Ἀριστερὰ-τεχνολογία

Ἀφοῦ ἡ Ἀριστερὰ ἔκαψε, ξόδεψε τὴν ὁρμὴ τοῦ κόσμου κατευθύνοντάς την γιὰ 100 χρόνια πρὸς κάτι παράλογο καὶ μάταιο, τὸ γύρισε στὸν ἔπαινο τῆς ἐπιστήμης καὶ τῆς τεχνολογίας. Ὁ ἔπαινος αὐτὸς προϋπῆρχε ἐντὸς τῆς κοσμοθεωρίας της ἀλλὰ ἦταν δευτερεύων, γιατὶ τότε τὸ ζητούμενο ἦταν ἡ ἐξέγερση, ἡ ἐπανάσταση καὶ ἡ ἐγκαθίδρυση τοῦ σοσιαλισμοῦ. Ὄχι τὸ νὰ προσαρμοστοῦμε στὸν ὑπολογιστή. Τώρα, ποὺ τὰ παραμύθια τοῦ σοσιαλισμοῦ τελείωσαν, σκοπὸς τῆς Ἀριστερᾶς εἶναι νὰ μὴν εἴμαστε τεχνοφοβικοί, νὰ μὴν μείνουμε πίσω στὶς νέες τεχνολογίες, νὰ πιστεύουμε στοὺς εἰδικοὺς κ.ο.κ. Φυσικά, αὐτὰ μπορεῖ νὰ λέγονται (ὄχι ἀπαραίτητα) καὶ ἀπὸ μιὰ ὁρισμένη σκοπιά, τοῦ ἀπόμαχου ἢ ὅποιου δὲν βλάπτεται.

Ὁ Π. Σαββίδης, γράφει:

Για το νέο ψηφιακό μοντέλο πειραματίζεται η ανθρωπότητα.Να σας πω την αλήθεια εμένα μου αρέσει το νέο μοντέλο. Έστω και αν με κατηγορούν ότι έχω εθιστεί στο διαδίκτυο. Ε, και; Όταν θέλω να πάω στο βουνό, τη θάλασσα ή την παραλία χωρίς υπολογιστή πηγαίνω.

καὶ

Έγραψα χθες πως ο κορονοϊός αποτέλεσε την αφορμή για έναν νέο καταμερισμό εργασίας παγκοσμίως και την προσαρμογή της οικονομίας στα δεδομένα της ψηφιακής εποχής και βρήκα τον μπελά μου επειδή πρόσθεσα πως εμένα η ψηφιακή εξάρτηση δεν με ενοχλεί. Νομίζω είναι δικαίωμά μου να μην ενοχλούμαι, προσωπικά, από την εξάρτηση.Άλλος με κατηγόρησε ότι τα λέω επειδή είμαι συνταξιούχος (θεωρώ τη συνταξιοδότηση την μεγαλύτερη τραγωδία που μπορεί να συμβεί σε έναν άνθρωπο), και άλλοι, λίγο πολύ, ότι είμαι ανάλγητος στην απώλεια εργασίας των ανθρώπων.Πρέπει να κάνεις υπέρβαση λογικής για να βγάλεις άκρη. Όλα αυτά εντάσσονται σε έναν αυξανόμενο ανορθολογισμό που διαμόρφωσε και παγκόσμιο κίνημα. Μακάρι να έφταιγα εγώ για την εφεύρεση των νέων τεχνολογιών. Σας διαβεβαιώ πως θα φρόντιζα να είναι συμβατές με τον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Όμως η γη γυρίζει ανεξαρτήτως της δικής μου (φαντάζομαι και δικής σας) βουλήσεως. Υπάρχουν τομείς στην ανθρώπινη κοινωνία που είναι αυτονομημένοι και εξελίσσονται με τις δικές τους νόρμες. Οι νέες τεχνολογίες είναι ένας από αυτούς. Και οι επιπτώσεις τους θα είναι δραματικές για τον άνθρωπο.Το γεγονός, πάλι, πως κάνω αυτήν την διαπίστωση περί δραματικότητας δεν σημαίνει πως το εύχομαι επειδή είμαι συνταξιούχος. Αντιθέτως, αναπαράγοντας εκτιμήσεις περισσότερο ειδικών από μένα προειδοποιώ. Και θέλω να συμβάλλω στη διαμόρφωση ενός παγκόσμιου κινήματος που θα έχει λόγο, όχι λουδιστικό, στην εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στη ζωή μας και στην προσαρμογή των ανθρώπων σ αυτές. Κυρίως των εργαζομένων που θα χάσουν τις εργασίες τους.Για να επιτευχθεί αυτό δεν μπορούμε να στρουθοκαμηλίζουμε. Να παραβλέπουμε αυτό που έρχεται. Αλλά να το δούμε, να το περιγράψουμε, να το αφομοιώσουμε και να το αντιμετωπίσουμε. Τελικά είναι λάθος να αντιλαμβάνεσαι πως κάτι αλλάζει και προσπαθείς να προειδοποιήσεις γι αυτήν την αλλαγή; Να προσπαθείς να συμμετάσχεις στη διαμόρφωση μιας κοινωνικής πλειοψηφίας για την κατά το δυνατόν ήπια και ελεγχόμενη εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στη ζωή μας; Η εισαγωγή θα γίνει βίαια, όπως τώρα με τον covid. Και οι βίαιες αλλαγές έχουν και πολύ δυσάρεστες επιπτώσεις. Όπως στις χώρες που αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν έναν βίαιο εκσυγχρονισμό επί κλασικού καπιταλισμού.Σ αυτό μπορείτε να δώσετε μια απάντηση;

