ἡ «ἀξία κάθε ζωῆς» εἶναι μεγάλο πράγμα

Ὑπὸ μία προϋπόθεση, θὰ ἔκανα τὴν παραχώρηση στοὺς «ἀνθρωπιστὲς» νὰ δεχτῶ ὅτι λόγῳ τῆς «προόδου» (φιλοσοφικῆς καὶ ἐπιστημονικῆς) ἔχουμε ἀποκτήσει μεγαλύτερη εὐαισθησία, καὶ δὲν ἐπιτρέπουμε νὰ ἀφήσουμε οὔτε μία ζωὴ νὰ χαθεῖ, ἀκόμη καὶ ἐκείνην ἑνὸς 120χρονου: Ὅτι οἱ διπλανοί μας πολιτισμοὶ συμμερίζονται τὴν εὐαισθησία μας, καὶ ἔχουν βάλει στὸ θρόνο τῶν ἀξιῶν τὴν βιολογικὴ ζωή, «τὸ καλύτερο δυνατὸ γιὰ τοὺς περισσότερους».

Αὐτὸ δὲν μποροῦν νὰ τὸ ἀποδείξουν.

Τί σημαίνει ἡ ἀδυναμία αὐτή; Ὅτι οἱ «διπλανοὶ» πολιτισμοὶ θὰ ἐξαφανίσουν τὸ δικό μας, ἀφοῦ ἀνέχονται βαθμοὺς ἀνθρώπινων ἀπωλειῶν καὶ σκληρότητας ἀδιανόητους γιὰ τὰ δικά μας δεδομένα. Ἡ πληθυσμιακὴ δυσαναλογία σημαίνει ὅτι οἱ «διπλανοὶ» πολιτισμοὶ ἔχουν πολλὰ ἄτομα «γιὰ ξόδεμα», ἐνῶ ἐμεῖς καθόλου. Τέλος, ἡ δική μας ὑφὴ τῆς κοινωνίας, ἡ γηρασμένη καὶ ξεδοντιασμένη σὲ ἀντίθεση μὲ τὴν νεανικὴ κοινωνία τῶν «διπλανῶν» πολιτισμῶν, συνεπάγεται ὅτι καθένας ἀπὸ τοὺς λίγους δικούς μας δὲν εἶναι ἰσάξιος πρὸς 1.000 ἢ 500 τοῦ «διπλανοῦ» πολιτισμοῦ: Δὲν ἐξισώνεται στὴ ζωτικότητα ἕνας γέρος (μας) μὲ πολλαπλάσιους νέους (τους). Μὲ τέτοια τριπλὴ ἀνισότητα (ἀξιῶν, μέσου ὅρου ἡλικίας, πληθυσμιακῶν ποσοτήτων), ἡ δυτικὴ «εὐαισθησία» συνιστᾶ μία αἰτία θανάτου τῆς Δύσης. Μὲ ἄλλα λόγια, θέλουμε τὸ χαμό μας.

Ὅλος ὁ περισπούδαστος μαρξιστικὸς ὑλισμός, ὅτι ἡ συγκεκριμένη ἰδεολογία ὀφείλεται στὶς ὑλικὲς συνθῆκες, μένει ἀχρησιμοποίητος ἀπὸ τοὺς ὑποστηρικτές του (ποὺ σκιαμαχοῦν μὲ Φουκὼ καὶ δὲ συμμαζεύεται). Οἱ ὁποῖοι θὰ ἔπρεπε νὰ λένε δημόσια: Ὁ λόγος τῆς «εὐαισθησίας» μας πέρα ἀπὸ ἰδιοτελής (οἱ συνταξιοῦχοι θρέφουν τοὺς νέους) εἶναι ὅτι ἡ κοινωνία ἀποτελεῖται ἀπὸ γέροντες, συγκριτικὰ μὲ ἄλλες κοινωνίες, καὶ μιὰ κοινωνία γερόντων εἶναι εὔλογο ὅτι θὰ νοιάζεται περισσότερο γιὰ τοὺς γέροντες. Τότε ναί, θὰ ἦταν συνεπεῖς οἱ «ἀνθρωπιστές». Γιατὶ θὰ παραδέχονταν ὅτι ἔχουμε μιὰ κοινωνία ποὺ θέλει νὰ πεθάνει (δὲν γεννᾶ) καὶ ποὺ φροντίζει μὲ ἰδιαίτερη στοργὴ τὴν γεροντικὴ πλειονότητά της.

