ἀπὸ τὴν εἰκόνα στὸ θρησκευτικὸ κόμικ

Πηγή

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΚΟΜΙΚ!… Ἡ ἐκκλησιαστικὴ εἰκόνα μὲ τὸ ἀντιρεαλιστικὸ σύστημα ποὺ διαμόρφωσε ἀνὰ τοὺς αἰῶνες, θέλησε ν’ ἀναπαραστήσει κατὰ τρόπο θεολογικό, δηλαδὴ πνευματικὸ τὴν αἰώνια παραμονὴ τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῷ Θεῷ: τὴν θέωση τοῦ ἀνθρώπου. Ἀντίθετα, τὰ ρεαλιστικὰ στοιχεῖα ποὺ εἰσβάλλουν σήμερα ἐκ νέου μέσα στὶς εἰκόνες διὰ τοῦ ψυχολογισμοῦ καὶ τῆς στρεβλωτικῆς κινησιολογίας ἀλλοιώνουν βαθιὰ τὴν θεολογικὴ σημασία καὶ κυρίως τὴν ἴδια τὴν φύση τῆς εἰκόνας, τοποθετώντας την μέσα στὰ πλαίσια τῆς θρησκευτικῆς ζωγραφικῆς τοῦ σύγχρονου ἢ μεταμοντέρνου νεοβυζαντινοῦ μανιερισμοῦ. Ὁ ρεαλισμὸς ἀπορρίπτεται ἀπὸ τὴ λογικὴ τῆς παραδοσιακῆς εικόνας, διότι παρουσιάζει τὴν ἁγιότητα κατὰ τρόπο μονοφυσιτικό: ὑπογραμμίζει τὸ ἀνθρώπινο στοιχεῖο τῆς ἁγιότητας. Μὲ ἄλλα λόγια, δείχνει τὴν ἀνθρώπινη φύση τῆς ἁγιότητας χωρὶς τὴν καθοριστικὴ ἐνοίκηση τοῦ Ἁγίου Πνεύματος..ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ. Η ιεροπρεπής -παραδοσιακή- εικόνα (αριστερά) κοινωνεί με τον θεατή. Τόσο η Θεοτόκος όσο και ο Ιησούς κοιτούν τον θεατή. Αυτό σημαίνει ότι ο ρόλος της εικόνας δεν είναι η τέχνη, -η ζωγραφική για την ζωγραφική- αλλά η προσευχή. Η εικόνα απευθύνεται στον πιστό και στην κοινωνία του με τα πρόσωπα δια της προσευχής. Αντίθετα, στην σύγχρονη απεικόνιση (δεξιά), τα δύο πρόσωπα μένουν «κλειστά» στην μεταξύ τους συναισθηματική σχέση. Η περιστροφική κίνηση του σώματος φθάνει στα όρια της στρέβλωσης και μεταβάλει μοιραία την τέχνη της παράστασης σε θρησκευτικό κινούμενο σχέδιο. Και είναι αλήθεια την τέχνη αυτή αγαπά ιδιαίτερα ο άγευστος εκκλησιαστικής ρωμαλεότητας νεωτερικός κόσμος!

This entry was posted in Χωρίς κατηγορία. Bookmark the permalink.

1 Response to ἀπὸ τὴν εἰκόνα στὸ θρησκευτικὸ κόμικ

  1. Ο/Η Ἀνώνυμος λέει:

    Καίριο καὶ αὐτό!

    Ἀλλὰ τί νὰ περιμένη κανεὶς ἀπὸ «ψαγμένους» ἁγιογράφους τῆς σήμερον;

    Ἕνας ἀπὸ ᾽δαύτους τοὺς ἁγιογράφους, προβεβλημένος καὶ γνωστός,

    [μοῦ ἀνέφερε τὸ περιστατικό, σκασμένος ἀπ᾽ τὴν στενοχώρια του, ὁ παππᾶς τῆς ἐνορίας ἐκείνης]

    ἐπισκέφθηκε γιὰ ἐπαγγελματικὸ λόγο ἕνα ναό, σὲ βόρειο ἀθηναϊκὸ προάστειο
    πρωϊ Κυριακῆς, τὴν ὥρα ποὺ ἔψαλλαν τὸν ὄρθρο, πέρσι, τὸ 2020, ἀρχὲς Μαρτίου,

    καὶ ἔκανε ὁλόκληρο ἐπεισόδιο στὸν παππᾶ,

    διότι, λέει, δὲν φοροῦσαν μάσκες οἱ λιγοστὲς φιλακόλουθες γριοῦλες τοῦ ἐκκλησιάσματος !

    Δουλεύουμε στὰ ἴσια ἑαυτοὺς καὶ ἀλλήλους,
    ὅταν πιάνουμε σοβαρὴ συζήτηση (θεολογικὴ ἢ ἄλλην)
    γιὰ τέτοια ὑποκείμενα.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s