«Κοινωνίες ποὺ φυλλοροοῦν»: Ἐξαντικειμενικεύοντας τὸν κολλεκτιβιστικὸ αὐταρχισμό

Κοινωνίες ποὺ φυλλοροοῦν. Οι δημοκρατίες ήταν πάντοτε ανυπεράσπιστες απέναντι σ’ αυτή την εσωτερική τους ροπή προς την αποσύνθεση.

Αὐτὸ ποὺ κάνει ὁ Κ. Κουτσουρέλης εἶναι νὰ ἐξαντικειμενικεύει τὴ νεοτερικὴ κοσμοεικόνα τοῦ φοβισμένου ἄθεου τῶν ἐλὶτ (τὴν ὁποία οἱ ἐλὶτ διαχέουν στὰ πλήθη) παριστάνοντάς την ὡς τὴν ὀρθή, πανανθρώπινη καὶ ἀντικειμενική. Ἀντίθετα, οἱ ἄλλες κοσμοεικόνες (ἀκόμη καὶ ἀθεϊστικές) εἶναι «ἀντικοινωνικὸς ἐγωκεντρισμός».

Φυσικά, τὸ ἴδιο μπορεῖ νὰ κάνει κάνει καὶ ἡ ἄλλη πλευρά: Μπορεῖ νὰ χαρακτηρίζει τὸν κολλεκτιβιστικὸ αὐταρχισμὸ τῆς πολιτικῆς ποὺ ἀποδέχεται ὁ Κ. Κ. ὡς ὑποκειμενικὲς ἐπιδιώξεις τῶν ἐλὶτ γιὰ διαρκὴ ἔλεγχο τῶν μαζῶν μὲ διάφορες ἀφορμές, σήμερα τὴν ὑγεία, χτὲς τὴν πολιτικὴ τοποθέτηση κ.ο.κ. Νὰ πεῖ ὅτι ἡ ἐπιστήμη δὲν εἶναι Μία καὶ Μοναδικὴ στὶς λύσεις της. Νὰ πεῖ ὅτι τὰ μέτρα εἶναι τόσο πρωτάκουστα ὥστε εἶναι ἐκ τοῦ πονηροῦ. Νὰ πεῖ ὅτι γιὰ τὸν ὁρισμὸ τῆς αὐτοσυντήρησης τῶν κοινωνιῶν χρειάζονται πράγματα ποὺ τροποποιοῦν τὴ βιολογικὴ ἔννοια τῆς αὐτοσυντήρησης, κι ὅτι ὑπάρχουν τέτοια παραδείγματα ἀπὸ τότε, βασικά, ποὺ ἄρχισε ὁ πολιτισμὸς καὶ ὑπάρχει ὁ ἄνθρωπος. Ὅτι τὰ μέτρα παρακολούθησης, αὐταρχισμοῦ, καὶ -σὲ λαϊκὴ βάση- κυνηγιοῦ μαγισσῶν («ἐγκλήματος τῆς σκέψης»), «ἦρθαν γιὰ νὰ μείνουν» γιὰ πάντα. Ὅτι τὸ κυρίαρχο δημοκρατικὸ Κράτος-Ἔθνος, ποὺ ὁ Κ.Κ. φαντασιώνεται μὲ ἱκανοποίηση πὼς ἐπιστρέφει «παίρνοντας τὴν ἐκδίκηση ἀπὸ τὴν Παγκοσμιοποίηση», δὲν ἐπιστρέφει μὲ ὅλα αὐτὰ τὰ μέτρα, ἀλλὰ φεύγει γιὰ πάντα ἀντικαθιστώμενο ἀπὸ τὸ τεχνο-σατραπικὸ κράτος. Ὅτι κυβερνητικὴ πολιτικὴ μὲ δημοσκοπήσεις ποὺ ἐπικροτοῦν αὐταρχικὰ μέτρα δὲν εἶναι δημοκρατική. Ὅτι τὸ μικροσυμφέρον καὶ ἡ ἰδιοτέλεια βρίσκονται στὴν ὑστερία τῶν ἰδιωτικῶν, ἰδιοτελῶν, ΜΜΕ, στὶς ἀποδεδειγμένα ἀλλεπάλληλες ψευδεῖς εἰδήσεις ποὺ διακινοῦσαν καὶ διακινοῦν (ἀπὸ τὰ «ἔκτακτη εἴδηση» καὶ τὶς ψευδεῖς φωτογραφίες ἕως τὰ «ἀπέραντη θλίψη!» γιὰ κάθε_ἕναν_νεκρὸ ἀπὸ τοὺς μόλις 40-50).

