Ἡ ἐποχή μας, μετὰ τὸ ’70-’80, εἶναι ἡ ἐποχὴ στὴν ὁποία προβάλλεται ὅσο ποτὲ ἄλλοτε ἡ βία. Ἡ προβολὴ αὐτὴ εἶναι πρωτάκουστη, καὶ ἔχει τεράστιες ἀρνητικὲς συνέπειες στὴν ψυχοκοινωνικὴ ἀνάπτυξη τῶν παιδιῶν, τῶν ἐφήβων ἀλλὰ καὶ στοὺς ἐνήλικες. Ὅταν βλέπεις κάθε μέρα ἀπὸ 10 φόνους, καταλήγεις νὰ θεωρεῖς (εἰδικὰ ἂν εἶσαι ἔφηβος καὶ παιδί) ὅτι εἶναι κάτι φυσιολογικό, γιὰ τὸ ὁποῖο δὲν πρέπει νὰ χάνεις χρόνο καταγγέλλοντάς το καὶ ἀηδιάζοντας μὲ αὐτό. Δεῖγμα τῆς παραμόρφωσης αὐτῆς ποὺ ἔχει προκληθεῖ (τῶν ἀρνητικῶν συνεπειῶν) τὰ τελευταῖα χρόνια εἶναι Χριστιανοὶ νὰ ὑπερασπίζονται ταινίες βίας μὲ τὸ ἐπιχείρημα ὅτι καὶ στὴν μυθολογία ἢ τὴ Βίβλο ὑπάρχουν σκηνὲς βίας, καὶ πὼς ἡ καταδίκη καλλιτεχνικῶν ἔργων ἁπλῶς ἐπειδὴ περιέχουν βία εἶναι λανθασμένη. Ἢ νὰ λένε ὅτι δὲν ἔγινε καὶ τίποτε, μιὰ ταινία εἶναι, καὶ τὰ παραλέμε. Κανονικά, οἱ Χριστιανοὶ θὰ ἔπρεπε νὰ καταπολεμοῦν τὴ μιμητικὴ ἐπιθυμία γιὰ βία, ἡ ὁποία διαχέεται στὸν κόσμο μέσῳ ταινιῶν. Ἀφενὸς δὲν θὰ περίμενε κάποιος ἀπὸ Χριστιανὸ νὰ ὑπερασπίζεται τὴ βία των εἰδωλολατρικῶν μύθων. Ὁ Μ. Βασίλειος -τὸν ὁποῖο θὰ ξαναδιαστρεβλώσουν γιὰ ἄλλη μία φορά– δὲν ὑπερασπιζόταν εἰδικὰ τὴ βία τοῦ Ὁμήρου ὅταν ἔλεγε Πᾶσα μὲν ἡ ποίησις τῷ Ὁμήρῳ ἀρετῆς ἐστιν ἔπαινος. Ὁ Μέγας Βασίλειος προέτρεπε νὰ ἐπιλέγουμε μόνο τὰ θετικὰ τῶν Ἐθνικῶν (ὁ τίτλος τοῦ συγγράμματός του ἤδη τὸ λέει), και ὄχι ὅλα, καὶ ὑπὸ αὐτὴ τὴν εὐρύτερη γενικὴ τοποθέτησή του ἑρμηνεύονται οἱ ἐπὶ μέρους προτάσεις γιὰ τὸν καλὸ Ὅμηρο, τὸν καλὸ Σωκράτη κ.ο.κ -ὄχι τὸ ἀντίθετο. Ἡ ἀνθρωπογενὴς βία, ἀφετέρου, τῆς Βίβλου, καὶ θὰ ἔπρεπε νὰ τὸ ξέρουν αὐτὸ οἱ Χριστιανοί, καταδικάζεται αὐστηρά. Ὡστόσο, ἡ Παλαιὰ Διαθήκη δὲν ἀποκρύπτει τὴν βία, ἀκριβῶς γιὰ νὰ τὴν καταδικάσει. Ἀντίθετα πρὸς τὴ Βίβλο, ἀλλὰ καὶ πρὸς τὴ μυθολογία (κι αὐτὸ εἶναι ποὺ τὶς ξεχωρίζει ἀπόλυτα ἀπὸ τὴ σημερινὴ ἐποχή) στὴν μεταπολεμικὴ λογοτεχνία καὶ τὸν κινηματογράφο δὲν ὑπάρχει κανένα Δέον, καμμία ἠθικὴ καταδίκη τῆς βίας. Οὔτε σκέτη περιγραφὴ τῆς ἄδικης καὶ βίαιης κοινωνίας ὑπάρχει, ὅπως μᾶς λένε ὅσοι πιστεύουν ὅτι βία εἶναι «τὰ πάντα» καὶ μετατρέπουν τὴν ἔννοια σὲ ἔννοια-λάστιχο. Γιατὶ στὴν κοινωνία δὲν ὑπάρχει μόνο βία, ἀλλὰ ἡ βία συνιστᾶ τὴν ἐξαίρεση: Κανεὶς δὲν βλέπει στὸ δρόμο, ἐκτὸς καναπέ, 10 φόνους τὴν ἡμέρα στὴν Ἑλλάδα. Ὑπάρχει ἐσκεμμένη προώθηση-προβολὴ τῆς βίας, κι ὄχι περιγραφή της. Αὐτὸ ὑπερασπίζονται οἱ ὁπαδοὶ τῆς ἐλευθερίας τῆς τέχνης, τῆς ἐλευθερίας τῆς ἐταιρείας ποὺ παράγει μιὰ ταινία, οἱ ὁπαδοὶ τῆς κνίτικης ἀντίληψης περὶ τέχνης «Εἰκόνα σου εἶμαι καὶ σοῦ μοιάζω» (καὶ στὴν ἀρχαία Ἀθήνα γίνονταν φόνοι κι ἐγκλήματα, ἀλλὰ στὴν τέχνη προβαλλόταν τὸ ἠθικὸ καὶ τὸ ἀνώτερο, κι ὄχι ὁ «ταξικὰ ἀδικημένος φονιάς»), τοῦ «ἐλευθερία ἔχουμε». Λὲς καὶ στὰ ΜΜΕ προβάλλονται δημοκρατικὰ καὶ ἴσα ὅλες οἱ στάσεις ζωῆς, βίαιες καὶ εἰρηνικές, καὶ ἔτσι μπορεῖ ὁ κόσμος νὰ διαλέξει τὴ βία.
chronographiae@gmail.com
-
Πρόσφατα άρθρα
- Δημοκριάτικα
- ἑλληνοτουρκικά
- Ἵδρυμα Ὠνάση: Εἶστε παλιομοδίτες…
- Ἐμεῖς μιλᾶμε γιὰ βιτρίνες
- Ἀλεξιάς
- Διπλωματικά: Τὸ ἠλίθιο ἑλληνικὸ χαμόγελο
- Μητσοτάκ
- Οἰκογενειακά
- ἐπειδή, διὰ ταῦτα
- «Ἡ τέχνη ἐξετράπη τοῦ προορισμοῦ της…»
- Γυναῖκες ἀπελευθερωμένες: ἡ λαϊκιὰ ὄψη τοῦ βαμπιρισμοῦ
- Οἱ χαζοὶ ἕλληνες μαθητὲς (2)
- Ἦταν θέλημα Θεοῦ
- Οἱ χαζοὶ ἕλληνες μαθητές
- ἐρωτήματα σὲ ἠλίθιους
- τουβλομαχίες
- Φαῖδρος Μπαρλᾶς, Ἐν ἔτει 2000
- Santuyano
- Γελάει ὁ κόσμος
- πλατεία Ἀμερικῆς
- κοσμικὸ σχολεῖο στὴν Κύπρο
- Σὲ βλέπει
- δυὸ γάιδαροι σὲ ξένο ἀχυρώνα
- Μεταλληνός: ἀδιέξοδα
- μετα-ἰμπεριαλιστικὰ ἐρωτήματα
- brain drain, ἡ φυγὴ τῶν ἀπάτριδων
- Νηστεία σὲ 4, 3, 2, 1 μέρες: Ψῆστες χοιρινῶν Ψυχῶν
- τί ποιεῖ ἡ ἀριστερά σου
- Τρίγωνα
- λιφο-τσαγκαρουσιανός: πολυτονικό
- Ὀκτωβριανὰ 2
- Ὀκτωβριανά
- «Ἡ Ἐπιστήμη μᾶς ὁδηγεῖ»
- ὀρθοδοξοτυπικά
- Τὸ Ἑλληνοχριστιανό-μετρο τοῦ μητροπολίτη Ἰγνάτιου
- Sir Thomas Lawrence: Καποδίστριας (1818)
- βυζαντινὴ μικρογράμματη γραφή
- γεροντικά
- βήγκαν φυλακές
- ΕΔΑΔ
- Χάλογουην: ἀμερικανιές
- «Ὅπως μᾶς εἶπε» -καὶ τὰ σκυλιὰ δεμένα
- Ἀλλαξοπιστίες
- ἀγάλματα μὲ ἐσώρουχα
- Παραπληροφόρηση για την επίσκεψη του Πατριάρχη στο Άγιο Όρος
- Τὸ πεντάλεπτο τῆς δημοσιότητας
- καημένα Γερμανόπουλα τῆς Ἀ. Εὐρώπης
- τζοκερικά
- βία στὶς αἴθουσες..
