αὐτοετεροπροσδιορισμοί

Τρεῖς τρόποι ἑτεροπροσδιορισμοῦ. Πρῶτος: ὅποιος ἔρχεται χρονικὰ δεύτερος ἀφομοιώνει ἢ καταστρέφει τὰ πολιτισμικὰ μέτρα τοῦ χρονικὰ πρώτου. Δεύτερος: ὅταν ὁ πρῶτος, ἐκεῖ ποὺ ἦταν μόνος καὶ εἶχε τὰ δικά του πολιτισμικὰ μέτρα, ξαφνικὰ ἀντιλαμβάνεται τὸν ἀνταγωνισμὸ ἄλλων πολιτισμικῶν μέτρων. Καὶ λέει: Εὐτυχῶς ποὺ δὲν εἶμαι σὰν κι αὐτούς. Τρίτος: πάλι τοῦ χρονικὰ πρώτου. Νὰ τὸν κατηγορήσουν κάποιοι γιὰ τὰ δεινά του (καὶ κερατὰς καὶ δαρμένος) παραβλέποντας (μὲ τὰ ἴδια σχολαστικά τους κριτήρια) ὅτι δίπλα γίνονται ὄργια ἀλλὰ οἱ ἴδιοι δὲν μιλᾶνε -ὄχι γιατὶ «δὲν εἶναι δική τους δουλειά» ὅπως ἀπολογοῦνται, φυσικά, διότι τὰ σχολαστικά τους κριτήρια εἶναι ὑπεριστορικά, εἶναι ἡ οἰκουμενικὴ Ἀλήθεια βάσει τῆς ὁποίας κρίνονται ὅλοι, ἄρα θὰ ἔπρεπε νὰ κρίνουν τὸ ἴδιο αὐστηρὰ τοὺς πάντες.

Τί εἶναι ἥττα καὶ τί δὲν εἶναι:

Τὸ νὰ θεωρηθεῖ ἥττα ἡ διαπίστωση τοῦ χρονικὰ πρώτου «Εὐτυχῶς δὲν εἶμαι σὰν κι αὐτούς» συνιστᾶ τὴν ὁριστική, ἀμετάκλητη ἥττα, καθὼς εἶναι αὐτομαστίγωση. Ἥττα ἐπίσης εἶναι ἡ ἐσωτερίκευση τῶν πολιτισμικῶν μέτρων ἐκείνου ποὺ πῆρε γῆ καὶ πληθυσμούς. Ξέρουμε ἱστορικῶς πολὺ καλὰ τί ἔκαναν ὅσοι Χριστιανοὶ Μικρασιάτες δὲν εἶπαν ἀπὸ τὸν 12ο αἰ. κ.ἑ. «Εὐτυχῶς, τουλάχιστον δὲν εἶμαι Τοῦρκος»: ἐξισλαμίστηκαν, ἔγιναν Τοῦρκοι καὶ χάθηκαν γιὰ πάντα γιὰ μᾶς. Ἄρα, κακῶς δὲν ἑτεροπροσδιορίστηκαν μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο («Εὐτυχῶς δὲν εἶμαι Τουρκομουσουλμάνος»).

Ἀντιθέτως, ὅταν ὁ χρονικὰ πρῶτος δὲν κατάφερε νὰ ἐμποδίσει τὸν δεύτερο νὰ τοῦ πάρει γῆ καὶ πληθυσμό, ὡστόσο ἑτεροπροσδιορίζεται ὡς «Εὐτυχῶς δὲν εἶμαι Τοῦρκος», τότε ὄχι ἁπλὰ δὲν ἔχει ἡττηθεῖ ὁριστικά (ἔχασε ἁπλῶς γῆ καὶ πληθυσμό), ὄχι ἁπλῶς ὁ ἑτεροπροσδιορισμός του συνιστᾶ μιὰ ἄμυνα (ἄρα ἔνδειξη ὑγείας), ἀλλὰ δείχνει καὶ τὴν ἐπανεπιβεβαίωση τῆς πίστης του στὰ οἰκεῖα πολιτισμικὰ μέτρα.

