Οἱ Παριζιάνοι

Ὅποιος πάει Παρίσι καὶ γυρίσει, κουβαλάει καὶ ἕνα περίεργο τίκ. Ὅποιοι κάτσουν ἐκεῖ, εἶναι φυσιολογικοὶ μέσα στὸ «φυσιολογικὸ» τῶν Γάλλων. Στὴν Ἑλλάδα ὅμως, τὸ τὶκ εἶναι ἐμφανές, δὲν κρύβεται.

Τὸ τὶκ τῆς Ἀρβελὲρ εἶναι νὰ γράφει ποιήματα κατὰ τοῦ ἐκχριστιανισμοῦ τοῦ Βυζαντίου. Εἶναι τὸ τίμημα γιὰ νὰ γίνεις ἀποδεκτὸς στὰ σαλόνια τῆς Προόδου. «Ναὶ στὸ Βυζάντιο ἀλλὰ ὄχι στὸ κατεξοχὴν βυζαντινὸ χαρακτηριστικό: τὸν Χριστιανισμό». Αὐτὸ κι ἂν εἶναι «τίκ». Δὲν τὸ ἔχει μόνο αὐτή, φυσικά.

1] Ἔνδοξος Βυζαντινισμός
Καβαφικὴ κρυπτομνησία

Ἀπὸ Ἀντιόχεια, Ἀλεξάνδρεια, καὶ πιὸ πέρα ἀκόμη,
ἀσθμαῖνον ἔφτασε τὸ ἑλληνίζειν μέσα στὴ Νέα Ρώμη.
Βασιλικὰ τὸ ὑποδέχθηκε ὁ Ἰουλιανός,
μὲ σθένος τὸ διεκδίκησε ὁ Ναζιανζηνός,
καὶ τέλος ὁ Βασίλειος, στῶν Νέων τὴν παιδεία,
κράτησε τὸ ἀπόσταγμα ἀπ᾿ τὴν παλιὰ σοφία,
αὐτὴν πού, «ἔξω καὶ θύραθεν», εἶπε ἡ ἐκκλησία.

Γκρέμισε ὁ Θεοδόσιος ναούς, ἱερά, βωμοὺς
(Τὰ ἀγάλματα συντρίμμια, σωρὸς ἄμορφος λίθων),
τοὺς ἀγωνιστικοὺς τῆς Ὀλυμπίας κατήργησε θεσμούς,
ἔψεξε κι ὁ Χρυσόστομος τῶν Ἀθηνῶν τὸν τύφον,
ἐνῶ ἡ Πυθία ἔβγαζε παράξενους χρησμούς,
λὲς κι εἶχε τὸν Ἀπόλλωνα κατατροπώσει ὁ Πύθων.

Θρίαμβο τοῦ Χριστιανισμοῦ εἶπαν τὴν ἐποχή.
Μόνο τῶν Ὀρθοδόξων ἦταν δεκτὴ ἡ προσευχή.
Ὁ τρόμος τῶν Αἱρετικῶν καὶ τῶν Βαρβάρων, ἴσος·
ὁ ἀρχαῖος κόσμος χάλασμα, γύρω φόβος καὶ μίσος.

Μὰ ἀπ᾿ τὶς παλιὲς περγαμηνές, μέσα στὰ μοναστήρια,
σὰν τὸν Χριστὸ ἀναστήθηκε νέος ἑλληνισμός,
ἔνδοξος, οἰκουμενικός, ὁ Βυζαντινισμός.
Ἡ Ρωμιοσύνη δηλαδή, ποὺ πάθη ἔζησε μύρια.

Κλαίει κι ἀναστενάζει τώρα ἀπ᾿ τῆς καρδιᾶς τὰ βάθη,
ὅποιος τὰ βάσανά της δεῖ, καὶ τὸν καημό της μάθει.

 

Ὁ Ἑλληνισμός! ὁ μεγάλος μας κρυφὸς καημός: μέσα στὰ μοναστήρια νὰ ἀναστηθεῖ ὁ Οἰκουμενικὸς Ἑλληνισμός. (Γιατί, εἶχε πεθάνει;) Ἄλλον καημὸ δὲν εἴχαμε, σοβαρὰ τώρα… Καὶ ἡ Ρωμιοσύνη, ποὺ ὡς ἰδέα ἔγινε Βρωμιοσύνη στὰ χέρια ὅσων δὲν πιστεύουν σ’ ὅ,τι πίστεψε ἡ Ρωμιοσύνη. Βυζαντινολόγοι καὶ φιλοβυζαντινοὶ νὰ σοῦ πετύχουν. Ἦταν λιγοστές, βλέπετε, οἱ διαθέσιμες ἕδρες τῆς ἀρχαίας ἱστορίας καὶ φιλολογίας… (Καὶ δὲν μιλῶ γιὰ τὴν Ἀρβελέρ, μὰ γιὰ ἄλλους βυζαντινολόγους)

This entry was posted in Χωρίς κατηγορία and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s