Εἶσαι ὅ,τι ἔχεις, ἀλλὰ καὶ ὅ,τι δὲν ἔχεις καὶ τὸ θὲς ἢ τὸ μισεῖς. Εἶσαι ὅ,τι ἔκανες (χωρὶς γυρισμό) καὶ κάνεις, ἀλλὰ κι ὅ,τι φαντάστηκες ὅτι ἔκανες (πάλι χωρὶς γυρισμό), ἀλλὰ καὶ ὅ,τι διάλεξες νὰ μὴν κάνεις, ὅ,τι περιφρόνησες νὰ κάνεις. Δὲν μπορεῖς νὰ πεῖς σὲ κάποιον: «Σημασία (γιὰ μένα) ἔχει τί εἶσαι κι ὄχι τί κάνεις». Οὔτε νὰ πεῖς: «Σημασία ἔχει ὅτι θὲς-δὲ-θὲς εἶσαι εἰκόνα θεοῦ» (ἥμαρτον, μὴν σχολιάσει κανάς θρῆσκος τώρα, παράδειγμα ἔδωσα) καὶ γι’ αὐτὸ νὰ χαίρεσαι» -λὲς καὶ ἀρκεῖ αὐτὸ γιὰ νὰ κάνεις τὸ καλὸ καὶ νὰ χαίρεσαι. Φανταστικὰ (ὅσα θὰ ἤθελες ἀλλὰ δέν…) ἢ μή, τὸ τί εἶσαι συνδέεται, θὲς δὲ θὲς, μὲ κάποιες πράξεις καὶ μὴ πράξεις, σκέψεις καὶ ἀντισκέψεις, μὲ κάποια κατοχὴ καὶ μὴ κατοχή. Οὔτε τὸ ἀνάποδο μπορεῖς νὰ πεῖς, ὅτι σημασία ἔχει μόνο ἡ πράξη καὶ ἡ σκέψη, κι ὄχι κι ἐκεῖνο ἀπὸ τὸ ὁποῖο πηγάζουν αὐτές. Ὅλα αὐτὰ συγχωνεύονται, ἀνεβοκατεβαίνουν, ἀλλάζουν ἀξία καθένα τους γιὰ τοὺς ἄλλους ἢ γιὰ σένα. Τὸ ζητούμενο εἶναι πόσο σταθερὸς εἶσαι, πόσο σκληρὸς εἶσαι. Τί ἀνυπόφορο ἡ διαχείριση τῆς ἀνθρώπινης ἀστάθειας. Σὲ ἀποτιμοῦν καὶ ὡς ἀνεπαρκὴ μετά, ἔστω μὲ λόγο εἰλικρινοῦς συμπάθειας («κάνει ὅ,τι μπορεῖ, ἀλλὰ ἔχω τὸ αἴσθημα τοῦ ἀνικανοποίητου»), καὶ ψάχνουν ἀντικαταστάτη χωρὶς (καὶ μὲ αὐτόν) νὰ ἔχουν ἁπτὲς ἀποδείξεις. Μερικοὶ ἄνθρωποι -δὲν εἶναι ὅτι ἁπλῶς «δὲν εἶναι γιὰ τὰ κυβικά μας» (ἢ «αὐτοὶ γιὰ τὰ κυβικά μας»), εἶναι ὅτι- ἀρέσκονται στὸν ἴλιγγο, περνᾶνε καλὰ μέσα ἀπὸ τὸν βασανισμό (δικό τους ἢ ἄλλων) καὶ τὴν ἀστάθεια κλαίγοντας στὸ ἐνδιάμεσο καὶ ἀναζητώντας τὸ τραγελαφικὸ ὡς ψυχικὴ πληρότητα καὶ ἀνώτερη διαίσθηση. Πολὺ συχνά, τελικὰ καταλήγουν στὸ ἀκριβῶς ἀντίθετο: Σὲ μιὰ νεκρικὴ σταθερότητα, ποὺ δὲν εἶναι ἡ ἴδια μὲ τὴν ἐξαρχῆς σταθερότητα καὶ ἀπαιτούμενη σκληρότητα. Καὶ εἶναι κι αὐτὴ πηγὴ δυστυχίας, ἄλλου τύπου, ὅπως προηγουμένως ἡ χαρούμενη-δυστυχὴς ἀστάθεια. Ὅπως καὶ ἡ ἀλαζονεία ὅτι μπορεῖς νὰ ξεπεράσεις τὴ φύση (ἐνῶ ὑποκύπτεις στὸν