- πλοῖα καὶ μαχητικά, μεταξὺ προδοσίας κι ἐθνικοφροσύνης
- Δύσκολα παιδικὰ χρόνια
- βαμπιρικά
- στὸν κόσμο τῶν βιβλίων
- καὶ ἄλλα ρωσικά
- Δόσεις
- Τὸ δράμα τῶν ΗΠΑ: Θηβαϊκὴ ἡγεμονία
- ἀγγλικό, γαλλικό, ρωσικό
- Εἰσβολές
- Τραμπολίνια: ἡ ἑλληνικὴ ἑρμηνεία τοῦ Τρὰμπ
- 50% τουλάχιστον
- Κοῦρδοι 2: ἡ μοίρα τῶν χωρὶς κράτος
- Κοῦρδοι: τί δὲν καταλαβαίνεις;
- Δὲν προλαβαίνουμε
- Στὸ Μητσοτακιστάν
- μάρτυρες
- διαμάχες μελλοθανάτων
- 598
- θρησκευτικοδεξιά
- Πόσο δεξιὸς εἶναι ὁ Μητσοτάκης
- ρωσοδεξιά
- Ξυδάκι ἀπὸ τὸ Συμβούλιο τῆς Ἐπικρατείας
- Γιανναρικά
- ἰσραηλο-σοβιετικά
- Κεραμίδια
- Τὸ 10% τῶν 400 ἑκατομμυρίων
- Τὸ ζωάκι εἶναι ἄκακο, δὲν ἔφταιγε
- ἐθνικὴ Ἑλλάδος, ἄντε γειά σου
- Marin Marais: Sonnerie de Ste. Geneviève du Mont-de-Paris (1723)
- Ἐμφύλιοι στὸ ΑΠΘ
- σὲ ἄμυνα ποιοί
- γιατί ὄχι τὸ Βυζάντιο;
- Ὀτοτοτοῖ, ὀτοτοτοῖ
- Ἀνδρέας Κάλβος: Πάντοτε ἐπίκαιρος
- σιγά, οἱ πατριῶτες κοιμοῦνται
- Νίκας τοῖς βασιλεῦσι
- Νέα Παραλία
- 3 του Σεπτέμβρη
- Σιγά, ἡ ἐθνικὴ Δεξιὰ κοιμᾶται
- κάνουν πῶς δὲν βλέπουν
- Ὁ θεός τους, τὰ καπούλια
- Wagner, Bruckner, Beethoven
- ὁ καημένος Ἀρειανισμός, καὶ ἄλλα τέτοια: Ὁ ἀνθρωπιστικὸς φανατισμὸς τῆς ἰσοπέδωσης
- Παλαιὰ Διαθήκη: Ἀντιγραφὴ ἄλλων μυθολογιῶν;
- Can you swim?
- Τὸ σουηδικὸ σάιμποργκ
- ψῆφος ὁμογενής, συστημένη ἀπὸ τὸ χωριό.
