οἰκολογία γιὰ λίγους

Ἡ οἰκολογικὴ ἀπαίτηση ἔχει τὸ ἑξῆς πρόβλημα. Ὅταν ἀπαλλαγεῖς ἀπὸ ὁποιοδήποτε θεό, τὸ μόνο ποὺ σοῦ ἀπομένει εἶναι ἡ γῆ. Ἐὰν παραιτηθεῖς καὶ ἀπὸ τὴ «γῆ», δηλαδὴ ἀπὸ τὴν ἀφθονία της, δὲν μπορεῖς νὰ ζήσεις. Δὲν ἀκουμπᾶς στὸν οὐρανὸ οὔτε πατᾶς στὴ γῆ. Εἶσαι στὸ κενό, πέφτεις στὴν ἄβυσσο.

Ἂν θὲς νὰ μοιράσεις δίκαια τὴ φτώχεια καὶ τὸν «λιτὸ βίο», τότε ἡ «διατήρηση τοῦ πλανήτη» δὲν εἶναι πειστικὸ ἐπιχείρημα. Δὲν ἔπεισε τοὺς Σοβιετικοὺς πολίτες, πάντως. Ὁ ἄνθρωπος εἶναι μιμητικὸ ὄν. Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἐὰν δεῖ ἕναν διπλανό του πλουσιότερο κ.λπ. θὰ θελήσει τὸ ἴδιο κι αὐτός. Γιατί αὐτὸς κι ὄχι ἐγώ; Εἰδικά, τώρα, εἶναι τραγικὰ γελοῖο νὰ περιμένεις ὅτι ὁ Τριτοκοσμικὸς ποὺ βλέπει μέσῳ διδικτύου τὴν ἀφθονία, δὲν θὰ τὴν θελήσει γιὰ τὸν ἴδιο: Νὰ τοῦ κόψουμε τὸ ἴντερνετ; Ἐκτὸς κι ἂν ὑπάρχει κάποιο ἀντίθετο πρότυπο, δὲν θὰ πάψει νὰ ἐπιθυμεῖ ὅσα βλέπει (καὶ εἶναι ἀδύνατο νὰ τοῦ ἀπαγορεύσουμε νὰ τὰ βλέπει). Ἡ «διατήρηση τοῦ πλανήτη προκειμένου νὰ συνεχίσουμε νὰ ζοῦμε» δὲν εἶναι πρότυπο, καὶ ξέρουμε ὅτι οἱ νόμοι (π.χ. νὰ ξοδεύουμε τόσα MB, νὰ τρῶμε τόσες θερμίδες τὴν ἡμέρα κ.λπ.) ὑπάρχουν ὥστε κάποιοι πιὸ ἔξυπνοι νὰ τοὺς παραβιάζουν: Κάποιοι θὰ ζοῦν καλύτερα καὶ κάποιοι χειρότερα, ὅπως γινόταν καὶ πρὶν ἀπὸ τὴν βιομηχανικὴ ἐποχὴ τῆς ἀφθονίας. Ὁ «τρόμος» λοιπόν, δὲν εἶναι πειστικὸ ἐπιχείρημα.

Ὑπάρχουν καὶ ὑπῆρξαν χῶρες ποὺ ἦταν πάντοτε φτωχές. Παρὰ τὴν ἀποικιοκρατία, ποτὲ δὲν ἀναπτύχθηκε στὴν ὑποσαχάρια Ἀφρικὴ καὶ τὸν Ἀμαζόνιο πολιτισμὸς μὲ πλοῦτο τέτοιο λ.χ. ὅσο στὴ Ρωμαϊκὴ Αὐτοκρατορία. Ἄρα, ζητᾶμε τὸ ἀκατόρθωτο, καὶ ἄδικο: νὰ ἐξισωθοῦν περιοχὲς ποὺ πάντοτε, καὶ ἀσχέτως παγκοσμιοποίησης, ἦταν ἐλεεινὰ φτωχὲς μὲ χῶρες ποὺ πάντοτε εἶχαν τὸ κρασάκι τους, τὸ λαδάκι τους, τὸ σιτάρι τους. Δὲν περιμέναμε ὅλοι τὴν παγκοσμιοποίηση ὥστε νὰ χτίζουμε πόλεις. Δὲν μιλᾶμε δηλαδὴ γιὰ τὸ «δικαίωμα» τοῦ Ἄγγλου νὰ ἔχει στὸ σουπερμάρκετ του φθηνὰ ἰνδικὰ λαχανικά, ἀλλὰ γιὰ κάτι ἄλλο, ποὺ μπορεῖ νὰ τὸ δεῖ μόνο ὅποιος ἔχει ἱστορικοὺς ὁρίζοντες πέραν τῶν τελευταίων 3-4 αἰώνων.

