Γυναῖκες καὶ ἐκχριστιανισμὸς τῆς Σουηδίας

Given what seems like a relatively powerful position women had in pagan Norse society, we may wonder why they would be willing to convert to Christianity. Possibly the new faith offered more to women than the old one. For example, the Christian heaven was seen as a great reward for all women, whereas the pagan Valhalla, where female Valkyries constantly served male warriors, was not accessible to most women after death. Anne-Sofie Gräslund summarizes the reasons why the new religion might be a positive change for women:

• Conditions in the afterlife were much better. Of course it sounded preferable to go to «light and paradise,» compared to the dark, dreary and depressing Hell

• The Christian message was less violent.

• The Christian attitude to small children, who were usually the responsibility of women. Infanticide was forbidden. . . .

• Christianity stressed the individual instead of the collective, the family.

Judith Jesch also observes that Christianity provided an opportunity for women in the Viking Age to «commission runic memorials, for their daughters as well as husbands and sons, build and repair bridges and causeways, and go on pilgrimage.» Jenny Jochens presents a more pessimistic view of the new religion’s opportunities for women; nonetheless, she also concludes that «Christianity’s most original contribution to the feminine condition was the insertion of gender equality into marriage and sexual relations,» including «forbidding the killing not only of boy babies, but also of girls.» The number of women’s burials discovered at Birka may partly reflect the influence of the clergy in gradually limiting selective female infanticide, but it may also indicate the important role played by women during the earliest stage of the Christianization process in Sweden

 

N. L. Wicker, Christianization, Female Infanticide, and the Abundance of Female Burials at Viking Age Birka in Sweden, Journal of the History of Sexuality 21.2 (2012), 245-262.

Birka ἦταν μιὰ ἀπὸ τὶς σκανδιναβικὲς πόλεις στὶς ὁποῖες ἀνιχνεύεται ἡ πιὸ πρώιμη χριστιανικὴ ἱεραποστολὴ κι ἐμφάνιση τοῦ Χριστιανισμοῦ (9ος αἰ.). Ἔτσι, ἡ διαδικασία τοῦ ἐκχριστιανισμοῦ τῶν βορειοευρωπαϊκῶν χωρῶν δὲν συνίσταται ἁπλῶς στὸν βασιλιὰ ποὺ ἐκχριστιάνισε βίαια τὴ χώρα του ὑπὸ τὴν ἐπίδραση κάποιου φανατικοῦ κληρικοῦ. Εἶχε προηγηθεῖ κάποιο διάστημα στὸ ὁποῖο κυρίως οἱ γυναῖκες τῆς χώρας υἱοθέτησαν τὸν Χριστιανισμό, καὶ ἔμμεσα ἢ ἄμεσα τὸν πρότειναν στοὺς ἄντρες τους.

Πράγματι, ἕνα ἀπὸ τὰ κοινὰ σημεῖα Παγανισμοῦ καὶ Ἰσλὰμ εἶναι τὸ μίσος γιὰ τὶς γυναῖκες, ποὺ γίνονται ἀποδεκτὲς ὡς ἀπρόσωπα σκεύη ἡδονῆς, εἴτε σ’ αὐτὸν τὸν κόσμο (ἐὰν δὲν προτιμηθοῦν ἐρωτικῶς τὰ ἀγόρια) εἴτε στὸν ἑπόμενο ὡς «παρθένες στὸν Παράδεισο». Γι’ αὐτὸ κι ὁ Κέλσος θεωροῦσε ἀξιόμεμπτο τὸ γεγονὸς ὅτι στὸ Χριστιανισμὸ πιστεύουν οἱ γυναῖκες. Στὸ Πακιστάν, πετᾶν τὰ κορίτσια στοὺς σκουπιδότοπους. Οἱ γυναῖκες τῆς Εὐρώπης πρῶτες ἀγκάλιασαν τὸ Χριστιανισμό. Τώρα ποὺ τὸν ἀποκηρύττουν ὡς καταπιεστικό, γιὰ νὰ κάνουν συνειδησιακὰ ἀνενόχλητες «τὴ ζωή τους», καὶ τώρα ποὺ πιστεύουν ἀφελῶς ὅτι δὲν ὑποτροπιάζουν στὸν Παγανισμὸ ἀλλὰ δημιουργοῦν μιὰ πιὸ ἀνθρώπινη κοινωνία, θὰ πεταχτοῦν κι αὐτὲς στὰ σκουπίδια.

This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Δύση, γυναίκες, θρησκεία and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s