Συσχέτιση αὐτοπροσδιορισμοῦ – ἑτεροπροσδιορισμοῦ:

Ἡ εἰκόνα ποὺ τὸ Ἐγὼ ἔχει γιὰ τὸν ἑαυτό του συμπλέκεται, συγκρούεται, ἀναμιγνύεται μὲ τὴν εἰκόνα ποὺ ἔχουν οἱ Ἄλλοι γιὰ τὸ Ἐγώ. Δὲν ὑπάρχει τὸ καθαρὸ Ἐγώ. Ὁ αὐτοπροσδιορισμὸς συγχέεται / διαπλέκεται ἀναγκαστικὰ μὲ τὸν ἑτεροπροσδιορισμό. Οὔτε  ὑπάρχει ὁ πλατωνικὸς χῶρος τῶν Ὄντων ὅπου τίποτε δὲν χρειάζεται ἀπόδειξη: Ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ θὰ ἀντιληφθῶ (ἔστω καὶ ἄθελα: Ὅταν ἔμφανίζονται μπροστά μου Μουσουλμάνοι) τὴν ὕπαρξη ἄλλων πολιτισμικῶν μέτρων, αὐτὰ ἀναπόφευκτα θέτουν γιὰ μένα σὲ (νοητική, τουλάχιστον, καταρχάς) ἀμφισβήτηση τὴν ἀντικειμενικότητα τῶν δικῶν μου μέτρων καὶ ἀξιῶν, θέλω-δὲ-θέλω. Ὅτι «ἕνας ἄλλος κόσμος εἶναι ἐφικτός, ὁ ἰσλαμικός». Στὴ Γῆ, τὰ πάντα ἀναμεταξύ τους ἀναμετρῶνται διαρκῶς, ρητὰ καὶ ἔμπρακτα.

Ἡ διαπίστωση γιὰ τὴν κατωτερότητα τοῦ τουρκοϊσλαμικοῦ πολιτισμικοῦ προτύπου δὲν εἶναι κάτι ξεκομμένο οὔτε κάτι ποὺ ὑφίσταται μόνο του, ὡς τάχα μου «δὲν ἔχετε τί ἄλλο νὰ πεῖτε καὶ λέτε ὅτι εἶστε καλύτεροι ἀπὸ τοὺς Τούρκους». Δὲν εἶναι, δηλαδή, αὐτὸ τὸ «ἀντιεθνικιστικό» / ἀποδομητικὸ τσιτάτο τοῦ ’90 ὅτι τάχα μου «χρειαζόμαστε Ἐχθροὺς γιὰ νὰ συγκροτηθοῦμε ὡς ἔθνος». Εἶναι ἡ ἄλλη ὄψη τῆς πεποίθησης στὴν κανονικότητα καὶ ἀνωτερότητα τοῦ οἰκείου πολιτισμικοῦ προτύπου. Ἀκόμη κι ὅταν ἀφορᾶ τὶς δολοφονίες γυναικῶν στὸν ἰσλαμικὸ κόσμο ἢ τοὺς Ἀνατολικοευρωπαίους (τὸ πολὺ καθημερινό) ποὺ μὲ τὴν πρώτη δυστυχία ἔγιναν πόρνες καὶ μαφιόζοι ἀνὰ τὸν κόσμο. Ἀκόμη κι ὅταν ἡ σύγκριση ἀφορᾶ τὶς κατώτερες κοινωνικὲς βαθμίδες καὶ ὄχι τὶς αὐτοκρατορικὲς ἐλὶτ τοῦ 12ου αἰώνα, εἰδικά καθόσον ὁ Ζιάκας ἀναπαριστᾶ τὸ πῶς ἀηδίαζαν μὲ τοὺς Δυνατοὺς καὶ «ἑλληνίζοντες» οἱ ἁπλοί, χωρικοὶ  Μικρασιάτες (ἀλλά, νά τὸ διπλὸ κριτήριο, πρὸς Θεοῦ, ὄχι μὲ ἔκφυλους, αἱμοχαρεῖς καὶ χριστιανομάχους!)

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Ελλάδα, Τούρκοι and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s