Ἕνα ἀπὸ τὰ παμπάλαια τεχνάσματα εἶναι νὰ καταγγέλλεται ἡ στοχοθεσία τοῦ ἀντιπάλου ὡς ὑποκειμενικὴ καὶ ἀδιάφορη γιὰ τὴν κοινωνία, ποὺ ὁδηγεῖ στὴν καταστροφή. Νὰ χρησιμοποιεῖται ὁ μπαμπούλας, ἡ κατηγορία τοῦ μηδενισμοῦ -κατὰ τῶν ἄλλων. Μόνο διὰ τῆς ἐξαντικειμενίκευσης τῶν δικῶν μας στοχοθεσιῶν, μὲ τὸ νὰ παρουσιαστοῦν αὐτὲς ὡς συμφέρουσες γιὰ τὸ κοινὸ καλό, μποροῦν αὐτὲς νὰ γίνονται ἀποδεκτές, καὶ νὰ ἐπικρατοῦν. Μόνο ποὺ τὸ ἴδιο τέχνασμα μπορεῖ νὰ χρησιμοποιεῖ καθένας. Καὶ τὸ κάνει. Τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ ἀρχὴ τῆς συλλογικῆς αὐτοσυντήρησης εἶναι ἡ ὕψιστη ἀρχὴ λίγο ἔχει σημασία. Ἐὰν ὑπῆρχε μία ἑρμηνεία γιὰ τὸ περιεχόμενο τῆς συλλογικῆς αὐτοσυντήρησης, ἂν ὅλοι σκέφτονταν τὸ ἴδιο, δὲν θὰ εἶχε νόημα καμμία συζήτηση. Ἀλλὰ δὲν ὑπάρχει.

Ἄρα, ὅ,τι ὁ Κ. Κουτσουρέλης ἐμφανίζει ὡς αὐταπόδεικτο (ἡ συγκεκριμένη ἑρμηνεία τῆς συλλογικῆς αὐτοσυντήρησης), δὲν εἶναι καθόλου τέτοιο. Γιατὶ ἂν γιὰ τὸν ἴδιο οἱ ἀντιδρῶντες στὰ μέτρα τῶν ἀπαγορεύσεων διαλύουν τὴν κοινωνία ἀδιαφορώντας γιὰ τὴν αὐτοσυντήρησή της προκειμένου νὰ προστατέψουν τὸ στενὰ νοούμενο ἐγώ τους, γιὰ ἐμᾶς κάποιες ἀπὸ τὶς ἀπαγορεύσεις (κι ὄχι μόνον οἱ θρησκευτικές) εἶναι ὑποκειμενικὲς (χωρὶς καθολικὴ ἰσχύ) ἀντιλήψεις ἐνάντιες στὴν αὐτοσυντήρηση τῶν κοινωνιῶν, ὅπως αὐτὴ ἔχει γίνει πολιτισμικὰ ἀποδεκτή, γιατὶ αὐτὸ ποὺ τώρα ἀπαγορεύεται εἶναι αὐτὸ ποὺ κάνει τὴν κοινωνία κοινωνία καὶ ὄχι ἄθροισμα ἀτόμων. Ἀπόψεις σὰν τοῦ Κ.Κ. καὶ τῶν ἐλίτ «διαλύουν τὴν κοινωνία». Ἱστορικά, ἡ «αὐταπόδεικτα ἀντικειμενικὴ» ἄποψη περὶ βιολογικῆς αὐτοσυντήρησης ἔχει διαψευσθεῖ πάμπολλες φορές. Ἀκόμη καὶ τὸ «ἐλευθερία ἢ θάνατος» συνιστᾶ μιᾶς παλαιότερης μορφῆς ἄρνηση τῆς φυσικοχημικῆς σημασιοδότησης τῆς αὐτοσυντήρησης. Τί ἐμπόδιζε, ἀλήθεια, τοὺς Χριστιανοὺς τῆς Βαλκανικῆς νὰ ἐξισλαμιστοῦν, γιὰ νὰ κερδίσουν περισσότερα δικαιώματα, καλύτερη μεταχείριση; Γιατί ἡ παράλογη, ἀπὸ βιολογικὴ σκοπιά, ἐμμονὴ σὲ σύμβολα καὶ ἀντιλήψεις;

This entry was posted in Αναδημοσιεύσεις, κοινωνία and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s