Ἀνολοκλήρωτο μὰ ἀναγκαῖο

Μὲ ἀφορμή αὐτὴν τὴν ἀνάρτηση.

Ἐπιγραμματικά:

1. Τὸ δίλημμα ἦταν μεταξὺ ἀνταλλαγῶν πληθυσμῶν καὶ σφαγῶν (ἐθνικὰ κράτη) καὶ ἀνταλλαγῶν πληθυσμῶν καὶ σφαγῶν (Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία).

Ὄχι μεταξὺ συμβίωσης καὶ σφαγῶν. Πάμπολλα τὰ παραδείγματα ὑποχρεωτικῶν μετακινήσεων πληθυσμῶν, ἐποικισμῶν, σφαγῶν καὶ ὑποχρεωτικῶν ἐξισλαμισμῶν ἀπὸ τοὺς Ὀθωμανούς. Τὸ πρόβλημα, λοιπόν, εἶναι πῶς ἐπιθυμεῖ κάποιος νὰ γινόταν ἡ ἴδια δουλειά. Τῆς ἐθνοκάθαρσης. Δὲν συζητάω ἂν δὲν πρέπει νὰ γίνεται, θεωρῶ δεδομένο ὅτι θὰ γινόταν, ὅπως πάντοτε γίνεται: Μὲ τὴν νομικὴ ὑπόσταση καὶ δικαιολογία τῆς Σαρίας ἢ μὲ ἐκείνη τοῦ δυτικοῦ ἐθνοκράτους; Ἂς μὴν ξεχνᾶμε ὅτι καὶ ὁ Κεμάλ (τὸ 1919), καὶ ὁ Σουλτάνος (τὸ 1914), Τζιχὰντ κήρυξαν. Ὄχι μόνο ὁ Σουλτάνος-Χαλίφης. Παίξαμε, καὶ ἀλλοῦ χάσαμε ἀλλοῦ κερδίσαμε. Κάποιοι τὴν πλήρωσαν πολὺ περισσότερο. Ὅσον ἀφορᾶ τὸν κύριο σκοπό, φυσικὰ καὶ χάσαμε.

2. Ἡ συμβίωση δὲν εἶναι ἀπὸ μόνη της, χωρὶς ὅρους, κάτι τὸ θετικό.

Μπορεῖ νὰ λαμβάνει χώρα ὑπὸ καθεστὼς ρατσισμοῦ. Δὲν ἦταν οἱ Χριστιανοὶ αὐτοὶ ποὺ δὲν ἄντεχαν τὴ συμβίωση μὲ τοὺς Μουσουλμάνους αὐτὴ καθεαυτήν, π.χ. λόγῳ διαφορετικῆς θρησκείας. Δὲν ἦταν δηλαδή, ἡ θρησκεία ὁ λόγος ποὺ «ἔδιωχναν» τοὺς Μουσουλμάνους ἀπὸ τὰ ἐδάφη ποὺ ἀπελευθέρωναν. Ἁπλά, δὲν ἄντεχαν τὴν συμβίωση ὑπὸ ὅρους ὑποτέλειας καὶ ἀνισότητας. Ἀντίστροφα: Οἱ Μουσουλμάνοι δὲν ἀποδέχονταν μιὰ ζωὴ καὶ μιὰ πολιτεία ὅπου ἦταν πραγματικὰ ἴσοι ἀπέναντι στὸ νόμο. Γι’ αὐτὸ τὸ λόγο, ἀκόμη κι ἂν δὲν τοὺς ἔδιωχναν ἀπὸ τὰ χριστιανικὰ (σερβικά, ἑλληνικὰ κ.λπ.) ἐδάφη, αὐτοὶ (θά) σηκώνονταν καὶ (θά) ἔφευγαν στὰ ὀθωμανικά.

3. Γιατί καταλήξαμε σὲ ἐθνικὸ κράτος;

Δὲν «φταῖν» οἱ Ἕλληνες τοῦ 1821 ἂν οἱ ἄλλοι Βαλκάνιοι κάθισαν στ’ ἀβγά τους. Οὔτε ἔφταιγαν καὶ γιὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ἀντικειμενικὰ τὴν πρωτιὰ στὸ ἐμπόριο, τὴ μόρφωση κ.λπ. τὴν εἶχαν οἱ ἴδιοι κι ὄχι οἱ Βούλγαροι καὶ οἱ Σέρβοι. Πολιτισμός, παιδεία, σήμαινε ἐξελληνισμός. 1.000 χρόνια ἔτσι γινόταν. Οὔτε ὁ Ρήγας δὲν σκέφτηκε τὴν ἰσοτιμία πολιτισμῶν (μόνο ἀτόμων), γιατὶ ἦταν προφανὲς ὅτι αὐτὴ δὲν εἶχε τὶς προϋποθέσεις νὰ λειτουργήσει. Κι οὔτε διαμαρτύρονταν ἀκόμη, τότε, οἱ Βούλγαροι γιὰ τὰ ἑλληνικὰ στὴν θεία λειτουργία. Ἄρα; ἄρα, ἁπλά, ἔκατσαν στ’ ἀβγά τους. Τὰ περὶ καταπιεστῶν Φαναριωτῶν στὴν Μολδοβλαχία, τὰ ἀκούω βερεσέ. Ἐθνικὸ κράτος, λοιπόν, ἔκαμαν οἱ Ἕλληνες (καὶ μάλιστα, πρῶτοι) γιατὶ ἁπλούστατα κανεὶς δὲν τοὺς ἀκολούθησε τὸ ’21. Οὔτε Χριστιανοὶ οὔτε, φυσικά, καὶ Τοῦρκοι (ὅπως πίστευε ὁ Ρήγας). Ἔμειναν μόνοι τους. Νὰ περίμεναν οἱ Ἕλληνες τοῦ ’21 μήπως καὶ τοὺς Ἀρμένιους νὰ τὸ καλοσκεφτοῦν κανὰν αἰώνα ἀκόμη;

