δὲν μπορεῖ τὴν Καλῶν Τεχνῶν ἀλλὰ δὲν μπορεῖ καὶ τὰ κοστούμια στὶς ἁγιογραφίες. Νομίζω, ὅτι κάνει λάθος.
Εἶναι ὅτι δὲν καταλαβαίνουν ὅτι ἡ κοσμικὴ βυζαντινὴ ζωγραφικὴ ἐξαερώθηκε καὶ μόνο λιγοστὰ δείγματά της ἀπέμειναν. Δεῖτε π.χ. τὸν Ἰουστινιανὸ Β’ στὸν Ἅγιο Δημήτριο, τοὺς αὐτοκράτορες στὴν Ἁγία Σοφία, τίποτε εἰκονογραφημένες Ἰλιάδες τοῦ 5ου αἰώνα, καὶ χειρόγραφα τοῦ Σκυλίτζη. Ἔτσι, ἡ ἑλληνιστικὴ τέχνη εἶναι ἁπλῶς ἕνα ἀμήχανο πισωγύρισμα.
Εἶναι κι ὅτι δὲν καταλαβαίνουν ὅτι ἡ ἐξέλιξη ἔχει κάποιες προϋποθέσεις. Ἐξέλιξη τῆς ἁγιογραφίας ὑπῆρξε ἐπὶ Βυζαντίου. Δὲν εἶναι ἡ συντηρητικὴ Ἐκκλησία ποὺ ἐπηρεάζει τὴν κοινωνία -ὅπως λέει ὁ Φίκος-, ἀλλὰ τὸ ἀντίθετο: ἡ ἀδιαφορία τῆς κοινωνίας εἶναι αὐτὴ ποὺ κάνει (καὶ πολὺ σωστά) τὴν Ἐκκλησία νὰ ἀρνεῖται τὴν ἐξέλιξη.
Πάλι φταίει η Εκκλησία;
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
αἴ, αὐτὸ κατάλαβα πάντως
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Θα θέσω μια διαφορετική ερώτηση: ποιος νιώθει/έχει την ανάγκη για «εξέλιξη» στην αγιογραφία; Ο ίδιος ο καλλιτέχνης ή η Εκκλησία ως οργανισμός; Εάν ο πρώτος, δεν μας απασχολεί καθόλου. Μπορεί να βρει άλλη διέξοδο να διοχετεύσει την καλλιτεχνική του έμπνευση. Εάν η δεύτερη, τότε και ο δρόμος και η κατεύθυνση και οι μορφές θα βρεθούν.
Μου αρέσει!Αρέσει σε 1 άτομο