Πληθωνικά

Γράφει ὁ Κ. Κουτσουρέλης γιὰ τὸ κάψιμο τοῦ «του σημαντικότερου ίσως έργου της βυζαντινής σκέψης», τῶν Νόμων τοῦ Πλήθωνα.

Καὶ διαβάζω, πέραν τὴς νομοθετούμενης πολυγαμίας (Περὶ τῆς ἑνὶ ἀνδρὶ γυναικῶν πλειόνων συνοικήσεως), τὸ ἑξῆς σημαντικό: «Ὅποιος διαφωνεῖ μὲ τὸν νομοθέτη θὰ καίγεται στὴν πυρά».

…οὗ καὶ σοφιστῶν, ἤν τις παρὰ τὰς ἡμετέρας ταύτας δόξας σοφιζόμενος ἁλῷ, ζῶν καὶ οὗτος κεκαύσεται

Μάλιστα οἱ διαφωνοῦντες θὰ θάβονται μαζὶ μὲ τοὺς ἐγκληματίες σὲ ξεχωριστὰ νεκροταφεῖα καὶ «οὐ τοῖς κοινοῖς».

Δὲν ξέρω πόσοι ἀπὸ τοὺς θαυμαστὲς τοῦ Πλήθωνα θὰ συμφωνοῦσαν ὅσον ἀφορᾶ τὴν ἀξία μιᾶς τέτοιας νομοθεσίας. Ἴσως μόνο στὴν περίπτωση στὴν ὁποία οἱ ἴδιοι θὰ ἦταν οἱ κρατοῦντες καὶ ὄχι οἱ διαφωνοῦντες. Τὸ μόνο σίγουρο εἶναι ὅτι ὁ Σχολάριος ἔκαψε ἕνα βιβλίο ποὺ διέτασσε νὰ τὴν καύση τῶν διαφωνούντων. Κάψιμο βιβλίου vs κάψιμο ἀνθρώπων, δὲν ξέρω πόσοι θὰ προτιμοῦσαν τὸ δεύτερο. Λὲς καὶ δὲν κάηκαν βιβλία ἀπὸ τοὺς πολυθεϊστές.  Πάντως, ὁ Κ.Κ. δὲν ἀποκαλεῖ «φανατικὸ» κάποιον ποὺ προτείνει τὸ κάψιμο στὴν πυρὰ τῶν διαφωνούντων. Πράγμα ποὺ σημαίνει ὅτι ἡ ἀποστροφή του γιὰ τὸν φανατισμὸ εἶναι ἀποκλειστικὰ πολεμικῆς χροιᾶς. Δηλαδή, χρησιμοποιεῖ (πρῶτο πράγμα ποὺ μαθαίνει κανεὶς στὸ σχολειὸ τοῦ Διαφωτισμοῦ) τὸν «φανατισμὸ» ὡς ἐργαλεῖο ἰδεολογίας: Ὁ δικός μας φανατισμὸς εἶναι καλός, τοῦ Ἐχθροῦ εἶναι κακός.

Τὸ ὡραῖο μὲ τοὺς Νεοέλληνες διανοούμενους εἶναι ὅτι ὁ Πλήθων στάθηκε ἐνάντιος στὴν «Ἕνωση τῶν Ἐκκλησιῶν». Γιὰ τοὺς δικούς του λόγους, φυσικά. Ἀλλὰ πάντως, ἦταν ἐνάντιος. Δὲν στάθηκε στὸ πλευρὸ τῶν φιλοδυτικῶν κατὰ τοῦ σκιάχτρου τῆς Ὀρθοδοξίας, ἢ ἔστω στὸ πλευρὸ τῶν «πολιτικὰ ρεαλιστῶν». Κι αὐτὸ πολλοὶ κάνουν ὅτι δὲν τὸ βλέπουν. Μαζὶ μὲ τόσα ἄλλα, βέβαια.

This entry was posted in Ρωμανία, θρησκεία and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s