Οἱ «πρῶτα Ἕλληνας καὶ μετὰ Χριστιανός»

προφανῶς δὲν λαμβάνουν ὑπόψη (ἀκόμη κι ἂν τὸ ἔχουν κατανοήσει) ὅτι γιὰ τοὺς Χριστιανοὺς ἡ Πραγματικότητα καὶ ἡ ἱεράρχηση τῶν ἀναγκαίων πράξεων εἶναι ἀντίστροφη, καὶ ἀντιλαμβάνονται ὡς ἀνορθολογισμὸ τὴ στάση τῶν Χριστιανῶν. Γιὰ τοὺς Χριστιανοὺς ἡ αὐτονόμηση ὁποιασδήποτε περιοχῆς τῆς πραγματικότητας ἔχει ὡς ἀποτέλεσμα τὴ βλάβη τῆς περιοχῆς ἐκείνης κι ὄχι τὴν προκοπή της. Μόνο ἂν βάλουμε σε πρώτη προτεραιότητα τὸ Θεὸ θὰ βοηθηθεῖ ἡ Ἑλλάδα.

Αὐτὸ ἔκανε καὶ ἡ Ἐκκλησία στὴν Τουρκοκρατία. Βάζοντας τὴν πίστη πάνω ἀπὸ τὴ γλώσσα καὶ τὴν παιδεία (χωρὶς νὰ περιφρονήσει τὴν γλώσσα ἢ τὴν παιδεία) ἔσωσε καὶ τὴ γλώσσα καὶ τὴν παιδεία. Ὅσοι Ἕλληνες ἔβαζαν πρῶτα τὴ γλώσσα καὶ μετὰ τὴν πίστη («Πρῶτα τὴν Ἑλλάδα»), ἐξισλαμίστηκαν καὶ ἔγιναν οἱ χειρότεροι Τοῦρκοι (Τουρκοκρητικοί, Βαλαάδες). Τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ τώρα καὶ γιὰ πάντα -δὲν εἶναι κάτι ἀπὸ τὸ μακρινὸ παρελθόν, μιὰ φορά. Εἶναι ἱστορικὸ κριτήριο στὸ διηνεκές. Οἱ Ἀνθενωτικοὶ Λασκαρίδες ξαναπῆραν -οὐσιαστικὰ- τὴν Κωνσταντινούπολη, οἱ Ἑνωτικοὶ Παλαιολόγοι ἔθαψαν τὸ Βυζάντιο. Ὅταν εἶσαι πρῶτα Χριστιανός -τότε μόνο δὲν πάει στὸ βρόντο ἡ ἀγάπη σου και ἡ προσπάθειά σου γιὰ τὴν Ἑλλάδα. Γι’ αὐτὸ καὶ τὸ νὰ εἶναι ἀνοικτὲς οἱ ἐκκλησίες ἔχει μεγαλύτερη σημασία.

Ἱστορία, καὶ ὄχι ἁπλῶς ἡ θεολογία, εἶναι μὲ τὸ μέρος τῶν Χριστιανῶν καὶ ὄχι μὲ τοὺς «Πρῶτα Ἕλληνας καὶ μετὰ Χριστιανός».

Ὅπως λέει ὁ C. S. Lewis γιὰ τὴ Γῆ, ἐν συνόλῳ (τὸ ἴδιο ἰσχύει καὶ γιὰ τὴν Ἑλλάδα ἢ τὴν ζωὴ καθενός), ὡς προτεραιότητα στὶς ἱεραρχήσεις τῶν ἀνθρώπων:

Τί θὰ γίνει μὲ τὴ Γῆ; Νομίζω πὼς τελικὰ τὴ Γῆ δὲν θὰ τὴ βρεῖ κανεὶς σὲ ἕνα συγκεκριμένο μέρος. Ἂν προτιμηθεῖ ἡ Γῆ ἀντὶ τοῦ Παραδείσου, θὰ ἀποδειχθεῖ πὼς ἦταν ἐξαρχῆς ἁπλὰ μιὰ περιοχὴ τῆς Κόλασης. Ἂν ὅμως τοποθετηθεῖ δεύτερη σὲ σχέση μὲ τὸν Παράδεισο, τότε θ’ ἀποδειχθεῖ πὼς ἦταν ἐξαρχῆς ἕνα κομμάτι τοῦ ἴδιου τοῦ Παραδείσου

Προσέξτε· δὲν ἀπορρίπτεται ἡ Γῆ τοποθετούμενη δεύτερη. Ἄλλο ἀπόρριψη, ἄλλο ἱεράρχησή της ὡς δεύτερης. Ὅσοι «Πρῶτα Ἕλληνας καὶ μετὰ Χριστιανός» διαβάζουν τὴν ἱεράρχηση ὡς δεύτερης ὡς «ἀπόρριψη», τότε ἁπλὰ δὲν καταλαβαίνουν τί λέει ὁ Χριστιανισμός. Δὲν φταῖν οἱ Χριστιανοὶ γι’ αὐτὴν τὴν παρανόηση, πῶς νὰ τὸ κάνουμε. Πιὸ λιανὰ δὲν γίνεται νὰ τὸ κάνουμε.

Ἂν οἱ «πρῶτα Ἕλληνας καὶ μετὰ Χριστιανὸς» δεχόντουσαν, ἔστω χάριν τῆς συζήτησης, ὅτι ἡ στάση τῶν Χριστιανῶν δὲν εἶναι ἀνορθολογικὴ ἀλλὰ ἔχει τὴ λογική της ἀλληλουχία, θὰ ἔπαυαν τὴν ἀπορία τους γιὰ ἀκατανόητη χριστιανικὴ στάση στὸ ζήτημα τῶν κλειστῶν ναῶν. Εἶναι ἄλλο πράγμα, φυσικά, τὸ ὅτι οἱ ἴδιοι δὲν πιστεύουν σὲ Θεό, καὶ εἶναι προφανὲς ὅτι οὔτε ἐμεῖς θὰ τοὺς πείσουμε οὔτε αὐτοὶ ἐμᾶς -καὶ καλύτερα νὰ συμφωνήσουμε ὅτι διαφωνοῦμε. Ὅμως, ἡ ἀδυναμία πειθοῦς δὲν σημαίνει ὅτι μποροῦν νὰ λένε πὼς οἱ Χριστιανοὶ ἐπιδεικνύουν ἀκατανόητη καὶ μὴ λογικὴ στάση. Γιὰ τοὺς Χριστιανούς, εἶναι μιὰ πάρα_πολὺ_λογικὴ_στάση, μὲ τὶς αἰτίες καὶ τὸ συμπέρασμά της.

Στὴν ἔσχατη, ἂν δὲν τοὺς ἀρέσει καθόλου ἡ στάση τῶν Χριστιανῶν, κι ἐπειδὴ δὲν θὰ μᾶς πείσουν, ἂς ἀκολουθήσει καθένας τὸ δρόμο του. Ἐμεῖς τὸ δικό μας, καὶ αὐτοὶ τὸ δικό τους. Καλὸ θὰ κάνουν (καὶ μ’ αὐτὸ τον τρόπο) στὴν Ἐκκλησία. Ἡ ἱστορία, πάντως, εἶναι μὲ τὸ μέρος μας -πέρα, φυσικά, ἀπὸ τὸ Θεό.

This entry was posted in παλιά και νέα θεότητα, αθεϊσμός, θρησκεία and tagged , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Οἱ «πρῶτα Ἕλληνας καὶ μετὰ Χριστιανός»

  1. Ο/Η Herr K. λέει:

    Καλή Ανάσταση σε όλους εκεί!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s