πειρασμὸ τὴν ἴδια στιγμη), ἡ ὁποία ἀντικαθίσταται ἀπὸ ἕνα ἀτέρμονο πολυετὲς αὐτομαστίγωμα καὶ αὐτοπροσβολή, τάχα ὡς τὸ βαρὺ κόστος καὶ τίμημα ποὺ πρέπει νὰ πληρώσεις γιὰ τὴν ἐξιλέωσή σου -ἐξιλέωση ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ γίνει ἔτσι (ἀφοῦ τὸ ἐπιτίμιο δὲν μπορεῖς ούτε ἔχεις τὸ δικαίωμα νὰ τὸ διαλέξεις ἐσύ), ὥσπου τελικὰ ἀπὸ τὸ πολὺ αὐτομαστίγωμα πονᾶς κι ἔρχεται ὁ κυνισμὸς καὶ ἡ ἀναισθησία καὶ λὲς ἐπιτέλους «ναί, πρέπει νὰ ἀγαπᾶμε καὶ τὸν ἑαυτό μας γιατὶ ἀλλιῶς δὲν μποροῦμε νὰ ἀγαπᾶμε τοὺς ἄλλους», καὶ πάλι ὄχι ὅμως μὲ τὴν ἀγαθὴ ἀρχικὴ χριστιανικὴ σημασία, ἀλλὰ μὲ τὴν συνεχιζόμενη συναισθηματικὴ ἀστάθεια τοῦ ἀνθρώπου ποὺ ἦταν ἀνομολόγητα ἰδιοτελὴς (ἐνίοτε καὶ πιὸ ἰδιοτελὴς π.χ. ἀπὸ ἕναν ἄλλον, ποὺ θεωρεῖ δεδομένη τὴν ἐργαλειακότητα τῶν ἀνθρώπινων σχέσεων καὶ τὴν ἰδιοτέλεια, καὶ δὲν τὴ θεωρεῖ ἢ κακὴ ἢ ποθητή) μὲ τὸ νὰ κηρύσσει τὸν πόλεμο στὴν ἰδιοτέλεια τσακίζοντας ὅποιους βρεῖ μπροστά του ὡς κατώτερους ἢ μὲ ἀδυναμίες. Εἶναι τότε (μὲ τὸν κυνισμό), ὅταν κλείνουν ὅλοι οἱ διακόπτες τους καὶ μιλᾶ ὁ αὐτόματος τηλεφωνητής, ὁ αὐτόματος πιλότος. Καὶ τοῦ μιλᾶς σὰ σὲ νεκρό. Φάγαμε μερικοὶ τὰ νειάτα μας μιλώντας σὲ τέτοιους νεκρούς, τοὺς τραντάζαμε μὲ ἐνδιαφέρον, γιὰ νὰ καταλάβουν. Τὰ καλύτερά μας χρόνια χάθηκαν, κάποιων. Τίποτα. Τώρα, ἀπὸ τὸν τάφο τους μᾶς κλείνουν τὸ μάτι, καὶ συμφωνοῦν: Σωστὰ τὰ λέγαμε, μᾶς εἴπανε. «Δὲν ὑπῆρχε λόγος ἀγανάκτησης». Nec plus ultra. Αὐτὰ εἶναι γιὰ ἐκείνους ποὺ ἀντιλαμβάνονται τὰ ὅρια μόνο ἀφότου τὰ σπάσουν, ὅπως λέει κάποιος γιὰ τὴ διαφορὰ μεταξὺ χριστιανικῆς ἁμαρτίας καὶ ἀρχαίας ὕβρεως. Αἴ, τότε, γιατί τότε οἱ ἴδιοι (ποὺ ἀντιλαμβάνονται τὰ ὅρια) μᾶς λένε ὅτι πιστεύουν κι ὅτι πρέπει; Γι’ αὐτὸ μπορεῖ κάποιος νὰ τοὺς λέει (ἐξ ὑπαρχῆς): Δὲν μπορεῖς νὰ θέλεις αὐτὸ ποὺ θέλω ἐγώ. Ἐννοῶντας τὴν ἀνικανότητα νὰ θελήσουν σταθερότητα μὴ νεκρική, καὶ νὰ βάλουν ἔργοις τέρμα στὴν συναισθηματικὴ ἀστάθεια.
