«Εἶναι ἡ ἀγαπημένη σου αἰτία, ἠλίθιε»

Das «Warum?» soll, wenn irgend möglich, nicht sowohl die Ursache um ihrer selber willen geben, als vielmehr eine Art von Ursache – eine beruhigende, befreiende, erleichternde Ursache. Dass etwas schon Bekanntes, Erlebtes, in die Erinnerung Eingeschriebenes als Ursache angesetzt wird, ist die erste Folge dieses Bedürfnisses. Das Neue, das Unerlebte, das Fremde wird als Ursache ausgeschlossen. – Es wird also nicht nur eine Art von Erklärungen als Ursache gesucht, sondern eine ausgesuchte und bevorzugte Art von Erklärungen, die, bei denen am schnellsten, am häufigsten das Gefühl des Fremden, Neuen, Unerlebten weggeschafft worden ist, – die gewöhnlichsten Erklärungen. – Folge: eine Art von Ursachen-Setzung überwiegt immer mehr, concentrirt sich zum System und tritt endlich dominirend hervor, das heisst andere Ursachen und Erklärungen einfach ausschliessend. – Der Banquier denkt sofort an’s «Geschäft», der Christ an die «Sünde», das Mädchen an seine Liebe.

Πηγή

Μετάφραση (Ζ. Σαρίκα):

«Τὸ «γιατί» πρέπει, ἂν εἶναι δυνατόν, νὰ μὴ δίνει τὴν αἰτία καθεαυτὴ ἀλλὰ ἕνα ὁρισμένο εἶδος αἰτίας, δηλαδὴ μιὰ αἰτία ποὺ νὰ καθησυχάζει, νὰ ἀπελευθερώνει καὶ νὰ ἀνακουφίζει. Πρώτη συνέπεια τῆς ἀνάγκης αὐτῆς εἶναι τὸ ὅτι αὐτὸ ποὺ τίθεται ὡς αἰτία εἶναι κάτι ἤδη γνωτό, βιωμένο καὶ ἐγγεγραμμένο στὴ μνήμη. Ἀποκλείεται νὰ θεωρηθεῖ αἰτία ὅ,τι εἶναι καινούριο, περίεργο καὶ ἀδοκίμαστο ἀκόμη. Ἔτσι, ἀναζητεῖται γιὰ νὰ χρησιμέψει σὰν αἰτία ὄχι ἁπλῶς κάποιο εἶδος ἐξήγησης, ἀλλὰ ἕνα εἰδικὰ ἐπιλεγμένο καὶ προτιμώμενο εἶδος ἐξήγησης –τὸ εἶδος ἐξήγησης ποὺ κατάργησε πιὸ γρήγορα καὶ πιὸ συχνὰ τὸ αἴσθημα τοῦ περίεργου, τοῦ καινούριου καὶ τοῦ ἀκόμη ἀδοκίμαστου. Αὐτὸ τὸ εἶδος ἐξήγησης περιλαμβάνει τὶς πιὸ συνηθισμένες ἐξηγήσεις. Συνέπεια: ἕνα εἶδος τοποθέτησης αἰτιῶν ἐπικρατεῖ ὅλο καὶ πιὸ πολύ, συγκεντρώνεται σ’ ἕνα σύστημα, καὶ ἐμφανίζεται τελικὰ σὰν κυρίαρχο: μ’ ἄλλα λόγια, ἀποκλείει ἄλλες αἰτίες καὶ ἐξηγήσεις. –Ὁ τραπεζίτης σκέφτεται ἀμέσως τὶς «δουλειές», ὁ χριστιανὸς τὴν «ἁμαρτία», καὶ τὸ κορίτσι τὸν ἔρωτά του»

 

BKS.0935484

This entry was posted in φιλοσοφίες, Αριστερά and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

1 Response to «Εἶναι ἡ ἀγαπημένη σου αἰτία, ἠλίθιε»

  1. Παράθεμα: Σεξιστικὰ τέστ τοῦ «πολιτισμικοῦ μαρξισμοῦ» | Χρονογραφίες

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s