Τελικά, δὲν ὑπάρχει ἀπάντηση κοινὰ ἀποδεκτή. Ὑπάρχουν δύο συγκρουόμενοι κόσμοι. Ὅσοι μποροῦν καὶ βολεύονται μὲ τὴν τηλεργασία (εἴτε ἔχουν μικρὰ παιδιὰ καὶ μεγάλα σπίτια μὲ πολλοὺς ὑπολογιστές, εἴτε -ἀκόμη καλύτερα- καθόλου παιδιὰ ἢ παιδιὰ ποὺ μεγάλωσαν) καὶ τὰ συναφή, καὶ ὅσοι δὲν κάνουν «δουλειὰ γραφείου», καὶ δὲν ἔχουν 200 τ.μ. σπίτι καὶ 5 ὑπολογιστὲς ὥστε νὰ τηλεργάζονται καὶ νὰ τηλεκπαιδεύονται τὰ παιδιά τους, οἱ ὁποῖοι πρέπει νὰ ἱκανοποιηθοῦν μὲ ἕνα ἐπίδομα πείνας γιατὶ «εἴμαστε πολλοὶ» καὶ γιατὶ «τὴ δουλειὰ θὰ τὴν κάνουν τὰ ρομπότ». Καὶ σίγουρα, ὁ σοσιαλισμὸς τῶν Ἀριστερῶν «τῆς ψηφιακῆς ἐποχῆς» θὰ εἶναι τὸ αἴτημα γιὰ μεγάλο ἐπίδομα. Καὶ νὰ μάθουμε τὸ Ὄφις… Φαντάζομαι κι ὅτι ἡ ἐξάλειψη τοῦ ψηφιακοῦ ἀναλφαβητισμοῦ καὶ ἡ κοινωνικοποίηση τῶν ρομπὸτ θὰ εἶναι ἡ μελλοντικὴ ἀριστερὴ χίμαιρα, ὅπως ἦταν ὁ σοσιαλισμὸς τὸ 1920. Ὅμως, μὲ τέτοια χίμαιρα θὰ ξοδευτεῖ ἀκόμη μιὰ φορὰ ἡ δίκαιη ἀγανάκτηση τῶν ἀνθρώπων, καὶ μετὰ τὴν ἀποτυχία της θὰ γίνουν ἀκόμη πιὸ ἀπαθεῖς ὅπως ἔγιναν ἐξαιτίας τῆς κατάρρευσης τοῦ σοσιαλισμοῦ.

Οἱ Ἀριστεροὶ ἔχουν ἀποδεχτεῖ τὴν ἰδέα ὅτι ἡ οἰκονομία καθορίζει τὴν πολιτική. Τὸ ἴδιο ἔκαναν καὶ παλιά, ἀλλὰ ἀπὸ σοσιαλιστικὴ σκοπιά. «Σήμερα», ἁπλὰ υἱοθέτησαν τὴν νεοφιλελεύθερη ἑρμηνεία τῆς ἴδιας φιλελευθερομαρξικῆς κοινῆς ἀντίληψης γιὰ τὴν προτεραιότητα τῆς Οἰκονομίας: Τὴν μεταμεσαιωνικὴ δῆθεν καλύτερη κι ἀνθρωπινότερη κοσμοεικόνα τῶν ἀστῶν. Ὑπάρχουν, λέει, πράγματα αὐτονομημένα μέσα στὴν ἀνθρώπινη κοινωνία, κι ἕνα ἀπὸ αὐτὰ εἶναι ἡ τεχνολογία. Αὐτὸ ἄραγε δὲν εἶναι πολιτικὸ ζήτημα; εἶναι ἕνα φυσικὸ φαινόμενο ποὺ πρέπει θὲς-δὲν-θὲς νὰ τὸ ἀποδεχτεῖς; Δὲν εἶναι περίεργο ποὺ ἡ Ἀριστερὰ (μιλῶ γενικότερα κι ὄχι γιὰ τὸν Π.Σ.) πολιτικοποιεῖ τὴν ὁμοφυλοφιλία καὶ τὰ δικαιώματα τῶν ζώων ἀλλὰ ἀρνεῖται νὰ πολιτικοποιήσει τὴν αὐτονόμηση τῆς τεχνολογίας; Καὶ τὴν θεωρεῖ ἀναπόφευκτη; Δὲν μέμφομαι τὸν συγκεκριμένο δημοσιογράφο. Ἁπλά, αὐτὸς ἐκφράζει τὶς τάσεις (ὡς δημοσιογράφος), τὶς ἐκλογικεύει, τὶς παρουσιάζει στὸ κοινό.

This entry was posted in Αριστερά, επιστήμη. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s