Ὁ πλανήτης θὰ συνεχίσει νὰ ὑπάρχει. Τὸ ἐὰν δὲν θὰ ὑπάρχουν οἱ ἄνθρωποι (πράγμα κάπως ἀδύνατο, ἀκόμα καὶ σὲ περίπτωση «οἰκολογικῆς καταστροφῆς») ἢ ὁρισμένοι ἢ πολλοὶ ἄνθρωποι, εἶναι ἕνα ἄλλο θέμα. Κατανοῶ τὸ δικαίωμα τοῦ ὁπαδοῦ τοῦ μεταφυσικοῦ μηδενισμοῦ νὰ τρομάζει μὲ τὸ ὑποτιθέμενο «ὁριστικὸ Τέλος» του, ἀλλὰ ὅπως ἔστρωσε ἔτσι θὰ ξαπλώσει. Εἶναι νὰ γελᾶ κανεὶς μὲ ὅσους «μορφωμένους» ἐπαναλαμβάνουν χιλιοειπωμένες μυθολογίες λ.χ. ὅπως ἐκείνην περὶ ἀπουσίας τῆς ἰδέας τῆς προόδου στὴν Ἀρχαιότητα. Οἱ Αρχαῖοι δὲν ἦταν καλοὶ ἐπειδὴ «δὲν ἤθελαν νὰ πλουτίσουν» (ἤθελαν καὶ μὲ τὸ παραπάνω), οὔτε ἐπειδὴ δὲν εἶχαν ἀνακαλύψει τὶς μηχανές. Ὅποιος σφάζει μὲ τὴ λεγεώνα, θὰ σφάξει καὶ μὲ τὸ πολυβόλο -ἁπλῶς, πιὸ ἀποτελεσματικά. Ὅπως ὅλοι οἱ προνεοτερικοὶ λαοί, θεωρητικοποιοῦσαν τὴν τεχνολογικὴ ἀδυναμία τους ἀναγάγοντάς την σὲ θεῖο καὶ φυσικὸ νόμο.

Ἄλλωστε, ἡ μαζικοδημοκρατικὴ ἀφθονία ἦταν ἱστορικὰ τὸ τελειωτικό, «ἀποστομωτικὸ» ἐπιχείρημα τῶν Νέων Χρόνων κατὰ τοῦ χριστιανικοῦ ἀσκητισμοῦ καὶ τῆς πίστης τῶν μαζῶν στὸ Χριστιανισμό: Δὲν ὑπάρχει παράδεισος οὔτε ἀνάγκη γιὰ ἀσκητικότητα προκειμένου νὰ τὸν κερδίσουμε, ἀφοῦ ὑπάρχει ἡ δυνατότητα (διὰ τῆς βιομηχανίας) γιὰ ἄνεση καὶ ἡ ἀπόλαυση τῆς ἀφθονίας. Ὁ Παράδεισος εἶναι ἐδῶ, σταματῆστε νὰ αὐτοβασανίζεστε. Τώρα μὲ τὴν οἰκολογικὴ κρίση, οἱ ἀπατεῶνες τοῦ Διαφωτισμοῦ «τὰ γυρνᾶνε», καὶ θυμοῦνται ὡς ἀποδιοπομπαῖο τράγο τοὺς Χριστιανούς, ποὺ «περιφρονοῦν καὶ τάχα καταστρέφουν τὸν κόσμο αὐτὸν γιὰ χάρη ἑνὸς ἄλλου, μεταφυσικοῦ». Λὲς καὶ ὑπῆρχε βιομηχανία στὸ Μεσαίωνα. Πραγματικὴ σοφιστεία -καὶ φυσικά, ἡ ἐκκοσμίκευση τῆς χριστιανικῆς κοσμοθεώρησης εἶναι ἔργο τῶν ἐκκοσμικευτῶν, ὄχι τῶν Χριστιανῶν.

Advertisements
This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, Χωρίς κατηγορία, οικολογία and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s