ἐκδοχὴ εἶναι κατὰ βάθος ἕνας χυδαῖος ἀθηναϊσμός (παραλλαγὴ τοῦ χυδαίου ὑλισμοῦ): Ὅτι ὁ «μέσος, φυσιολογικὸς ἄνθρωπος» ἐνδιαφέρεται μόνο γιὰ τὸ ἂν θὰ βρεῖ νὰ παρκάρει, τί θὰ φάει, ἂν ἔχει δουλειά, ἂν τὰ ἀπορριμματοφόρα τοῦ Δήμου θὰ μαζέψουν τὰ σκουπίδια του, τὸ κινητό του, καμμιὰ τσόντα στὰ κλεφτὰ κ.ο.κ., καὶ κατὰ τὰ ἄλλα δὲν ἔχει αἴσθηση συμμετοχῆς σὲ ὑπερατομικὲς συλλογικὲς ὀντότητες καὶ κοινότητες. Ἡ πιὸ ζωώδης μορφὴ ἀνθρώπου ἀνάγεται σὲ πλειονοτικὸ κανόνα -λὲς καὶ ἐκεῖνος ποὺ ἀγχώνεται γιὰ τὴ δουλειά του ἢ γιὰ τὰ σκουπίδια καὶ τὶς γκόμενες, ἀπαγορεύεται ἢ ἀποκλείεται νὰ ἀγχώνεται καὶ γιὰ τὴ Μακεδονία. Δὲν κατανοῶ πῶς τὸ πιστεύουν αὐτὸ διάφοροι, πάντως δὲν ἰσχύει πλειονοτικά. Ἴσως κρίνουν ἐξ ἰδίων τὰ ἀλλότρια.

Ἡ δεύτερη ἐκδοχή, ὅτι τάχα μόνο οἱ πρόσφυγες τοῦ ’22 στὴ Μακεδονία ἐνδιαφέρονται, γιὰ λόγους ψυχολογικοῦ ἄγχους, εἶναι ἕνα ψεῦδος. Βεβαίως, τιμᾶ τοὺς ἀπογόνους τῶν προσφύγων τοῦ ’22 στὴ Μακεδονία ὅτι νοιάζονται γιὰ τὴ νέα πατρίδα τους ἐνῶ κρατᾶν τὴν ταυτότητά τους. Ἀλλὰ δὲν εἶναι μόνο αὐτοὶ ποὺ ἀγανακτοῦν μὲ τὶς συμφωνίες τῆς κυβέρνησης, εἶναι καὶ οἱ Μακεδόνες ποὺ ἔχουν προγόνους πρὸ τοῦ ’22 στὴ Μακεδονία. Καὶ πολλοὶ Κρητικοί, Ἀθηναῖοι καὶ ἄλλοι. Τὰ διχαστικὰ ντόπιων-πρόσφύγων ποὺ πλαγίως σπέρνουν εἶναι ἀβάσιμα. Παρ’ ὅλες τὶς διαφορές τους, ντόπιοι καὶ πρόσφυγες εἶναι Ἕλληνες μπροστὰ στὸν κοινὸ ἐχθρό. Βεβαίως, δὲν ἔχει ἱστορικὴ βάση ἡ ὑποπερίπτωση τοῦ ἴδιου ἐπιχειρήματος, πὼς τάχα ἡ Μακεδονία κατοικεῖται στὴν πλειονότητά της ἀπὸ ἀπογόνους προσφύγων τοῦ ’22 κι ὄχι ἀπὸ γηγενεῖς Μακεδόνες, κι ἄρα πιὸ ἀρχαῖοι «γεωγραφικὰ Μακεδόνες» εἶναι ἐκεῖνοι τῆς ΠΓΔΜ. Αὐτὰ τὰ σκοπιανὰ ἐπιχειρήματα ἂς τὰ ποῦν στοὺς Σκοπιανούς. Ντόπιοι καὶ πρόσφυγες ἦταν περίπου ἴσοι ἀριθμητικὰ στὸν Μεσοπόλεμο στὴ Μακεδονία.

Ὑπερπροβάλλονται περιπτωσιολογίες ὅπως ἡ παρουσία Βορειοελλαδιτῶν στὰ σκοπιανὰ καζίνο καὶ φθηνὰ βενζινάδικα. Πόση γελοιότητα πιὰ θὰ ἀντέξουμε; Ἡ παγίδα τοῦ ἐπιχειρήματος ἐδῶ ἔγκειται στὴν ἀντιμετώπιση τοῦ κάθε εἴδους τουρισμοῦ ὡς «ἀεθνικοῦ» καὶ ὡς αὐτοδίκαια δείγματος ἀδιαφορίας γιὰ τὴν πατρίδα. Κάτι τέτοιο εἶναι μεγάλο ψεῦδος, τόσο πιὸ μεγάλο ὅσο περισσότερο προβάλλεται μὲ σοβαροφάνεια καὶ εἰρωνεία. Γιὰ παράδειγμα, οἱ Τοῦρκοι τουρίστες τῆς Θεσσαλονίκης οὔτε φιλέλληνες εἶναι οὔτε προδότες τῆς Τουρκίας ἐπειδὴ ἀφήνουν συνάλλαγμα στὴν Ἑλλάδα. Εἶναι ἄλλο πράγμα οἱ ἐμπορικὲς καὶ πολιτισμικὲς ἀνταλλαγὲς κι ἄλλο ἡ ἐθνικὴ συνείδηση. Ὅσοι ἀπὸ τὸ πρῶτο συνάγουν συμπεράσματα γιὰ τὸ πρῶτο, ἐμπίπτουν στὴν κατηγορία ἐκείνου ποὺ νομίζει ὅτι ὁ ἄνθρωπος «θέλει νὰ τρώει μόνο, μὲ κάθε κόστος».

Ἐντάξει, ἡ Ἑλλάδα σώζεται μόνο μὲ δυὸ θαύματα πιά, καὶ τὰ συλλαλητήρια δὲν ἐπαρκοῦν, ἂν καὶ πρέπει νὰ γίνονται. Ἄλλο αὐτό, κι ἄλλο ἀπὸ μυγιάγγιχτη διάθεση νὰ ἀρνεῖσαι στοὺς τελευταίους Ἕλληνες τὸ δικαίωμά τους στὴν ἱστορία τους.

Advertisements
This entry was posted in Μακεδονία and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s