Μένω ἀσφαλής, εἶστε ἀπροσάρμοστοι

Κατὰ μία διαβολικὴ σύμπτωση, ὁ μεταπολεμικὸς νεο-κεντρισμός ὁδήγησε στὸν σημερινὸ γερο-κεντρισμό. Αὐτὸ δὲν ἐξηγεῖται μόνο μὲ τὴν ἁρπακτικότητα τῆς γενιᾶς τοῦ Μάη ’68, ἀλλὰ καὶ ὡς ἑξῆς: Τὸ «νὰ ζήσουμε τὴ ζωή μας» τοῦ νέου στὰ 1968 σήμαινε «νὰ μὴν κάνουμε παιδιά/νὰ κάνουμε λίγα παιδιά», κι αὐτὸ μὲ τὴ σειρά του ὁδήγησε σὲ -σημερινή- κοινωνία γεμάτη (πληθυσμιακὰ) μὲ γέρους, μὲ λιγοστοὺς νέους. Ἡ «χαρὰ τῆς ζωῆς» ὅλων αὐτῶν τῶν γέρων, ποὺ ἦταν εἰκοσάρηδες μεταξὺ 68 καὶ 80κάτι, ὁδήγησε στὴ θανατίλα μιᾶς κοινωνίας μὲ ἐλάχιστα παιδιὰ καὶ πολλὰ σκυλογατιά.

Ἡ διαμάχη νεοκεντρισμοῦ-γεροντοκεντρισμοῦ στὰ πλαίσια τῆς γενιᾶς 1968-1985 εἶναι ἀνούσια: εἶναι οἱ δυὸ ὄψεις τοῦ ἴδιου νομίσματος. Ὁ γέρος «boomer» (γεννηθεὶς τὴ δεκαετία τοῦ ’40, 1945 καὶ μετά) ποὺ τώρα εἶναι στὰ κάγκελα ζητώντας ἀπὸ ἐμᾶς νὰ μείνουμε σπίτι γιὰ νὰ μὴν πεθάνει αὐτός, εἶναι ὁ ἴδιος ἄνθρωπος ποὺ ὡς νέος δὲν ἔκανε παιδιά, γράφοντας στὰ παλιά του τὰ παπούτσια τὴν ἐπιβίωση τῆς κοινωνίας.

Οἱ γέροι ἀνέθρεψαν (κατὰ μέσο ὅρο, καὶ δὲν ἀναφέρομαι ἀπαραίτητα στὸν παρακάτω κύριο) τὰ παιδιὰ ὅπως τὰ ἀνέθρεψαν, καὶ τώρα βγαίνουν καὶ τὰ θεωροῦν προβληματικά.

Ἀκόμη χειρότερο εἶναι ὅτι οἱ σημερινοὶ «νέοι» ἑλκύονται ἀπὸ τὸ καθεστωτικὸ φυγότεκνο πρότυπο τῆς γενιᾶς τοῦ Μάη ’68, καὶ θεωροῦν ἀνθρώπινο δικαίωμά τους νὰ «ζήσουν τὴ ζωή τους» ὅπως τὴν ἔζησαν οἱ σημερινοὶ 70ρηδες-60ρηδες. Ἡ πολιτισμικὴ ἐπανάσταση τοῦ ’60 ἦταν ὅ,τι πιὸ αὐτοκτονικὸ ἐπέδειξε ὁ δυτικὸς πολιτισμός, πιὸ αὐτοκτονικὸ κι ἀπὸ τὴν πτώση τῆς δυτικῆς Ρωμαϊκῆς Αὐτοκρατορίας.

Τὸ ἀστεῖο εἶναι ὅτι τώρα ποὺ ἔρχεται ἡ λυπητερή, ἡ ὁποία δὲν ὀφείλεται στὴν πανδημία ἀλλὰ στὶς ἀποφάσεις γιὰ γενικὴ καραντίνα-κλείσιμο, δὲν ζητᾶται λόγος ἀπὸ ὅσους πῆραν τὶς ἀποφάσεις (καὶ ἔχουν δεκάδες ἀκίνητα στὴ ἰδιοκτησία τους) ἀλλὰ ἀπὸ τὸν κόσμο, ὡσὰν οἱ κυβερνῶντες ἔχουν ἀσυλία. Εἶναι χαρακτηριστικὸς τρόπος ἀποποίησης τῶν εὐθυνῶν.