- Τί ἄσχημο, πόσο ἄσχημο
- πυθαγορικά
- Ἡ νύχτα τῶν ζωντανῶν μουσικῶν
- γιὰ τὸ καλό σου, οἰκολόγε
- ἄγαλμα – MET
- Τὸ 1/3 τῶν ἐπιτυχόντων κάτω ἀπὸ τὴ βάση;
- οἰκολογία γιὰ λίγους
- Νὰ τὸν χαιρόμαστε
- ἑλληνορθόδοξα
- Στὰ χωράφια
- Πληθωνικά
- Σμύρνη 1922 – Σαγγάριος 1921
- ἡ ἁγιότητα τῶν μεταμοντέρνων ἀριστεροχριστιανῶν
- Μάλθους
- Παιδιὰ τοῦ κλίματος
- Μιὰ στὸ καρφί..
- Ἡ Δημοκρατία στὰ χρόνια τοῦ Φιλόστρατου
- Δράσεις
- δύο (2)
- 16 & τοῦβλο
- Energy 101
- ρούσικος πατριωτισμός
- Ἀμβροσιάδα
- προτεραιότητες
- Τελευταῖοι Ἐθνικοὶ κατὰ Ἑλλήνων
- τὸ θέατρο τοῦ ἀρχαιοκεντρισμοῦ
- ἀνεμογεννήτριες
- παραδοσιακά
- Antoine Forqueray: La Forqueray
- Berlioz: Symphonie fantastique – 5/5
- πυρκαγιές
- HWV
- Θεοδωράκης: συνεκμετάλλευση Αἰγαίου
- Μὰρκ Τουαίην καὶ Ἁγία Σοφία
- Vasilissa ergo gaude
- στιγμιότυπα διακοπῶν
- ἀνατομία μὲ ζωντανούς
- Στῶν παπάδων τὶς γιορτὲς ὅλοι στὴ δουλειά
- παῖξε γκόλφ
- Μητροπολίτης Μόρφου 2
- Μάχη τοῦ Κλειδίου, 29-7-1014
- Noheda
- Μητροπολίτης Μόρφου καὶ παραεπιστήμη ἢ ψυχολογία
- J.S. Bach: Jauchzet Gott in allen Landen BWV 51
- Λουκιανός
- Licht auf dem Weg
- Ἀφίσες 1913-1918
- Ἄσυλο Πανεπιστημιακό
- 24-7-1923
- «Αὔριο θὰ σὲ δῶ»
- Γκράφιτι καὶ γκράφιτι
- Γεροντικὲς ἐκδικήσεις
- Ἄδειες ζωές;
- Σκοτεινοὶ Αἰῶνες: τουαλέτες
Kατηγορίες
- 1453 (21)
- 1821 (26)
- παράδοση (62)
- παιδεία (48)
- παλιά και νέα θεότητα (273)
- πεζόστιχοι (1)
- ποίηση (80)
- πολυπολιτισμός (116)
- πολιτικά (132)
- σεξουαλικότητα (17)
- τἐχνη (10)
- τυχαίο (16)
- τέχνη (98)
- τεχνη (1)
- Άραβες (87)
- φωτογραφίες (39)
- φιλελεύθεροι (152)
- φιλοσοφίες (236)
- Ύστερη Αρχαιότητα (179)
- Αρχαιότητα (168)
- Αριστερά (536)
- Αίγυπτος (14)
- Αθήνα (6)
- Ακροδεξιά (134)
- Αναδημοσιεύσεις (102)
- Βούλγαροι (27)
- Γερμανία (47)
- Δυτικοί (198)
- Δύση (343)
- Δεξιά (102)
- Εβραίοι (47)
- Ελλάδα (744)
- Θεσσαλονίκη (88)
- Ιστορίες (79)
- Ισλάμ (206)
- Ινδία (10)
- Κίνα (14)
- Μακεδονία (70)
- Μεσαίωνας (8)
- Μικρά Ασία (44)
- Πέρσες (10)
- Παλαιστίνη (3)
- Ρωσία (67)
- Ρωμαίοι (90)
- Ρωμανία (306)
- Σέρβοι (9)
- Σαν παραμύθια (47)
- Σλάβοι (35)
- Τούρκοι (223)
- Χωρίς κατηγορία (98)
- Χερσόνησος του Αίμου (37)
- αθεϊσμός (36)
- ανθρωπισμός (78)
- ανθρώπινα (56)
- βυζαντινή τέχνη (97)