Θὰ μποροῦσαν ἐπίσης νὰ ποῦν ὅτι λόγω τοῦ Α΄ καὶ Β΄ Παγκοσμίου οἱ ἄνθρωποι τῆς Δύσης δὲν ἀνέχονται τὴν παραμικρὴ ἀπώλεια ζωῶν ἐὰν αὐτὴ μπορεῖ νὰ ἀποφευχθεῖ πάσῃ θυσίᾳ (δηλαδή, σὲ βάρος τοῦ συνόλου). Φυσικά, καὶ πάλι δὲν θὰ ἀντέκρουαν τὸ συμπέρασμα γιὰ τὸν ἐπικείμενο θάνατο τῆς Δύσης, ἀλλὰ τουλάχιστον θὰ ἦταν εἰλικρινεῖς. Προτιμοῦν -αὐτοί, οἱ κατὰ τὰ ἄλλα ὑλιστές- νὰ κάνουν ὑπεριστορικὲς «μεταφυσικὲς» ἐκτιμήσεις γιὰ τὴν ἀξία τῆς μίας ἀτομικῆς ζωῆς. Συμπερασματικά, δὲν ὑπάρχει μία μοναδικὴ διαπλανητικὴ ἀξία κάθε ζωῆς, ὅπως λένε, καὶ θὰ ἐπικρατήσει ὅποιος πολιτισμὸς ἀντέξει (ἔχοντας ἤδη ὑπερπληθυσμό) συναισθηματικὰ τὶς ἀπώλειες.

Σκέφτομαι πῶς μπόρεσαν νὰ ἀντέξουν ἄνθρωποι δικοί μας, π.χ. πρόσφυγες τοῦ ’22, ἢ δικοί μου, ποὺ ἔχασαν νεογέννητοι τὴ μητέρα, μετὰ πατέρα, μετὰ τὴν πρώτη γυναίκα, τὸ πρῶτο παιδί, καὶ τελικὰ πέθαναν ἀφήνοντας πολύτεκνη χήρα ἐν μέσῳ Κατοχῆς -πῶς λοιπὸν θὰ μποροῦσαν νὰ ἀντέξουν τὴ ζωὴ ἐκεῖνοι οἱ παλιοὶ ἄνθρωποι ἐὰν ἡ καρτερία, ἡ ἀποδοχὴ τοῦ πόνου /θανάτου καὶ ἡ ἔλλειψη «δικαιωματισμοῦ» δὲν ἦταν στὸ μεδούλι τους. Συγκρινόμενοι οἱ σημερινοὶ «ἀνθρωπιστὲς» μὲ τοὺς τοτινοὺς ἀνθρώπους, ἀξίζουν πραγματικὰ τὸν χαρακτηρισμό: οἱ Τελευταῖοι Ἄνθρωποι.

 

This entry was posted in κοινωνία and tagged , . Bookmark the permalink.

3 Responses to ἡ «ἀξία κάθε ζωῆς» εἶναι μεγάλο πράγμα

  1. Χριστός Ανέστη. Δύο ερωτήματα. Στο κείμενο σου ομολογίες και επιστημολογικά αναφέρεσαι σε επιχειρήματα Κονδύλη. Από ποιο βιβλίο του; Μήπως από την Κριτική της μεταφυσικής; Δεύτερον, για τον Φουκώ σε πιο βιβλίο του αναφέρεσαι έτσι πάλι από περιέργεια γιατί με έχουν ζαλίσει και εμένα κάποιοι συνάδελφοι. Ευχαριστώ!

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Χρονογραφίες λέει:

      Ἀληθῶς Ἀνέστη. Σὲ ἄρθρο του κατὰ τοῦ Χαϊντέγκερ καὶ τῆς σημασίας ποὺ δίνει ὁ τελευταῖος στὸ θάνατο. Νομίζω «Συλλογὴ ἐξεζητημένων κοινοτοπιῶν». Γιὰ τὸν Φουκώ, ἁπλῶς ἔχω δεῖ διάφορους. Προφανῶς ἐπειδὴ κάνει λόγο γιὰ βιοπολιτική.

      Μου αρέσει!

  2. Χριστός Ανέστη. Ευχαριστώ!

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s