chronographiae@gmail.com
-
Πρόσφατα άρθρα
- Moment of Truth
- προσπάθειες
- τὰ ἴδια καὶ τὰ ἴδια
- Δὲ θέλουμε θλιμμένους στὴ γιορτή μας
- ταυτίσεις
- περὶ τέχνης
- μάτριξ
- ἡ μόνη λογική
- οἰκογενειακά
- πολεμικά
- (χωρίς τίτλο)
- Στὰ σκαλιά
- 1922
- μαθημένη νὰ τρώει ἀβγά
- θεολογία τοῦ ’60: ἠθική, σχέση, φύση
- νεορθόδοξες ἀγάπες
- ἐλευθερία τοῦ τύπου
- ἀπὸ τὴν ἀποικία
- λιγνιτικά
- προαναστάσιμα. Προσοχή: «φιλοχριστιανοί»
- δημοσκοπήσεις
- Μεγάλη Ἑβδομάδα: ἀντὶ γιὰ ψευτοευαγγέλια, τρὰνς-συσσίτια
- εὐνουχισμοὶ στρατιωτῶν ἀπὸ Οὐκρανοὺς γιατρούς
- ψυχοπολιτισμός
- ἰδοὺ ἀφίεται ὑμῖν ὁ οἶκος ὑμῶν ἔρημος.
- λογύδρια
- Γαλλία-Ρωσία, 300 χρόνια τὰ ἴδια
- Μακρόν, καβαλημένο «νεοπατριωτικὸ» καλάμι
- 3.000 χρόνια ἱστορίας
- Πρὶν ἀπὸ τὸ Φεβρουάριο, ἡ Δύση
- στὸν ἀγώνα
- Χαραρι
- «μοραλιστές που ρίχνουν βενζίνη στη φωτιά»
- τοῦ ὄχλου
- στὸ καρφί…
- ἀτζέντες
- τότε καὶ τώρα
- Ὄχι στὸ κακὸ «Ζ»!
- ἐν τῶ μεταξύ, στὴ Δύση
- δηλώσεις Βάιδεν (βάι-βάι)
- Διὰ Βόλον
- Καὶ τοῦ χρόνου ἐλεύθεροι
- Τί θέλουν
- Τὰ κομφόρ
- Ἔχω μιὰ ‘δερφή
- «Το παραλήρημα του ψευδοηγούμενου της Εσφιγμένου»
- Ζελένσκυ, μίλα στὴν Κυπριακὴ Βουλή
- Τὸ πανάρχαιο οὐκρανικὸ ἔθνος!
- Ἑπόμενος στόχος: ΓΥΡΑΔΙΚΟ…
- Τουρκικά
- ἐθνικιστικά
- μόνο τὸ 60%
- ἀντιρῶς
- Ὀδησσός
- πατριωτικ
- γιαλαντζὶ συντηρητισμός
- ἡμερήσιο πρόγραμμα
- Ἔκλεισε μόνο 5 τηλεοπτικοὺς σταθμούς
- οἱ αἰσιόδοξοι
- ΟΑΚΚΕ, σῶσε μας
- Ἀπορίες…
- ἡ «ἀπομόνωση τῆς Ρωσίας»
- 100 δισ.
