Ἡ μηχανὴ τοῦ ψευτορθολογισμοῦ

Ἅμα τοὺς λὲς γιὰ τὰ περιστατικὰ παρενεργειῶν, σοῦ ἀρχίζουν τὰ περὶ ἐπίπεδης Γῆς. Ἀποπροσανατολίζουν τὴ συζήτηση σὲ ἄσχετα ζητήματα, γιατὶ ἐπὶ τῆς οὐσίας δὲν λένε τίποτε πέρα ἀπὸ συνθήματα καὶ συναισθηματισμὸ τοῦ ὄχλου. Σημασία ἔχει ὅτι οἱ ἴδιοι δὲν ἔπαθαν τὶς παρενέργειες. Ἐὰν τὶς πάθαιναν, δὲν θὰ μίλαγαν τόσο παρανοϊκά. Γιατὶ ἔξω ἀπὸ τὸ χορὸ λένε πολλὰ τραγούδια. Μόνο γιὰ γνωστὲς σὲ αὐτοὺς περιπτώσεις θανάτων ἀπὸ κορωνοϊὸ μιλᾶνε. Φυσικά, ὑπάρχουν κι αὐτές, καὶ δὲν τὸ ἀρνούμαστε (ὅπως σ’ αὐτὸ τὸ ἱστολόγιο δὲν εἴπαμε ποτὲ ὅτι ὁ κορωνοϊὸς εἶναι ψέμμα ἢ ἀκίνδυνη γρίππη), ἀλλὰ ὄχι μόνον αὐτές. Ἐκεῖνοι ποὺ ἔχουν καπηλευτεῖ τὴν ἔννοια τοῦ ὀρθολογισμοῦ θέλουν νὰ σκεφτόμαστε μόνο τὸ ἕνα ἀλλὰ ὄχι καὶ τὸ ἄλλο. Καλὴ ἡ στατιστική, δὲν λέω, ἐπιστήμη εἶναι, ἀλλὰ τὸ ὅτι ἔχεις πιθανότητα 1 στὰ 1000 νὰ πάθεις κάτι (δὲν ἀναφέρομαι ἐδῶ στὰ ποσοστὰ θανάτου ἀπὸ κορωνοϊό ἢ ἐμβόλιο) δὲν σημαίνει ὅτι ἀποκλείεται νὰ τὸ πάθεις. Σημαίνει ὅτι μπορεῖ ἐσὺ νὰ εἶσαι ὁ ἄτυχος, ὁ 1 στοὺς 1.000. Δὲν ξέρω πόση παρηγοριὰ προσφέρει αὐτό.

Ὅπως πολλοὶ δὲν ἔπαθαν κακὸ ἀπὸ τὸ ἐμβόλιο καὶ (ὅσοι δὲν ἔκαναν τὸ ἐμβόλιο) ἐὰν κόλλησαν κορωνοϊὸ δὲν ἀσθένησαν ἢ δὲν πέθαναν ἀπὸ αὐτόν, ἔτσι διάφοροι ἄλλοι ἔπαθαν κακὸ ἀπὸ τὸ ἐμβόλιο ἢ ἀσθένησαν ἢ πέθαναν ἀπὸ κορωνοϊό. Ἁπλά, ἡ πρώτη κατηγορία μιλᾶνε ἐκ τοῦ ἀσφαλοῦς, τόσο οἱ ὑπὲρ ὅσο καὶ οἱ κατά. Ὅπως οἱ περισσότεροι πέρασαν τὸν κορωνοϊὸ χωρὶς νὰ τὸ καταλάβουν (τὸ IFR εἶναι μικρό), ἔτσι καὶ οἱ περισσότεροι ποὺ ἔκαναν τὸ ἐμβόλιο δὲν ἔπαθαν κάτι -ἀλλὰ αὐτὸ δὲν σημαίνει ὅτι ἡ ἀντίθετη ἐκδοχὴ εἶναι φανταστικὴ κι ἀσήμαντη.

Οἱ φανατικοὶ ὑποστήριζαν προτοῦ ἡ κυβέρνηση ἀποκλείσει τὸ αστραζένεκα ὅτι αὐτὸ δὲν ἐμπεριέχει κανένα κίνδυνο κι ὅτι ὅσοι τὸ φοβοῦνται ἦταν ψεκασμένοι. Καμμία αὐτοκριτικὴ δὲν κάνουν, γιατὶ χρησιμοποιοῦν ἐργαλειακὰ ὡς λάβαρο τὸν ὀρθολογισμό, ὡς περιεχόμενο κι ὄχι ὡς τρόπο σκέψης. Ἅμα ἦταν «τόσα λίγα τὰ περιστατικὰ» μὲ τὸ ἐν λόγῳ ἐμβόλιο (καὶ δὲν κάθομαι νὰ δῶ ἂν ὄντως ἦταν λίγα ἢ πολλά, τὸ δέχομαι τώρα), ὅπως οἱ φανατικοὶ ψευτορθολογιστὲς λένε, τότε πῶς ἐξηγοῦν ὅτι ἡ κυβέρνηση ἀπέσυρε τὸ ἐμβόλιο (γιὰ νέους ἐμβολιασμούς), ὅπως προηγουμένως καὶ ἡ ἰταλικὴ κυβέρνηση τὸ ἀπέσυρε μετὰ ἀπὸ θανάτους; Ἐδῶ δὲν ἔπαιξε ρόλο ὁ ὠφελιμισμὸς τῆς στατιστικῆς; (Τὸ «λίγοι πεθαίνουν».) Γιατί ὄχι; Ἀφοῦ -λένε οἱ φανατικοί- σημασία ἔχει τί γίνεται στοὺς περισσότερους (ἂν τοὺς ὠφελεῖ ἢ ὄχι), κι ὄχι στοὺς λίγους. Κι ὅμως, δὲν ἔχει μόνο σημασία αὐτό, ἀκόμα καὶ κυβερνήσεις ἀναγκάστηκαν νὰ τὸ παραδεχτοῦν.

This entry was posted in Χωρίς κατηγορία. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s