ἀνατομία μὲ ζωντανούς

Θυμᾶμαι ἕναν ἡμιμαθὴ νεοπαγανιστή, ποὺ προσφάτως πέθανε, καὶ ἔτσι δὲν θὰ μπορεῖ νὰ λέει κι ἄλλες ἀνακρίβειες, νὰ λέει ὅτι οἱ Βυζαντινοὶ χρησιμοποίησαν πρῶτοι σὲ μαθήματα ἀνατομίας σώματα ζωντανῶν ἀνθρώπων. Κάτι τέτοιο τὸ ἀνέφερε -καὶ καλά- ὡς παράδειγμα τῆς ἀπανθρωπιᾶς τῶν Βυζαντινῶν, ἐπειδὴ αὐτοὶ ἦταν Χριστιανοί. Αὐτὸς ὁ νεοπαγανιστὴς δὲν εἶχε πληροφορηθεῖ (λέμε, τώρα!) γιὰ τὸν Ἐρασίστρατο καὶ τὸν Ἡρόφιλο, διάσημους γιατροὺς στὸ α΄ μισὸ τοῦ 3ου π.Χ., ποὺ ἀνάτεμναν στὴν Ἀλεξάνδρεια ζωντανοὺς ἀνθρώπους, γιὰ νὰ δοῦν τὰ ὄργανά τους:

Aulus Cornelius Celsus, De medicina, Προοίμιο, 23-24:

Εἶναι ἀπαραίτητο νὰ ἀνοίξει κανεὶς τὸ σῶμα τοῦ νεκροῦ καὶ νὰ ἐξετάσει τὰ ἔντερα καὶ τὰ σπλάγχνα του. Ὁ Ἡρόφιλος καὶ ὁ Ἐρασίστρατος ἔπραξαν αὐτὸ μὲ τὸν καλύτερο τρόπο, ὅταν ἀνέτμησαν ἀνθρώπους ζωντανούς -ἐγκληματίες ποὺ τοὺς ἔδωσαν οἱ βασιλεῖς ἀπὸ τὴ φυλακή· καὶ ἐνόσῳ αὐτοὶ ἀκόμη ἀνέπνεαν, ἐξέτασαν τὰ μέρη ποὺ προηγουμένως ἡ φύση ἔκρυβε, τὴ θέση τους, τὸ χρῶμα, τὸ σχῆμα, τὸ μέγεθος, τὴ διάταξή τους, τὴ σκληρότητά τους, τὴ μαλακότητά τους, τὴν ἁπαλότητά τους, τὴ σχέση…καὶ ἐὰν κάθε τμῆμα εἰσέρχεται σὲ ἄλλο ἢ ὑποδέχεται ἄλλο.

Ergo necessarium esse incidere corpora mortuorum, eorumque viscera atque intestina scrutari; longeque optime fecisse Herophilum et Erasistratum, qui nocentes homines a regibus ex carcere acceptos vivos inciderint, considerarintque etiamnum spiritu remanente ea, quae natura ante clausisset, eorumque positum, colorem, figuram, magnitudinem, ordinem, duritiem, mollitiem, levorem, contactum, processus deinde singulorum et recessus, et sive quid inseritur alteri, sive quid partem alterius in se recipit

herophilos_28190629_-_veloso_salgado

 

This entry was posted in Αρχαιότητα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s