- ἀντιπολεμισμὸς γιὰ γέλια
- Μὲ κανέναν, γιὰ τὴν Ἑλλάδα
- ρωσοτουρκικά
- ὁπαδοί, μαλῶστε
- Τουρκικός αναθεωρητισμός και ελληνική νάρκη
- Το κόμπλεξ του να είσαι Έλληνας
- Μᾶς τὸ ζητήσατε, σᾶς τὸ προσφέρουμε: Κόλαση
- ταινιολογίες
- ρωσικά
- ἀπὸ τὰ…
- Ο Τραμπ, ο Μπάιντεν και οι ελληνικές παλινωδίες
- οὐκρανικὰ ξεπλύματα
- οὐκρανικά
- Ἑλλὰς Ἑλλήνων δικαζομένων
- οἱ μνημοσυνάκηδες
- 1984 (1956)
- βία χωρὶς σύνορα (ΒΧΣ)
- πολεμικὰ τῆς πόλης
- ἀνησυχίες
- 2,5 χρόνια εἶναι ὑπεραρκετά
- Κλιματικὴ Ἀλλαγή
- Περνάει ὁ ΣΤΡΑΤΟΣ (Ὄχι ὁ Διονυσίου), τῆς Ἀθήνας φρουρός..
- #pray_for_Athens
- ραφαλομεθ
- Τὰ ψυχολογικά
- θρησκευτικὰ τοπία
- Στὰ Ἀποτεφρωτήρια μὲ τὴν Πρόεδρο
- χυδαῖος πουριτανισμός
- Καὶ οἱ πλούσιοι δυστυχοῦν
- Ἠχηρὲς παρεμβάσεις…
- τὰ ἀκροδεξιὰ vol. 2
- φάρσες
- «Πλάνταξα στο κλάμα όταν το έμαθα»
- Beethoven: Sonata No.8 in C Minor, «Pathétique»
- L. van Beethoven – Piano Sonata No. 23 «Appassionata»
- οἱ κλειδοκράτορες
- 2/1
- Στάσου! Ρεβεγιόν!
- πλατεῖες
- πρόεδροι
- εὐτυχῶς ποὺ ὑπάρχει
- Παλιά
- Τὸ ρεβεγιὸν τοῦ Συντηρητισμοῦ
- Ρεζερβέ
- ἀνευθυνότητα
- ὁ δικαιωματισμὸς ὡς λέξη-καραμέλα
- Μακεδονήσι
- τὰ ὅπλα κάθε ἐποχῆς
- Emperor, Imperator a film by Konrad Łęcki
- τα παθήματα του Μπάιντεν
- νοσοκομειακά 2
- φίλε
- νοσοκομειακά
- ρωσοκουλ
- vip
- ὁ πλοῦτος τοῦ πασόκ
- ἐκλογὲς πατσόκ
- Οσφφφπ!