- βυζαντινή αρχιτεκτονική (42)
- γυναίκες (27)
- γλώσσα (31)
- δυτική μεσαιωνική τέχνη (3)
- επιστήμη (25)
- ελληνορωμαϊκή τέχνη (70)
- ζωγραφική (52)
- θρησκεία (405)
- ιστορία (103)
- κείμενα (10)
- κοινωνία (501)
- μουσική (196)
- οικολογία (24)
- οικολογίες (5)
- οικονομία (3)
Blogs που ακολουθώ
Ετικέτες
- 1821
- 1922
- Άραβες
- Ύστερη Αρχαιότητα
- Αθήνα
- Ακροδεξιά
- Αναδημοσιεύσεις
- Αναρχισμός
- Αριστερά
- Αρχαία Ελλάδα
- Αρχαιότητα
- Βούλγαροι
- Βυζάντιο
- Γαλλία
- Γερμανία
- Δεξιά
- Δυτικοί
- Δύση
- ΕΣΣΔ
- Εβραίοι
- Ελλάδα
- Ερντογάν
- Ευρώπη
- ΗΠΑ
- Θεσσαλονίκη
- Ισλάμ
- Κορνήλιος Καστοριάδης
- Κωνσταντινούπολη
- Μακεδονία
- Μαρξ
- Μικρά Ασία
- Ναζισμός
- Παναγιώτης Κονδύλης
- Ρωμαίοι
- Ρωμανία
- Ρωσία
- Ρώμη
- Τουρκία
- Τούρκοι
- Χριστιανισμός
- αθεϊσμός
- ανθρωπισμός
- βυζαντινή Θεσσαλονίκη
- βυζαντινή αρχιτεκτονική
- βυζαντινή ζωγραφική
- βυζαντινή τέχνη
- γλώσσα
- γυναίκες
- δυτική μεσαιωνική τέχνη
- ελληνορωμαϊκή τέχνη
- ζωγραφική
- θρησκεία
- ιστορία
- κοινωνία
- κοινωνία ώρα μηδέν
- κομμουνισμός
- μακεδονικό
- μεταναστευτικό
- μουσική
- μουσική μπαρόκ
- μουσική ροκ
- νεοφιλελευθερισμός
- ομοφυλοφιλία
- παγανισμός
- παιδεία
- παράδοση
- ποίηση
- πολυπολιτισμός
- σκοπιανό
- τέχνη
- φεμινισμός
- φιλελεύθεροι
- φιλοσοφίες
- φωτογραφίες
- ψηφιδωτά
Αρχείο
- Δεκέμβριος 2019
- Νοέμβριος 2019
- Οκτώβριος 2019
- Σεπτεμβρίου 2019
- Αύγουστος 2019
- Ιουλίου 2019
- Ιουνίου 2019
- Μαΐου 2019
- Απρίλιος 2019
- Μαρτίου 2019
- Φεβρουαρίου 2019
- Ιανουαρίου 2019
- Δεκέμβριος 2018
- Νοέμβριος 2018
- Οκτώβριος 2018
- Σεπτεμβρίου 2018
- Αύγουστος 2018
- Ιουλίου 2018
- Ιουνίου 2018
- Μαΐου 2018
- Απρίλιος 2018
- Μαρτίου 2018
- Φεβρουαρίου 2018
- Ιανουαρίου 2018
- Δεκέμβριος 2017
- Νοέμβριος 2017
- Οκτώβριος 2017
- Σεπτεμβρίου 2017
- Αύγουστος 2017
- Ιουλίου 2017
- Ιουνίου 2017
- Μαΐου 2017
- Απρίλιος 2017
- Μαρτίου 2017
- Φεβρουαρίου 2017
- Ιανουαρίου 2017
- Δεκέμβριος 2016
- Νοέμβριος 2016
- Οκτώβριος 2016
- Σεπτεμβρίου 2016
- Αύγουστος 2016
- Ιουλίου 2016
- Ιουνίου 2016
- Μαΐου 2016
- Απρίλιος 2016
- Μαρτίου 2016
- Φεβρουαρίου 2016
- Ιανουαρίου 2016
- Δεκέμβριος 2015
- Νοέμβριος 2015
- Οκτώβριος 2015
- Σεπτεμβρίου 2015
- Αύγουστος 2015
- Ιουλίου 2015
- Ιουνίου 2015