Advertisements
This entry was posted in 1821, Βούλγαροι, Ελλάδα, Σέρβοι, Τούρκοι, Χερσόνησος του Αίμου and tagged , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Ἀνολοκλήρωτο μὰ ἀναγκαῖο

  1. Ο/Η Μανώλης λέει:

    Με το [1], ας πούμε ότι συμφωνώ- βέβαια στη λογική αυτή δικαιολογείται και το 1922, αλλά εντάξει ο πιο ισχυρός στην ιστορία σφάζει αναπόφευκτα. Το [2] συμφωνώ μόνο στην επικεφαλίδα του, τα υπόλοιπα (μαζί με το 3) περί «αυγών», δεν μου λένε τίποτε, σόρρυ. Like πάντως για τον προβληματισμό

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      2. Ἅμα σκεφτεῖς πόσες προνομιοῦχες περιοχὲς ἐπαναστάτησαν (Χίος, Νάουσα, Χαλκιδική) ἐνῶ κανονικὰ δὲν εἶχαν λόγο νὰ τὸ πράξουν, καὶ τὴ μαζικὴ φυγὴ βαλκάνιων Μουσουλμάνων τὸ 1912 ἢ στὰ τέλη τοῦ 19ου αἰ. ἀπὸ τὴ Βοσνία καὶ τὴ Ρωσία πρὸς τὴν Ὀθωμανικὴ Αὐτοκρατορία.
      3. Δὲν συμμετεῖχαν στὴν ἐπανάσταση μαζικὰ οἱ ἄλλοι λαοί. Δὲν ἄλλαξαν (τουλάχιστον ὣς τὴν Ἐξαρχία) κάτι οἱ Ἕλληνες, συνεπῶς ἡ μετάβασή τους στὸ ἐθνοκράτος δὲν ἦταν δυτική (δὲν ὑπῆρχε ἡ ἀλλαγὴ ἀπὸ Γένος σὲ Ἔθνος), ἦταν μόνο λόγῳ τοῦ καθίσματος τῶν ἄλλων στὰ ἀβγά τους.

      Μου αρέσει!

    • Ο/Η Ν λέει:

      Επειδή έπιασες την Κοζάνη στο στόμα σου και δεν είναι μόνο ο μπλογκάρχης απο κει για πες μας λίγο σε ποια στοιχεία βασίζεσαι και λές οτι δεν ήταν οι Έλληνες πάνω απ το 50%;Την ξέρεις καλά την περιοχή;Έχεις πατήσει ποτέ το πόδι σου;Χώρια που αναμασάς μια τετριμμένη παρόλα »Η Μακεδονία, π.χ., είναι γνωστό ότι έγινε πλειοψηφικά ελληνική μετά το 1922, εννοώ δημογραφικά» σαν να είναι δεδομένο χωρίς να ορίσεις ούτε τι θεωρείς Μακεδονία ούτε που βασίζεις την κουβέντα σου κι ούτε παίρνοντας υπ όψιν και την ευρύτερη περιοχή μεχρι την Μαύρη Θάλασσα τα βάθη της Σερβίας και της Αλβανίας που έχουν πολλές χιλιάδες Έλληνες.Εμείς ξέρουμε πολύ καλά και που ήταν και τι κάναν οι παππούδες μας στη Μακεδονία πολύ πριν το 22.Εσύ απο πού είσαι και που ήταν οι παππούδες σου το 1922 και το 1822;Έτρωγαν ήσυχα ήσυχα μελιτζάνες αλα Βαλντουίν; Άντε γιατί και απόλεμοι και κακομοίρηδες μας ήρθατε και αχάριστοι κι ανάξιοι εμφανίζεστε κάποιοι.

      Μου αρέσει!

  2. Ο/Η N λέει:

    Να κεράσω μια καραμέλα για το λαιμό να σου περάσει ο βήχας;Σχολή δημόσιας διοίκησης δεν τέλειωσες;Για φέρε μας τις οθωμανικές απογραφές για την Κοζάνη να μας κατατροπώσεις εσύ που λες τα νόστιμα.Κι άμα είσαι αχάπαρος να μην το ανοίγεις.

    Μου αρέσει!

Γράψτε απάντηση στο Χρονογραφίες Ακύρωση απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s