Ἐντάξει, μερικοὶ ἐνήλικες ἔχουν καὶ παιδιὰ νὰ θρέψουν, ἀλλὰ τοὺς στέρησαν τὸ εἰσόδημα μὲ τὸ «μένουμε σπίτι», ὅμως ὁ συμπαθὴς κος καθηγητὴς νομίζει ὅτι τὸ κεντρικὸ πρόβλημά τους (τῶν παραπάνω ἐνηλίκων) εἶναι ποὺ δὲν μποροῦν νὰ χαμουρευτοῦν στὴ θάλασσα μὲ τὴ Μαρίτσα. Τουλάχιστον εἶναι εἰλικρινής: Ὡς γηραιός (90 ἐτῶν), δὲν μπορεῖ νὰ τρέχει στὶς θάλασσες, ἄρα ὅσοι μποροῦν δὲν εἶναι τίποτε ἄλλο παρὰ μαλθακοί:

«Πέρασα ενάμιση μήνα στο σπίτι χωρίς να διαμαρτυρηθώ καθόλου. […] Είμαι παιδί της Κατοχής, έχω μνήμες του Πολέμου και βιώματα πολύ σκληρά. Συνεπώς το να αρχίσω να χαϊδεύομαι όπως μερικοί μερικοί και να λέω: “Αχ πλήττω!”, “Αχ, θέλω να δω τη θάλασσα”, “Αχ μου λείπει η Μαρίτσα και τι θα κάνω” μου φάνηκε τουλάχιστον αστείο, ενώ ήμουν στην ασφάλεια του σπιτιού μου. Μην ξεχνάτε έχω και μια ηλικία», μου λέει.

Νὰ φᾶνε παντεσπάνι. Ὅποιος ἀντιδρᾶ στὸ νέο καθεστώς, εἶναι Ἑλληναρᾶς. Οἱ ψεκασμένοι ἀντι-νεοθετικιστές. Τὸ νεοθετικιστικὸ ἀφήγημα ἔχει ἀποκρυσταλλωθεῖ: Ὅποιος ἀντιδρᾶ στὸν καθένα Τσιόδρα κ.λπ. κατατάσσεται στοὺς ψεκασμένους, στοὺς Ἐχθροὺς τοῦ Ὀρθοῦ Λόγου, εἶναι τεχνοφοβικός, ἀρνητιστής, σαλεμένος, θρησκόληπτος, ἔχει «τίκ» κ.ο.κ. (Ναί, προφανῶς κάποιοι θὰ εἶναι καὶ τέτοιοι. Ἀλλὰ ὄχι οἱ περισσότεροι):

ανάμεσά μας υπάρχουν πάντα και πολλοί Ελληναράδες που δεν γνωρίζω πώς θα αντιδράσουν στο νέο καθεστώς. […] «Ενα πράγμα που με ανησυχεί είναι η ομάδα που έχω βαφτίσει Νεοαγανακτισμένοι, η οποία θεωρώ ότι θα κάνει έντονη την παρουσία της τους επόμενους μήνες. Θα είναι άνθρωποι που θα πλήττονται από τις οικονομικές και κοινωνικές περιπλοκές που θα φέρει η ύφεση της πανδημίας.

Καὶ λίγη παρηγοριά, δὲ βλάπτει:

Εγώ βρίσκω παρηγοριά σκεπτόμενος την αστρονομία, το σύμπαν, το ηλιακό μας σύστημα, τη θέση του ανθρώπου, κάτι που σου δημιουργεί ταπεινότητα αλλά και μεγαλείο».

This entry was posted in κοινωνία and tagged , , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s