Μπλὲ μάτια

Ἀναρτᾶ κάποιος σὲ σελίδα ἀρχαιολογικοῦ ἐνδιαφέροντος μαρμάρινες κεφαλὲς ἀρχαίων ἀγαλμάτων ἀπὸ τὶς ὁποῖες λείπουν τὰ μάτια (προφανῶς, ἀπὸ πολύτιμο ὑλικὸ διάφορο τοῦ μαρμάρου). Καὶ παραθέτει κείμενο ἀπὸ ἀντιχριστιανικὸ ἱστότοπο (βλ. μιὰ κριτικὴ ἐνάντια σὲ αὐτόν), πὼς οἱ Χριστιανοὶ τῶν πρώτων αἰώνων ἀποσποῦσαν τὰ μάτια γιατὶ, λέει, πίστευαν ὅτι ἔχουν μαγικὲς ἰδιότητες, καὶ κατόπιν ἢ σὲ μεταγενέστερες ἐποχὲς τὰ φοροῦσαν ὡς φυλακτά. Τὸ παρατιθέμενο κείμενο ἰσχυρίζεται ἐπίσης, χωρὶς ἀρχαιολογικὲς ἢ φιλολογικὲς ἀποδείξεις, ὅτι τὰ μάτια τῶν ἀγαλμάτων ἦταν γαλανά, κι ὅτι ἀπὸ αὐτὰ προέρχονται τὰ σημερινὰ φυλακτὰ μὲ τὸ μάτι. Πέραν τῆς ἀναπόδεικτης εἰκασίας γιὰ τὸ χρῶμα τῶν ματιῶν ὅλων ἢ τῶν περισσότερων ἀγαλμάτων, ἔχουμε στὴν περίπτωση αὐτὴ μιὰ ἔμμεση ἐπαναφορὰ τῆς γερμανικῆς ψευδοεπιστημονικῆς θεωρίας τῶν νορδικῶν (ἐκ Βορρᾶ) Ἑλλήνων -ποὺ ἐντελῶς τυχαῖα ἔμοιαζαν τῶν Γερμαναράδων τοῦ 19ου αἰ. καὶ τοῦ Γ΄ Ράιχ, οἱ ὁποῖοι διέδιδαν τέτοιες θεωρίες γιὰ ξανθοὺς γαλανομάτηδες Ἀρχαίους. Σαφῶς, δὲν ἀποκλείεται κάποια ἀγάλματα νὰ εἶχαν γαλανὰ μάτια ἢ καστανὰ κ.λπ.. Δὲν ξέρουμε ὅμως τί ἀκριβῶς ἴσχυε.