- Κάτω
- βάστα
- Κλάματα καὶ τραγούδια
- οἱ μετα
- Τὸ σχόλιο ποὺ ἴσως γίνει βάιραλ
- Οἱ βολεμένοι ξεβολεύονται καὶ διαδηλώνουν
- θρεφτάρια οἱ φτωχοί
- ὑποχρεώσεις
- παραδοσιακὰ 2
- Dmitri Shostakovich – String Quartet No. 4 in D major, Op. 83
- ια.7-10
- ψευτο-ψευτοαδιέξοδα
- παραδοσιακά
- Δὲν χρειάζονται
- μοιρολόι χωρὶς καφέ
- ἀπὸ τὴν τηλεόραση
- Σκουραίνει τὸ μπλὲ τῆς γαλλικῆς σημαίας
- ὀλλανδικὸς πατριωτισμός
- «Γιὰ νὰ μὴ φύγω μιὰ ὥρα ἀρχύτερα»
- σημαῖες
- πολιτισμός
- Μεταξύ σας Μεταξᾶ
- Τὰ δεξιάκια
- Νέα Καληδονία
- μουστάκια
- ὅλοι μαζί, στὸ μάθημα
- emballage
- Οἱ πολὺ σὶκ στὴν Μπογδανία
- οἱ ἔμποροι
Kατηγορίες
- 1453 (15)
- 1821 (25)
- παράδοση (46)
- παιδεία (47)
- παλιά και νέα θεότητα (216)
- ποίηση (62)
- πολυπολιτισμός (80)
- πολιτικά (70)
- σεξουαλικότητα (18)
- τἐχνη (5)
- τυχαίο (21)
- τέχνη (59)
- τεχνη (1)
- Άραβες (54)
- φωτογραφίες (24)
- φιλελεύθεροι (133)
- φιλοσοφίες (142)
- Ύστερη Αρχαιότητα (49)
- Αρχαιότητα (123)
- Αριστερά (391)
- Αίγυπτος (4)
- Αθήνα (12)
- Ακροδεξιά (95)
- Αναδημοσιεύσεις (87)
- Βούλγαροι (20)
- Γερμανία (39)
- Δυτικοί (146)
- Δύση (265)
- Δεξιά (102)
- Εβραίοι (38)
- Ελλάδα (604)
- Θεσσαλονίκη (40)
- Ιστορίες (28)
- Ισλάμ (134)
- Ινδία (7)
- Κίνα (15)
- Μακεδονία (51)
- Μεσαίωνας (10)
- Μικρά Ασία (39)
- Πέρσες (7)
- Παλαιστίνη (3)
- Ρωσία (56)
- Ρωμαίοι (48)
- Ρωμανία (166)
- Σέρβοι (7)
- Σαν παραμύθια (18)
- Σλάβοι (27)
- Τούρκοι (203)
- Χωρίς κατηγορία (411)
- Χερσόνησος του Αίμου (23)
- αθεϊσμός (55)
- ανθρωπισμός (44)
- ανθρώπινα (47)
- βυζαντινή τέχνη (52)
- βυζαντινή αρχιτεκτονική (15)
- γυναίκες (35)
- γλώσσα (30)
- δυτική μεσαιωνική τέχνη (3)
- επιστήμη (30)
- ελληνορωμαϊκή τέχνη (48)
- ζωγραφική (41)
- θρησκεία (319)
- ιστορία (60)
- κείμενα (6)
- κοινωνία (393)
- μουσική (182)
- οικολογία (24)
- οικολογίες (5)
- οικονομία (4)
Blogs που ακολουθώ
Ετικέτες
- 1821
- 1922
- Άραβες
- Ύστερη Αρχαιότητα
- Ακροδεξιά
- Αναδημοσιεύσεις
- Αναρχισμός
- Αριστερά
- Αρχαία Ελλάδα
- Αρχαιότητα
- Βυζάντιο
- Γαλλία
- Γερμανία
- Δεξιά
- Δυτικοί
- Δύση
- ΕΣΣΔ
- Εβραίοι
- Ελλάδα
- Ερντογάν
- Ευρώπη
- ΗΠΑ
- Θεσσαλονίκη
- Ισλάμ
- Ισπανία
- Κορνήλιος Καστοριάδης
- Κωνσταντινούπολη
- Κύπρος
- Μακεδονία
- Μαρξ
- Μικρά Ασία
- Ναζισμός
- Πάσχα
- Παλαιά Διαθήκη
- Παναγιώτης Κονδύλης
