ἄγρια φύση

Τὰ ζῶα ἔχουν χρησιμεύσει στοὺς ἀνθρώπους γιὰ διάφορους ἠθικοπλαστικοὺς σκοποὺς ποὺ πρέπει νὰ ἐπιβληθοῦν σὲ ἄλλους ἀνθρώπους. Ἀπὸ τὴν ἐποχὴ τοῦ Αἰσώπου, τοὺς ἐκκλησιαστικοὺς Πατέρες, τὸν (σχεδὸν ζῶον) Εὐγενὴ Ἄγριο τοῦ Διαφωτιστῆ, τοὺς κοινωνικοὺς δαρβινιστὲς καὶ τοὺς καλοκάγαθους ἀναρχικούς, ὁ ἀνθρωπομορφισμὸς κυριαρχεῖ. Τελευταῖα λέξη τῆς μόδας, τὰ ντοκιμανταίρ. Ἓως τὸ ’70, νομίζω ὅτι προβαλλόταν ἡ ἀγαθὴ πλευρὰ τῆς Ἄγριας Ζωῆς, μὲ τὰ σκέρτσα τῶν μαϊμούδων καὶ τοὺς ἐλέφαντες νὰ καταβρέχουν ὁ ἕνας τὸν ἄλλον. Ἀπὸ τὸ ’80-’90 (ὅταν μιὰ ὁλόκληρη γενιὰ εἶχε ἤδη μεγαλώσει ἀπὸ βρέφος παρέα μὲ τὸν κόσμο τῆς τηλεόρασης, καὶ χάθηκε ἢ θόλωσε ἡ ἔννοια τῆς ἐκτὸς τηλεοράσεως Πραγματικότητας), πλημμυρίσαμε ἀπὸ ντοκυμανταὶρ ποὺ δείχνουν μιὰ φρικιαστικὴ ὄψη τῆς ζωικῆς δραστηριότητας. Ἡ θαλάσσια χελώνα ποὺ ἁρπάζει ἀπ’ τὸ πόδι του τὸ περιστέρι ποὺ πάει νὰ πιεῖ νερό, καὶ βλέπουμε τὶς τελευταῖες μπουρμπουλῆθρες ποὺ βγάζει αὐτό -γιὰ νὰ φέρω ἕνα παράδειγμα. Δὲν εἶναι μόνο ἡ κοινωνία ποὺ πλήττει μὲ τόση γαλήνη καὶ θέλει νὰ νοιώσει τὴ βία ποὺ τῆς ἔχει λείψει πολιτισμικά (ποτὲ ἄλλοτε δὲν προβλήθηκε τόση βία στὴν τηλεόραση καὶ τὰ ΜΜΕ ὅσο σήμερα), ἀφοῦ διανύουμε τὴ μεγαλύτερη εἰρηνικὴ περίοδο στὴ Δύση. Εἶναι καὶ οἱ φιλελεύθεροι ποὺ ξαναφέρνουν τὸ μοτίβο τοῦ κοινωνικοῦ δαρβινισμοῦ: Ὅποιος φάει τὸν ἄλλον, δὲν ὑπάρχει Γιατὶ. Οἱ ἀριστεροὶ ὅπως πάντα τὰ ἔχουν χαμένα: Ὅταν θέλουν νὰ ἐναντιωθοῦν στὸν χριστιανικὸ ἠθικισμό, ὑποστηρίζουν ὅτι εἴμαστε κι ἐμεῖς ζῶα (ἀχαλίνωτο σέξ, φαῒ καὶ γλέντι, «καὶ τί σᾶς πειράζει;» κ.ο.κ.), ἐνῶ ὅταν ἔρχονται ἀντιμέτωποι μὲ τὴ χαρὰ τῆς θανάτωσης καὶ τοῦ βασανισμοῦ, τονίζουν τὴν ἀνθρωπιά, τὰ μὴ-ἔνστικτά μας, τὴν «ξεχωριστή μας φύση», τὰ «ἅμα νοιώθω κρεμμύδι, εἶμαι κρεμμύδι» καὶ ἄλλα τέτοια κατευθείαν προερχόμενα ἀπὸ τὸν κόσμο τῶν Ἰδεῶν. Ἡ παρακάτω προσέγγιση εἶναι πιὸ ἀληθοφανής: Ἡ βία ὑπάρχει, τόσο σὲ ζῶα ὅσο καὶ σὲ ἀνθρώπους, ἀλλὰ διαρκεῖ τόσο λίγο, ὥστε νὰ σὲ φάει τὸ θηρίο. Μετά, ἀνεμελιά, ζουζούνια στὴ μύτη μας. Ἡ προβολὴ τῆς βίας εἶναι ποσοτικὰ λανθασμένη. Ὡστόσο, ἡ σύγχυση τῆς βίας μὲ τὴν ἐπιθετικότητα εἶναι (γιὰ ὅποιον τὴν κάνει -ὄχι τὸ ἄρθρο) ἐσφαλμένη. Ἡ ἔχθρα καὶ ἡ φιλία εἶναι μόνο ἀνθρώπινα, καὶ ἀξερίζωτα.

Ενώ δεν θεωρώ τα shoot’em all παιχνίδια προαγωγους βίας,δεν θα έλεγα το ίδιο για τα «αθώα», «περιβαλλοντικά», «σκληρά μέσα στο παιχνίδι της φύσης» ντοκιμαντέρ ,απο αυτά που συνηθίζουν όλα τα κρατικά και ένα ιδιωτικό κανάλι. Παρακολούθηση του βίου και της πολιτείας σαρκοβόρων αρπακτικών. Με τέτοια οικειότητα ,ώστε συχνά τα ζώα διαθέτουν ονόματα! Ο Πάτρικ τεμπελιάζει, η Δεββώρα κυνηγάει το Ιμπάλα της.Ο μικρός Ζάκ είναι ατακτουλης, η ασυναγώνιστη μάνα Σαρλόττα θρηνεί το κουτάβι της που το έπνιξε η σκύλα η ύαινα.Οπου η επιλογή του θέματος,βασίζεται πάνω στα στερεοτυπα του κλασικου φίξιον.Οπου η επιλεκτική χρήση νυκτερινών πλανων και «τραγικότητας» ή δραματικότητας στην αφήγηση, γιγαντώνει σε όλους, όχι μόνον στα παιδουδια, πως έξω στην φύση, αυτήν που μας παινεύουν οι οικολόγοι και οι χίπιδες, επικρατεί ο νόμος της ζούγκλας. Μα, όταν επικεντρώνεις το μάτι ή το αφτί σου σε επιλεγμένο στόχο ,ο στόχος διογκώνεται και κατακτά το μυαλό σου. Είναι η πανάρχαια συνταγή της πίστης.Αν ήθελαν να δείξουν την φύση, πολύ πιό κοντά στην αλήθεια θα ήταν αμέτρητα, ακίνητα πλανα, όπου καμιά φορά πετάει ένα ζουζούνι ή γλύφεται μιά γάτα. Ο χρόνος της φύσης είναι ατέρμων, όπως και η Ιστορία: ακόμη και η πιό ζοφερή βία κατά λαών, εθνών και επι πολεμου, δεν είναι παρά λεπτά της ώρας σε ολοκληρα χρόνια όπου βασιλεύει η ακινησία. «Μακρά διάρκεια» το έλεγε ένας ιστορικός που φροντίσαμε, κι αυτόν την σχολη του ,να τον κάνουμε καριέρες και να τον ξεχάσουμε.

Πηγή

Advertisements
This entry was posted in φιλελεύθεροι, οικολογία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s