Ὅμως, τὸ κυριότερο ποὺ δὲν πρόσεξε κανεὶς ἀπὸ ὅσους ὑπερασπίζονται τὰ χαϊμαλιὰ εἶναι τὸ ἑξῆς: Ἕνας πραγματικὸς Χριστιανός, ὅπως τὸν θέλει ἡ Ἐκκλησία, ποτὲ δὲν θὰ πίστευε ὅτι τὰ χάντρινα μάτια τῶν ἀγαλμάτων ἔχουν μαγικὴ δύναμη. Ὅσοι Χριστιανοὶ τὰ φορᾶνε ἢ τὰ φοροῦσαν εἶναι λίγο εἰδωλολάτρες, ἀκόμη κι ἂν ἰσχυρίζονται ὅτι πιστεύουν στὸ Χριστό: Ἀφοῦ ἐμμέσως πιστεύουν σὲ μαγικὲς δυνάμεις, τῶν πετρωμάτων ἢ τῶν ἀγαλμάτων ἀρχαίων θεῶν. Ἂς τονιστεῖ ὅτι τὸ ποιὸς εἶναι σωστὸς Χριστιανὸς δὲν τὸ καθορίζει, ὅπως στὸν Παγανισμό, ἡ πρακτική τῶν πολλῶν (π.χ. λαϊκὴ θρησκεία τῶν Ἀρχαίων), ἀλλὰ ἀποκλειστικὰ ἡ Ἐκκλησία μέσα ἀπὸ τὰ δόγματα καὶ τὶς τελετές της. Ἐντέχνως ἀποσιωπᾶται ὅτι τὰ πολύτιμα ὑλικὰ τῶν ματιῶν θὰ μποροῦσαν ἐξίσου ἰσοπίθανα νὰ εἶχαν ἀφαιρεθεῖ ἀπὸ κυνηγοὺς πολύτιμων λίθων μὴ ἐμφορούμενους ἀπὸ ἀντιπαγανιστικὴ διάθεση. Τοτινοὶ Χριστιανοὶ ποὺ ἔσπαζαν τὰ ἀγάλματα γιατὶ τὰ φοβόντουσαν ἐμπίπτουν στὴν κατηγορία τῶν κατ’ ὄνομα Χριστιανῶν, γιατὶ ἁπλούστατα ἕνας πραγματικὰ Χριστιανὸς δὲν φοβᾶται τοὺς δαίμονες καὶ δὲν μποροῦσαν νὰ τοῦ κάνουν τίποτε κακὸ τὰ λατρευτικὰ ἀγάλματα. (Βλ. ἐδῶ γιὰ τὰ ἔμψυχα ἀγάλματα, γιὰ τὰ ὁποῖα μερικοὶ Νεοτερικοὶ νομίζοντας ὅτι γνωρίζουν γιὰ τὴν Ἀρχαιότητα περισσότερα ἀπ’ ὅ,τι οἱ Χριστιανοὶ εἰρωνεύονται τὴν ἄποψη τῶν τοτινῶν Χριστιανῶν γιὰ ὕπαρξη τέτοιων ἀγαλμάτων) Ἀποτελεῖ ἐπίσης γεγονὸς ὅτι ὅσοι φορᾶνε σήμερα τέτοια φυλακτὰ εἴτε δὲν ξέρουν τί πρεσβεύει σχετικὰ ἡ Ἐκκλησία (καὶ δὲν τοὺς νοιάζει, συχνά) εἴτε δὲν εἶναι Χριστιανοί. Τὸ πιὸ κωμικὸ ἔγκειται στὸ γεγονὸς ὅτι ἐνῶ ὅλος ὁ μορφωμένος (ἀπὸ ἕνα βαθμὸ καὶ πάνω) κόσμος κρυφογελάει μὲ τοὺς γραφικοὺς ποὺ κρεμᾶνε μανιωδῶς φυλακτὰ μὲ τὸ ἀσπρογάλαζο μάτι παντοῦ, σὲ ντουλάπες, γραφεῖα, τοίχους, αὐτοκίνητα κ.λπ., οἱ σημερινοὶ παγανιστὲς καὶ ἐπιστημονιστὲς ὑπερασπίζονται αὐτὴν τὴν συνήθεια. Τὸ ἄκρον ἄωτον τῆς ἀπατεωνιᾶς ἔγκειται στὸ νὰ παρουσιάζουν οἱ ἀρχαιολάτρες τὰ ἄτομα ποὺ παθιάζονται μὲ τὰ φυλακτὰ-χαϊμαλιὰ ὡς βέρους Χριστιανούς, ὡς παραδείγματα χριστιανικοῦ ἄτόμου. Ἐνῶ πρόκειται γιὰ δικούς τους ἀνθρώπους, εἰδωλολάτρες ἢ γιὰ ἀνθρώπους μιᾶς ἐνδιάμεσης ζώνης ἀπροσδιόριστων πεποιθήσεων. Ὄχι γιὰ Χριστιανούς. Δὲν μποροῦμε νὰ βοηθήσουμε ὅσους δὲν μποροῦν νὰ ξεχωρίσουν τὴν παράδοση τῶν χαϊμαλιῶν ἢ τοῦ μαγιάτικου στεφανιοῦ ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ παράδοση.

filaxto1

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Αρχαιότητα, θρησκεία and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s