- Ρωμαίοι
- Ρωμανία
- Ρωσία
- Τουρκία
- Τούρκοι
- Χριστιανισμός
- αθεϊσμός
- ανθρωπισμός
- αντιχριστιανισμός
- βυζαντινή ζωγραφική
- βυζαντινή τέχνη
- γλώσσα
- γυναίκες
- ελληνορωμαϊκή τέχνη
- ζωγραφική
- θρησκεία
- κοινωνία
- κοινωνία ώρα μηδέν
- κομμουνισμός
- μακεδονικό
- μεταναστευτικό
- μουσική
- μουσική μπαρόκ
- μουσική ροκ
- νεορθόδοξοι
- οικολογία
- ορθοδοξία
- παγανισμός
- παιδεία
- παράδοση
- ποίηση
- πολυπολιτισμός
- προσφυγικό
- σκοπιανό
- τέχνη
- φεμινισμός
- φιλελεύθεροι
- φιλοσοφίες
- φωτογραφίες
- ψηφιδωτά
Αρχείο
- Αύγουστος 2022
- Ιουλίου 2022
- Ιουνίου 2022
- Μαΐου 2022
- Απρίλιος 2022
- Μαρτίου 2022
- Φεβρουαρίου 2022
- Ιανουαρίου 2022
- Δεκέμβριος 2021
- Νοέμβριος 2021
- Οκτώβριος 2021
- Σεπτεμβρίου 2021
- Αύγουστος 2021
- Ιουλίου 2021
- Ιουνίου 2021
- Μαΐου 2021
- Απρίλιος 2021
- Μαρτίου 2021
- Φεβρουαρίου 2021
- Ιανουαρίου 2021
- Δεκέμβριος 2020
- Νοέμβριος 2020
- Οκτώβριος 2020
- Σεπτεμβρίου 2020
- Αύγουστος 2020
- Ιουλίου 2020
- Ιουνίου 2020
- Μαΐου 2020
- Απρίλιος 2020
- Μαρτίου 2020
- Φεβρουαρίου 2020
- Ιανουαρίου 2020
- Δεκέμβριος 2019
- Νοέμβριος 2019
- Οκτώβριος 2019
- Σεπτεμβρίου 2019
- Αύγουστος 2019
- Ιουλίου 2019
- Ιουνίου 2019
- Μαΐου 2019
- Απρίλιος 2019
- Μαρτίου 2019
- Φεβρουαρίου 2019
- Ιανουαρίου 2019
- Δεκέμβριος 2018
- Νοέμβριος 2018
- Οκτώβριος 2018
- Σεπτεμβρίου 2018
- Αύγουστος 2018
- Ιουλίου 2018
- Ιουνίου 2018
- Μαΐου 2018
- Απρίλιος 2018
- Μαρτίου 2018
- Φεβρουαρίου 2018
- Ιανουαρίου 2018
- Δεκέμβριος 2017
- Νοέμβριος 2017
- Οκτώβριος 2017
- Σεπτεμβρίου 2017
- Αύγουστος 2017
- Ιουλίου 2017
- Ιουνίου 2017
- Μαΐου 2017
- Απρίλιος 2017
- Μαρτίου 2017
- Φεβρουαρίου 2017
- Ιανουαρίου 2017
- Δεκέμβριος 2016
- Νοέμβριος 2016
- Οκτώβριος 2016
- Σεπτεμβρίου 2016
- Αύγουστος 2016
- Ιουλίου 2016
- Ιουνίου 2016
- Μαΐου 2016
- Απρίλιος 2016
- Μαρτίου 2016
- Φεβρουαρίου 2016
- Ιανουαρίου 2016
- Δεκέμβριος 2015
- Νοέμβριος 2015
- Οκτώβριος 2015
- Σεπτεμβρίου 2015
- Αύγουστος 2015
- Ιουλίου 2015
- Ιουνίου 2015
Καίριο, 100%!
Ὡς διεισδυτικὴ ἀκτινογραφία τοῦ ψυχισμοῦ κάποιων κατηγοριῶν «τοξικῶν» ἀτόμων …
Πρέπει νά ᾽χη κανείς, ὅμως, τὴν λεπταισθησία τῆς κρίσεως,
γιὰ ν᾽ ἀντιληφθῆ πότε εἶναι ἡ κατάλληλη στιγμὴ
γιὰ νὰ ἐφαρμόση τὸ (all time classic)
«Φεῦγε καὶ σῴζου».
Μου αρέσει!Αρέσει σε 1 άτομο